3651
Sök

Bygga om Saab 9-3 SS Aero till T5 styrsystem

930 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
Jag vet mycket väl att en Saab som inte har T5 styrsystem inte ska ha en öppen dumpventil.
Så min fråga är, går det att bygga om en 9-3 SS Aero till en T5? och vad ska göras om man ska göra det?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

206 Inlägg
3 oktober 2010
Tänk så mycket mer eller mindre dumma idéer folk kan få bara för att få utlopp för sin fåfänga att vilja ha ett häftigt dumpljud.

Du har inte funderat på öppet luftfilter?

Tvivlare
2 266 Inlägg
3 oktober 2010
Inte på långa vägar samma motor eller styrsystem.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

930 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
Öppet sportluftfilter? finns det något tråkigare ljud? Vill ha ljudet från min GReddy dump.

Och jo, det går har forskat lite, man får sätta LMM vid insuget på tryckröret och sätta dumpventilen före.
Det enda som behövs är div verktyg för att få bort tryckröret, en rodenll med skärskiva, en silliconslang och några slangklämmor sammt en mappning.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

206 Inlägg
4 oktober 2010
Kamulen skrev:
Öppet sportluftfilter? finns det något tråkigare ljud? Vill ha ljudet från min GReddy dump.

Och jo, det går har forskat lite, man får sätta LMM vid insuget på tryckröret och sätta dumpventilen före.
Det enda som behövs är div verktyg för att få bort tryckröret, en rodenll med skärskiva, en silliconslang och några slangklämmor sammt en mappning.

Tycker du att det vär värt det så..
Senast redigerat av Kax (4 oktober 2010)

5 710 Inlägg
4 oktober 2010
Kamulen skrev:
Så min fråga är, går det att bygga om en 9-3 SS Aero till en T5?

Ja allt går....men det är förmodligen inte värt det.
Sedan kan man ju oxo fundera över hur bra det är.
Jag la en veckas tid på att konvertera min från LH2.4.2-->T5.2 och jag vågar lova att en liknande konvertering på en SS är mycket svårare.....
Hade T5 varit världens bästa styrsystem hade nog SAAB inte bytt bort det......att då hänga på ett gammalt 90-tals system på en modern motor är inte att rekommendera.

Kax skrev:
Tänk så mycket mer eller mindre dumma idéer folk kan få bara för att få utlopp för sin fåfänga att vilja ha ett häftigt dumpljud.

Kan bara hålla med.....

MVH Jonas
..............

Sök