Fläktar inkopplat till remote?

Vallås Locos
4 juli 2006 · 407 Inlägg

Undrar bara över hur man gör när man ska koppla in två stycken fläktar på steget? Läst lite på forumet men det är lite olika bud om hur man ska göra. Det jag har läst mig till är att man ska använda sig av ett relä men vad för något och hur kopplar man in det? Fungerar det med ett dubbelrelä från biltema som tål en belastning på 15A i i sådana fall hur kopplar jag in det?

http://www.biltema.se/

Senast redigerat av Vallås Locos (5 juli 2006)

Daniel
5 juli 2006 · 671 Inlägg

86 till din remote
85 till jord
30 till 12v
87 eller 87a till fläkten, en av dom inte båda.

Vallås Locos
5 juli 2006 · 407 Inlägg

Ursäkta mig men lite borta såhär på morgonkvisten. Antar att de numrerna står på reläet och sedan kopplar jag in det enligt dem? Jag antar också att det går att dra vilken som helst kabel mellan steget och reläet? Förklara gärna noga för en gröngöling som mig. För det mesta brukar jag prova mig fram men med slutsteget så känns det inte som man vill göra det om man skulle råka koppla fel och köra igång det...

Daniel
5 juli 2006 · 671 Inlägg

Siffrorna står på undersidan av reläet. Prova dig fram med ett batteri och en fläkt så löser du det innan du behöver blanda in steget.

Då har du 86 lös och kopplar den till 12v när fläkten ska gå och oinkopplad om fläkten ska stå stilla. Man hör tydligt på reläet när man kopplat det rätt.

Antar att det är små fläktar så dom inte drar någon direkt stor ström och då kan du använda små kablar.

Vallås Locos
5 juli 2006 · 407 Inlägg

Tackar för råden! Det är lugnt med fläktarna, vanliga 12V 80x80 som jag köpte för 29 spänn stycket på komplett.

Vallås Locos
5 juli 2006 · 407 Inlägg

Jag har bara en liten fråga till. Ibland när man fraktar material så behöver man hela bagaget och då skulle det vara bra att kunna stänga av steget, det skulle också kunna vara bra att bara stänga av fläktarna. För att stänga av hela steget så borde de väll bara gå och sätta en liten strömbrytare på jorden och plus kablarna precis innan dem går in i steget? Men hur ska man sedan sätta brytaren till de två fläktarna?

Senast redigerat av Vallås Locos (5 juli 2006)

ejwbegysv
5 juli 2006 · 38 Inlägg

Har du inte en säkring till allt som du kan koppla lös då?

Streckkoden
5 juli 2006 · 2 655 Inlägg

Ska du driva 2st små datafläktar så behöver du inte koppla in ett relä, om du absolut inte vill..
Fläktarna drar så pass lite ström så ett relä är nästan överflödigt. Läser du på etiketten på fläktarna så står det vad dem drar.

I mitt första bygge så drev jag 2st fläktar på styrströmmen till slutstegen, helt utan problem.
Mot slutet så satte jag dit en brytare så jag fick slå på/av fläktarna manuellt.

Tuffhaggman
5 juli 2006 · 864 Inlägg

Skulle avråda från att använda rmt till drivspänning, även om det går så finns ju risken alltid att man bränner den,
vill du kunna slå på/av steget som du vill kan du ju skippa stereons remote o istället dra en 12v matning direkt från batteriet med en strömbrytare till...

Streckkoden
5 juli 2006 · 2 655 Inlägg

Man kan ju ta ström från tillslaget till stereon eller någon annan kabel som det går tändningsström genom..

Vallås Locos
5 juli 2006 · 407 Inlägg

Nu blev jag bara ännu mer vimsig än jag var innan. Men om jag kopplar in ett relä mellan steget och fläktarna så finns det väll ingen risk att jag bränner remoten?

Sedan vill jag kunna stänga av steget med en brytare bak i skuffen om jag skulle behöva frakta grejer i min kombi. Fläktarna kommer nämligen att gå rakt upp från däckbaljan och ligga i nivå med golvet och då vill jag kunna stänga av steget. Så hur gör man det enklast? Jag vill fortfarande ha stereon kopplad till steget för jag vill att det ska sättas igång samtidigt som jag drar igång stereon. Kan inte påstå att jag är så sugen på att ha någon ful brytare fram i bilen som jag måste pilla på eller ha en brytare där bak som jag måste sätta på varje gång jag ska dra igång steget.

Eller räcker det som någon sa att bara dra ut säkringen på steget när man inte vill använda det? Känns dock aningen primitivt på något sätt.

Senast redigerat av Vallås Locos (5 juli 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang