Hjälp mej bygga bandpass i min A4

Lapin
5 juli 2006 · 51 Inlägg

hej på er allihopa..

jag är ny både på forumet och vad som gäller billjud. har för ett tag skaffat mej en Audi A4 1.8t -96 och nu medans man jobbar har man börjat fundera va man ska lägga pengarna på.

har läst runt på forumet å lite andra ställen för att få lite grundkunskaper innom ämnet och vad jag kan förstå så ska en 4:e ord bandpasslåda passa bra till min bil (jag har ingen skidlucka). byggkundskaper har jag ganska mycke av så att bygga lådan blir nog inga problem.. behöver bara hjälp med hur den ska vara gjord.. stag volym m.m.

va jag skulle vilja ha hjälp med är vilka basar/steg m.m som ni rekomenderar.. om man ska ha 2 basar i samma låda lr om de räcker med en. Det kanske ska nämnas att jag inte tänker bygga ett värstingsystem.. utan bara så att jag får lite mer bas utöver mitt nuvarande.

OBS jag har funderat på ett framsystem också men det får bli ett senare projekt.. ska först bygga basen.

så kom med tips och råd om allt från byggnads tips till element/steg val.

tänkte starta med projektet i slutet av månaden då lönen trillar in då kommer väl även en projekttråd upp:).

det får kosta 5-7k kanske lite mer om det är välmotiverat:P

Tacksam för all kunskap ni vill dela med er av:D

edit: är rockford fosgate prylar bra.. ha tittat lite på punch och power serierna...

edit2: min HU är en JVC KD-MX3000R.. räcker den eller måste jag ha en ny sån med?

Senast redigerat av Lapin (6 juli 2006)

Ronnie.L
6 juli 2006 · 914 Inlägg

vill du lägga 5-7 på basar och steg enbart eller ska det täcka byggkostnader till lådan också ?

Lapin
6 juli 2006 · 51 Inlägg

hmm det beror ju på va de bli för grejer.. de gå ju några laxar till material å kablar med.. men ja hade väl tänkt den kostnaden för basar och steg bara. Är de här steget bra: Rockford Fosgate
T5001BD för 3998 kr och isåfall om ja skulle köpa det.. behövs det en kondensator till (Rockford Fosgate
CPC10-03 eller Rockford Fosgate CPCD10-03)?

för övrigt har jag kollat på dom här basarna: antingen 2 st Rockford Fosgate
P212S4 Punch eller en Rockford Fosgate P312D2 Punch alt Rockford Fosgate T112D2 Power om det är värt det. spelar dom här basarna bra i en bandpass tror ni..

kom gärna med förslag och funderationer.. all inspiration (stavning?) tas emot:)

edit: hur låter en bandpasslåda? är det en snärtig bas i den? lyssnar mest på hårdrock (prog, symphony).

Senast redigerat av Lapin (8 juli 2006)

Ronnie.L
6 juli 2006 · 914 Inlägg

brl kan man aldrig länka till kolla själv du får bara upp deras startsida så skriv vad det är eller helst all info om dom här.
men om du är beredd att ge 7000 för steg och basar enbart ska det nog gå att hitta nåt shysst.

Senast redigerat av Ronnie.L (6 juli 2006)

Ronnie.L
6 juli 2006 · 914 Inlägg

http://www.blocket.se/vi/8648633.htm?ca=18_s

http://www.blocket.se/vi/8223423.htm?ca=18_s

kan det va nåt blir 6000 för dom grejerna kan inte yttra mig alltför mycket om basarna men de borde duga åt dig.
Med det slut steget kan man ha mycket skoj.
Står ju tyvär ej vilka l5:or det är om det är 2 ohm dvc eller 4 ohm dvc. Enligt kickers manualer så funkar 700 steget till 2 ohm dvc basar bara. Det är inte satbilt i lägre än 4 ohm när det är bryggat.

Senast redigerat av Ronnie.L (6 juli 2006)

Lapin
8 juli 2006 · 51 Inlägg

Ronnie.L skrev:
http://www.blocket.se/vi/8648633.htm?ca=18_s

http://www.blocket.se/vi/8223423.htm?ca=18_s

kan det va nåt blir 6000 för dom grejerna kan inte yttra mig alltför mycket om basarna men de borde duga åt dig.
Med det slut steget kan man ha mycket skoj.
Står ju tyvär ej vilka l5:or det är om det är 2 ohm dvc eller 4 ohm dvc. Enligt kickers manualer så funkar 700 steget till 2 ohm dvc basar bara. Det är inte satbilt i lägre än 4 ohm när det är bryggat.

hmm steget är redan sålt sad  men jag tror det lutar mot ett rockford steg.. (ändrade mitt tidigare inlägg så ni kan se vad det är för något). de borde väl duga?

Ronnie.L
9 juli 2006 · 914 Inlägg

ja de rockford basar jag provat har spelat på rätt bra kommer ej ihåg vad serien jag hade ett tag hette men tror det var punch 10".

Lapin
9 juli 2006 · 51 Inlägg

oki.. då få de bli rockford dåsmile ska bara vänta på lönen så ä de lugnt:)

Lapin
12 juli 2006 · 51 Inlägg

tre dumma frågor kanske.. hur ska man fästa baslådan i bilen.. så att den inte åker omkring där bak?
Och kablarna ut från lådan till steget.. ska man använda en terminal eller ska man bara borra hål-->stoppa genom kabeln--> å täta? sen till sist: bad behöver man högtalar kablarna till då man bara har baslådan.. skickar inte lågnivåkabeln all information till steget åsså tar steget hand om resten?

Drönirettab
12 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Du kan använda en terminal men sätt en ordentlig, inte en pluttig som man klämmer fast kabeln med en fjäderbelastad plastflärp och som bara tar 1,5-2,5mm2 kabel.

Det där med högtalarkabel, jag förstår inte riktigt vad du menar. Lågnivåkablarna går från stereon till steget och från steget drar man högtalarkabel till lådan.

Senast redigerat av Drönirettab (12 juli 2006)

Lapin
13 juli 2006 · 51 Inlägg

hehe jag ha en tedens till att skriva lite blurrigt.. men du förstod va ja mena iaf.. tack för svaret:D

Drönirettab
13 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Jag såg att du har fått bra svar i ett annat forum också.

Lapin
16 juli 2006 · 51 Inlägg

hehe jepp... ju mer man frågar destå mer lär man sej.

Edit: slänger upp en bild så ni få se hur jag hade tänkt det.

http://img148.imageshack.us/img148/896/bas1xl.jpg

Edit2: en till fast framifrån

http://img465.imageshack.us/img465/6870/bas1hi4.jpg

vad säger ni? kan de funka så här?

Senast redigerat av Lapin (16 juli 2006)

Drönirettab
16 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Har du inte fått svar från BD Audio än?

Lapin
16 juli 2006 · 51 Inlägg

nepp ha pm:a han men han ha inte svarat än

Ronnie.L
16 juli 2006 · 914 Inlägg

så skulle du kunna ha det men går även att sätta en port i lådan som elementet sitter i om man vill.

Lapin
17 juli 2006 · 51 Inlägg

fast då bli de väl inte en 4:e ord bandpass.. rören måste ju passa där originalhögtalarna sitter:S

Drönirettab
17 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Porten måste sitta i rätt kammare, om man sätter den i den andra kammaren istället så kommer inte lådan att spela som man har tänkt sig.
Ja, om båda kamrarna är lika stora förstås, då blir det ungefär samma resultat.

Lapin
18 juli 2006 · 51 Inlägg

mm jag förstår de.. få se vilken bas de blir.. me T112D2 blev lådan lite konstig.. kanske bli 2 10:or istället

Drönirettab
18 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Jo, jag såg att BD Audio gav förslag på andra RF.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang