Hur mycket stryk tar igentligen bilen av att rulla på vintern?

Turbomotor volvolover
9 oktober 2010 · 667 Inlägg

jonnielahti skrev:

Turbomotor skrev:

JonasK skrev:

Jo men motorn kommer snabbare upp i temp om man kör iväg.

ja men kallt som fan att köra dom första minutrarna tongue

motor och kupévärmare? roll

motorvärmare vet ja inte om det fiinns i min bil  tongue tror knappt de

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Andromeda Rumpmas
10 oktober 2010 · 3 860 Inlägg

Mina pensionerade grannar kör sin 9000 i ur och skur året runt, och tvättar den i automattvätt exakt varannan vecka på vintern och varje månad på sommaren, rutiner är viktigt för äldre smile

Jag har haft förmånen att kolla på den bilen upphissad när jag hjälpte dom att byta olja i GDS-hallen, och det finns inte minsta antydan till rost i dörrar, skärmar eller baklucka. Det enda är lite på tankbanden och länkarmar, inte på själva karossen. Och den bilen har ändå gått 17k mil, är en -97:a, och går mest korta sträckor i stadstrafik. Så sköter man bilen ordentligt och spolar av undertill med jämna mellanrum behöver det nog inte hända så mycket om den är i bra skick från början. Något Ditec-tjosan kör de inte med.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
ESTRANDBERG88 Hojmek
10 oktober 2010 · 748 Inlägg

Andromeda skrev:
Mina pensionerade grannar kör sin 9000 i ur och skur året runt, och tvättar den i automattvätt exakt varannan vecka på vintern och varje månad på sommaren, rutiner är viktigt för äldre smile

Jag har haft förmånen att kolla på den bilen upphissad när jag hjälpte dom att byta olja i GDS-hallen, och det finns inte minsta antydan till rost i dörrar, skärmar eller baklucka. Det enda är lite på tankbanden och länkarmar, inte på själva karossen. Och den bilen har ändå gått 17k mil, är en -97:a, och går mest korta sträckor i stadstrafik. Så sköter man bilen ordentligt och spolar av undertill med jämna mellanrum behöver det nog inte hända så mycket om den är i bra skick från början. Något Ditec-tjosan kör de inte med.

Precis! Tvätta bilen en gång i veckan på vintern så håller sig bilen fräsch endå smile

Bjornn
10 oktober 2010 · 749 Inlägg

Andromeda skrev:
Mina pensionerade grannar kör sin 9000 i ur och skur året runt, och tvättar den i automattvätt exakt varannan vecka på vintern och varje månad på sommaren, rutiner är viktigt för äldre smile

Jag har haft förmånen att kolla på den bilen upphissad när jag hjälpte dom att byta olja i GDS-hallen, och det finns inte minsta antydan till rost i dörrar, skärmar eller baklucka. Det enda är lite på tankbanden och länkarmar, inte på själva karossen. Och den bilen har ändå gått 17k mil, är en -97:a, och går mest korta sträckor i stadstrafik. Så sköter man bilen ordentligt och spolar av undertill med jämna mellanrum behöver det nog inte hända så mycket om den är i bra skick från början. Något Ditec-tjosan kör de inte med.

Jo men ännu är ej den bilen värst gammal, om man inte börjar underhålla chassit så kommer det rosta.
Vanligaste ställena är bakom lister, bakom sidokjolar, i nederkant på dörrarna där folk brukar dra i med benet då man kliver in i bilen, samt i ovankant på trösklen brukar folk också skrapa i med fötterna när man kliver in i bilen.

Sen är frågan hur gammal man vill att bilen ska bli?
Vill man att bilen ska rulla i ur och skur och bli 30+år utan rost så bör man sköta rostskyddet väldigt noggrant och räkna med att massvis av delar kommer behövas bytas ut.

Bilen behöver mer omvårdnad ju äldre den blir om man nu vill ha den i toppskick, noggranare med service, fin olja osv, oftast så gör tyvärr folk tvärtom och börjar missköta bilen mer ju äldre den blir.

De flesta bilar med lite kvalitet blir väl 20år idag utan några problem.
Ungefär vid 20 års ålder och 30-40tusen mil så är det massvis av saker på bilen som har gjort sitt.
Bromsoken, fjädrarna och stötdämparnas livslängd har passerat då, bara att slänga och köpa nytt om man vill ha kvar bilen.
Diverse busstningar i hjulupphängningar är förhårdnade och spruckna och leder nu in oljud i kupén och kan gå sönder lätt,
Är inte hjullagren redan bytta så lär de inte hålla länge till.
Motorns tätningar, ventiltätningar, packboxar och o-ringar är förhårdnade och dåliga, lika så kylarslangar.
Gummi är en färskvara och efter 20år är det utslitet, spelar ingen roll hur långt bilen har gått gummi blir dåligt ändå!
Även många andra delar på bilarna är nog ganska slitna då, motorelektronik, bränslepumpar osv.
Hur pass bra tätar cylinderhuvudets ventiler efter 20års slitage?
Hur är det med tätningarna i en styrväxel med servo eller en automatväxellåda efter 20år?
Främre avgaset på bilen med, grenrör, främre rör och katalysator bör nog vara ganska slitet nu också.

Många bilar hamnar på skrotan vid denna åldern kanske pga att ägarna tycker de är för dyrt att köpa nya bromsok eller nått annat av ovanstående, även fast bilen har klarat sig helt från rost så har bilens värde sjunkit så mycket att det inte är lönsamt att reparera om man inte själv ska ha bilen och köra med.


Sen är en del bilar redan från början dömda att rosta upp, sånna bilar som jag brukar kalla billighetsbilar, som var billiga vid inköp men saknar diverse saker för att kunna få en lång livslängd, eller bilar som är rent för dåligt konstruerade av biltillverkarna.

Senast redigerat av Bjornn (10 oktober 2010)

twin_cam Smålänning
10 oktober 2010 · 7 877 Inlägg

Bara att köra. Bilarna tål det, och gör som inte det är väll det lika bra så blir vi av med skitbilarna i god tid.
Bara underredsbehandla och tvätta bilen regelbundet, och sköt servicen så håller det lätt tills du inte vill ha bilen längre.
Behöver inte ligga och blåköra med kall motor, men kör som vanligt brukar väll bli bra.
Håller dom gamla bilarna så BÖR väll dom nya hålla tycker jag... Vore ju dåligt annars smile

Bjornn skrev:
.

De flesta bilar med lite kvalitet blir väl 20år idag utan några problem.

Tvekar på det.
Livslängden tycker jag bara går utför.

Dagens bilar, särskilt dom som brukar kallas för "kvalite" tycker jag inte gör annat än går sönder.

Men det är vad jag erfarit smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
steifan DR!FTT3KN!K3R
10 oktober 2010 · 10 427 Inlägg

..lite lätt urspårat nu men skall bli intressant att se hur pass länge VWs
små kompressor & turbomatade motorer hänger med i matchen. smile

Germax
10 oktober 2010 · 12 086 Inlägg

Det viktigaste är att rostskydda bilen innan vintern..

Bjork OEM <3
10 oktober 2010 · 6 957 Inlägg

steifan skrev:
..lite lätt urspårat nu men skall bli intressant att se hur pass länge VWs
små kompressor & turbomatade motorer hänger med i matchen. smile

Instämmer!

Samt volvos elektroniska handbroms, bra sak men livslängden ska bli spännande tongue

OEM <3
dundersmurfen smurfidunder
10 oktober 2010 · 327 Inlägg

eftersom jag känner mig jobbig nu så tänker jag ställa frågan: varför skulle en bil inte rosta om man tvättar och vaxar den? säg varje vecka under vintern om den används dagligen?

sen, visst tusan smörjer oljan när den är kall. det som skiljer är att det tar några sekunder längre för den att flöda fram för den är trög och oljekanalerna är trånga, när du stängde av motorn var oljan troligen varm och tunnare då rann den undan lätt. det är alltså inte som att köra utan olja dom första minuterna med en kall motor. men som sagt så tar det lite längre tid att bygga upp oljetrycket och få fram oljan överallt.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
xXSammy
10 oktober 2010 · 6 580 Inlägg

Tvättar man inte bilen sitter smusten kvar..som de kan vara fukt som ligger kvar länge

För mig vet jag inte hur de kom in så mycket skit men de kan sluta så här som för min skärm..

http://i51.photobucket.com/albums/f386/Werewolf91/DSC01191.jpg

De/Dem
dundersmurfen smurfidunder
10 oktober 2010 · 327 Inlägg

skiten har nog suttit bakom någon innerskärm, och en dynghög med saltvatten i gör ju gott vid rosten.

men ni som tvättar varje vecka på vintern, tar ni bort innerskärmar och allt annat där smuts kan samlas för att göra rent och torka då?

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
Andromeda Rumpmas
11 oktober 2010 · 3 860 Inlägg

Bjornn skrev:

Andromeda skrev:
Mina pensionerade grannar kör sin 9000 i ur och skur året runt, och tvättar den i automattvätt exakt varannan vecka på vintern och varje månad på sommaren, rutiner är viktigt för äldre smile

Jag har haft förmånen att kolla på den bilen upphissad när jag hjälpte dom att byta olja i GDS-hallen, och det finns inte minsta antydan till rost i dörrar, skärmar eller baklucka. Det enda är lite på tankbanden och länkarmar, inte på själva karossen. Och den bilen har ändå gått 17k mil, är en -97:a, och går mest korta sträckor i stadstrafik. Så sköter man bilen ordentligt och spolar av undertill med jämna mellanrum behöver det nog inte hända så mycket om den är i bra skick från början. Något Ditec-tjosan kör de inte med.

Jo men ännu är ej den bilen värst gammal, om man inte börjar underhålla chassit så kommer det rosta.
Vanligaste ställena är bakom lister, bakom sidokjolar, i nederkant på dörrarna där folk brukar dra i med benet då man kliver in i bilen, samt i ovankant på trösklen brukar folk också skrapa i med fötterna när man kliver in i bilen.

Sen är frågan hur gammal man vill att bilen ska bli?
Vill man att bilen ska rulla i ur och skur och bli 30+år utan rost så bör man sköta rostskyddet väldigt noggrant och räkna med att massvis av delar kommer behövas bytas ut.

Sant, 13 år är ju inte så lång tid. Men när man sett en och annan 9000 på närmare håll av liknande årsmodell har man ju märkt att de flesta tyvärr lider av rost i skärmar, dörrar och baklucka, dvs den typiska Saab-rosten. Den drabbar ju även många andra märken och ju billigare desto värre är det ofta som gäller. 10 år gamla Skodor ser ju ofta rent förjäkliga ut.

Hade grannarnas bil varit en A50 2,3T istället för en snikutrustad 2,0i hade jag direkt bjudit dubbla genomsnittet på Blocket för den och ställt av den vintertid hädanefter smile

Visst förkortar man bilens livslängd en aning för varje vinter den går (och i slutändan betydligt om man dessutom inte sköter den) men vi snackar folk som frågar om de kan köra bilen någon vinter. Självklart kan man det, om man undviker att köra utanför vägbanan, vilket säkert är den största faran för bilen med gasglad ungdom bakom ratten smile
Att delar slits mer köper jag rakt av, det är inte nyttigt för bromsar, bussningar etc att badas i saltlösning ett par månader. Men av din post fick jag intrycket att du oroade dig mest för det faktum att fler mil läggs till räknaren på en vinterkörd bil än en avställd?

Men har man inte tänkt sig att själv äga bilen tills den går till sista vilan i metallpressen kan man gott köra den en vinter. De flesta vill nog ställa av finbilen då man ofta tjänar en del i försäkring och soppa på att köra vinterbil, men för oss utan garage hänger det i många fall på vinterförvaringen eller avsaknaden av vettig vinterförvaring. En bil mår ju inte bra av att stå 5 månader på en parkering.

Fina gammelbilar och vissa andra bilar kör man dock inte på vintern, men så länge det är en dussinbil är det bara att köra på och tvätta ofta.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
VilleV
11 oktober 2010 · 193 Inlägg

Det här är lite intressant för den här disskutionen dyker upp varje höst och det verkar bli mer käftande för varje år som går.

Men såhär är det.

Du kommer få mycket oönskade stenskott, även om du håller goda avstånd i trafiken och är extra försiktig så finns det mycket idioter ute på vägarna som inte tar hänsyn.

Din fin bil är utsatt för större risker under vintern det är halt och olyckor händer, även här behöver det inte vara ditt fel för idioterna är fortfarande där.

Din motor kommer ta mer skada av kallstarter.

Din kaross löper större risk att börja rosta under vintern.

Din hjulupphängning tar mer skada eftersom vägen är sämre vintertid.

Men det är klart förmodligen kommer din motor inte att gå sönder för att du kör på vintern och det är klart att karossen håller för en vinter eller två, förmodligen din hjulupphängning med.

Slutsats: Min M3'a kommer inte köras i vinter. Men det är fri vilja för bilen kommer med stor sannorlikhet hålla för vintern, jag vill bara inte utsätta den för det extra slitage och de extra risker som uppstår på vintern. Det är helt enkelt onödigt

Mvh Viktor

Senast redigerat av VilleV (11 oktober 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang