Volvo 850R, hur mycket kan man trimma utan att öppna motorn?

volvo-racer
29 september 2010 · 724 Inlägg

Som rubriken lyder..jag håller på att fixa lite med min R och ska små trimma lite.
det som ska gjort är:

3" från turbon och race kat.
chip
öppet luftfilter
bort tagen ac (blev skillnad)

göras:

glt spjäll
porta insuget
glt kammar
grövre inlopp till turbon
annat grenrör, troligen från s60R
turbo (19t)
spridare
3"lmm
anpassad programvara

kommer ju fortfarande köra på 1.1 i ladd men hk och nm måst ju öka när man fixar dessa saker...
vet att diffen i lådan är känslig men pallar motorn detta utan att explodera..
jag förstår om jag vill hämta mera hk så måste ju stakarna byttas men det bör ju bli mera kraft i motorn efter dessa mods.

Senast redigerat av volvo-racer (29 september 2010)

poont
29 september 2010 · 183 Inlägg

ööh.. en turbomatad femma, så håller stakarna vad jag har hört av flertalet, för cirka 320-330 hk och ladd vid 1,4 sen börjar dom vika sig, så jag tror nog du får lite problem där, me det beror på hur hårt du kör och mappar bilen.

Mercedes W210 E55 "AMG" (1999)
Poppsey
29 september 2010 · 479 Inlägg

T5an som jag har tål runt 1.5bar utan problem :o Du kan nog smälla på det också. Det bör hålla ska du se.
Stakarna klarar runt 1.5bar de ska de göra. Lådan håller ju för runt 500hk så de chill...

I´m living my life a quarter mile at the time!
poont
29 september 2010 · 183 Inlägg

Volvotech skrev:
T5an som jag har tål runt 1.5bar utan problem :o Du kan nog smälla på det också. Det bör hålla ska du se.
Stakarna klarar runt 1.5bar de ska de göra. Lådan håller ju för runt 500hk så de chill...

Dom håller för 1,5 bar, nja, isf på org effekt, med den setupen han kommer ha bör han ligga på cirka 350 hk.

Mercedes W210 E55 "AMG" (1999)
Poppsey
29 september 2010 · 479 Inlägg

http://www.garaget.org/?car=137837

Han har ju runt 350 i sin och den är oöppnad yikes Visst, nyare bil osv... Men de ska hålla ändå tycker jag!
350 hk är bra med pullver... Men sen som sagt beror det på hur mappningen blir

I´m living my life a quarter mile at the time!
Poppsey
29 september 2010 · 479 Inlägg

Sen tycker jag du kanske ska lägga dig på en KKK K24 turbo.. Dom går ju fint dom med yikes smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
volvo-racer
29 september 2010 · 724 Inlägg

Volvotech skrev:
Sen tycker jag du kanske ska lägga dig på en KKK K24 turbo.. Dom går ju fint dom med yikes smile

nja...19t känns mera beprövad och den är väl bara att slänga på och allt passar bolt on..

Blyfot_Racing
29 september 2010 · 904 Inlägg

du ska INTE gå över 1,2 i ladd för att vara på säkra sidan

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
volvo-racer
29 september 2010 · 724 Inlägg

Blyfot_Racing skrev:
du ska INTE gå över 1,2 i ladd för att vara på säkra sidan

ska jag inte gör lr...det står i listan.

Poppsey
29 september 2010 · 479 Inlägg

volvo-racer skrev:

Volvotech skrev:
Sen tycker jag du kanske ska lägga dig på en KKK K24 turbo.. Dom går ju fint dom med yikes smile

nja...19t känns mera beprövad och den är väl bara att slänga på och allt passar bolt on..

Okej. smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
Poppsey
29 september 2010 · 479 Inlägg

Blyfot_Racing skrev:
du ska INTE gå över 1,2 i ladd för att vara på säkra sidan

Inte?? Jag kanske fått något om bakfoten men du får gärna utveckla så kanske jag lär mig hehe smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
Blyfot_Racing
29 september 2010 · 904 Inlägg

enligt dom stora trimföretagen så ska du inte gå över 1,2 för att vara på den säkra sidan. än å lyssna på nån på ett forum som säger att man kan ladda 1,5. blir dyrt om man viker en stake eller två. men har du e s60R motor dom kan du ladda 1,5 med men inte med en 850 motor.

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Poppsey
29 september 2010 · 479 Inlägg

Blyfot_Racing skrev:
enligt dom stora trimföretagen så ska du inte gå över 1,2 för att vara på den säkra sidan. än å lyssna på nån på ett forum som säger att man kan ladda 1,5. blir dyrt om man viker en stake eller två. men har du e s60R motor dom kan du ladda 1,5 med men inte med en 850 motor.

aha okej :b

I´m living my life a quarter mile at the time!
Blyfot_Racing
29 september 2010 · 904 Inlägg

du får ju bättre botten drag du kommer bli nöjd med den setupen. men spara å leta efter en annan låda M56h heter den sköt diffen på en kompis R då körde jag lungt.

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Blyfot_Racing
29 september 2010 · 904 Inlägg

en sak till röret från luftfiltret ner till turbon ska va så stort som möjligt

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Poppsey
29 september 2010 · 479 Inlägg

Blyfot_Racing skrev:
en sak till röret från luftfiltret ner till turbon ska va så stort som möjligt

Lådorna är det inga problem med.. Diff??
Finns det diff i dom lådorna original?! Naaaa de tror jag inte... 850 lådorna håller för 500hk lätt. Kolla autotech..! 550hk och originallåda och dom kör strippen med sin bil.

I´m living my life a quarter mile at the time!
volvo-racer
29 september 2010 · 724 Inlägg

Volvotech skrev:

Blyfot_Racing skrev:
en sak till röret från luftfiltret ner till turbon ska va så stort som möjligt

Lådorna är det inga problem med.. Diff??
Finns det diff i dom lådorna original?! Naaaa de tror jag inte... 850 lådorna håller för 500hk lätt. Kolla autotech..! 550hk och originallåda och dom kör strippen med sin bil.

850R har M59 med viskodiff original. jo tanken är väl att skaffa en m56 låda.

Blyfot_Racing
29 september 2010 · 904 Inlägg

Volvotech skrev:

Blyfot_Racing skrev:
en sak till röret från luftfiltret ner till turbon ska va så stort som möjligt

Lådorna är det inga problem med.. Diff??
Finns det diff i dom lådorna original?! Naaaa de tror jag inte... 850 lådorna håller för 500hk lätt. Kolla autotech..! 550hk och originallåda och dom kör strippen med sin bil.

orginal lådorna som sitter i 850R orginal är rena rama skiten, det ska va en m56H som sitter i 850 glt från 95års modell, eller den lådan som sitter i italien importen om du inte tror mig så kan du ju ringa till autotech å fråga patrik.. tror nog att vi är utanför topic just nu

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Poppsey
29 september 2010 · 479 Inlägg

Blyfot_Racing skrev:

Volvotech skrev:

Blyfot_Racing skrev:
en sak till röret från luftfiltret ner till turbon ska va så stort som möjligt

Lådorna är det inga problem med.. Diff??
Finns det diff i dom lådorna original?! Naaaa de tror jag inte... 850 lådorna håller för 500hk lätt. Kolla autotech..! 550hk och originallåda och dom kör strippen med sin bil.

orginal lådorna som sitter i 850R orginal är rena rama skiten, det ska va en m56H som sitter i 850 glt från 95års modell, eller den lådan som sitter i italien importen om du inte tror mig så kan du ju ringa till autotech å fråga patrik.. tror nog att vi är utanför topic just nu

ja sant...
Nä men jag trodde det var samma låda i T5-R , T5, och R ... :o
jaja..

I´m living my life a quarter mile at the time!
volvo-racer
29 september 2010 · 724 Inlägg

Blyfot_Racing skrev:

Volvotech skrev:

Blyfot_Racing skrev:
en sak till röret från luftfiltret ner till turbon ska va så stort som möjligt

Lådorna är det inga problem med.. Diff??
Finns det diff i dom lådorna original?! Naaaa de tror jag inte... 850 lådorna håller för 500hk lätt. Kolla autotech..! 550hk och originallåda och dom kör strippen med sin bil.

orginal lådorna som sitter i 850R orginal är rena rama skiten, det ska va en m56H som sitter i 850 glt från 95års modell, eller den lådan som sitter i italien importen om du inte tror mig så kan du ju ringa till autotech å fråga patrik.. tror nog att vi är utanför topic just nu

så dåliga är dom inte..visst det finns flera som kört söder sina men bara man inte studsar sönder den så är det ju lugnt...håller för min körning iaf wink kolla in mina filmer.

men iaf så länge jag inte överskrider 1.2 bar så är det bara att trimma på...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang