4775
Sök

Köra en sträcka om ca 7mil med för stora spridare?

690 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
Vad kan hända om man skulle köra en viss sträcka med för stora spridare...

Funderar på att uppgradera mitt chip till 1.5 och sätta dit TT 225 (386cc) spridare... saken är det att det är en bit att köra dit jag kan få mjukvaran uppgraderad...

Frågan är vad kan hända om man kör med för stora spridare för mjukvaran?
har ju steg 1 nu och orginalspridare

det gäller en audi a4 1.8t -04

8 287 Inlägg
7 oktober 2010
Är det inte enklare att åka till firman du ska till och byta spridarna där?

690 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
Jo, men om jag kan göra det själv gratis istället för att betala 2000:- för att dom ska göra det så väljer jag nog att göra det själv om det är möjligt...
Att stå ute på deras parkering i väder och vind och göra det känns ju lite si sådär

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 oktober 2010
Känslig du är, du är inte direkt den första som stått o bytt spridare på en parkering smile

Åka med för stora spridare brukar resultera i en katalysator som inte mår så bra efter en stund sad

2 953 Inlägg
7 oktober 2010
vafan det spelar väll ingen roll om du står på deras parkering å byter spridare tongue gö de nu smile

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

690 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
haha
När jag får pengarna till det här och kan göra det så är det väl driv-is och isbjörnar...
Eller så regnar det som fan... min otur :-)

Jag har inte så stor mekarvana så jag är inte så haj, men byta spridare ska ju vara bland det enklaste man kan göra och tar väl en 20-30 minuter...
men det är mest väder och vind jag oroar mig för...
Sen vet jag inte hur bra det är att byta spridare med varm motor? Räcker det med att den står en halvtimme innan man byter?

Så katalysatorn mår inte bra av det... mm...inte bra inte bra :-)
Senast redigerat av AEN (7 oktober 2010)

2 953 Inlägg
7 oktober 2010
i värsta fall får du ju ha en regnrock på dig eller hålla i ett parraflax (paraply) smile

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

690 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
haha :-)

Så det ska inte vara några problem att göra det ute... inte ens med min otur? :-P

kan lova att jag kommer sumpa någonting... jag svär.. det är alltid nått som lyckas försvinna ner och lägga sig på hasplåten... oftast hylsor och bits...

http://www.a4mods.com/index.php?page=we … ctors.html
Själva bytet är ju hyffast enkelt..  hur mycket bränsle kommer det rinna ut när man släpper trycket? tänkte på det där med varm motor och bensin...

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 oktober 2010
Oringar till spridarna kommer du ju ha en extra uppsättning så de kan gärna ramla ner, ett tips är ju att slänga plasten åt h-e annars!

Du behöver inte oroa dig för eldsvåda såvida du inte har öppen eld i närheten. Kompisen stod o rökte brevid (ca 1 meter) sist jag bytte soppa-pump smile Så du kan vara lugn!

Någon deciliter på sin höjd, railen rymmer inte speciellt mycket!

MVH

690 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
Ok låter inte så farligt mycket soppa.. bör räcka med att lägga någon trasa under som får suga upp det...
Plasten är mekigt att få bort utan att hissa upp bilen... vilket jag inte har tillgång till tyvärr...

När man släpper trycker, vart rinner soppan ut? genom spridarna eller genom pluggen man trycker in för att lätta trycket?

Min ideologi är att det ska vara så enkelt som möjligt... man ska inte krångla till saker :-)
Senast redigerat av AEN (7 oktober 2010)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 oktober 2010
Bränsle dunstar ganska fort smile

När du släpper trycket kommer det via testventilen men sen står det lite trycklöst bränsle kvar i railen som kommer rinna ut när du tar bort den första spridaren från railen.

Metoden KISS allltså, Keep It Simple Stupid

690 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
jo förvisso gör det det...
Får försöka luta railen så mycket det går nedåt så kanske det mesta rinner ut...

absolut, KISS rules :-)

690 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
Finns ju ett par olika modeller av spridare som är till TT225... bland annat 06A 906 031 BC samt J
Som jag förstått det är ena med kort nacke och den andra (J) med lång nacke... går båda att använda eller kommer den långa nacken att ställa till problem i min motor som är en 1.8T BEX -04?

Sök