4199
Sök

Program som extraherar musiken från en låt

482 Inlägg
7 juli 2006
Trådstartare
Ja, som rubriken säger så är jag på jakt efter ett bra program där man kan "sudda bort" sången eller extrahera ut musiken från en låt.

Har ni några tips på sådana program?
Svar uppskattas smile

Mvh

- Bromsa är ett tecken på svaghet -

1 414 Inlägg
7 juli 2006
Logic Pro, finns bara till mac dock...

Där kan du splitta upp varje frekvens i en egen kanal och sedan "sudda" bort rösten, det är mödosamt men det går...

Normalt sett spelas en skiva in på 2 kanaler, en med sång och en utan sång. Efteråt överlappar man de 2 kanalerna på varandra vilket bildar själva låten, typ på liknande sätt som layers funkar i photoshop. Dj's som vill göra remixar kan beställa dessa 2 kanaler ifrån skivbolagen så att dom hörs som separata spår...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

10 287 Inlägg
7 juli 2006
Njäää...

Det var en extremt förenklad beskrivning. Varje instrument/mic och varje sångpålägg sparas som separata kanaler. Man kan ha 24 , 48 kanaler eller mer.
Sedan mixar man ner detta, tillsammans med alla effekter, till en tvåkanals - stereo - master. Skall man generera mixar som är bara sång eller bara komp så måste man generera nya mixar fråm mångkanalmastern.

(Man kan i och för sig spara ett mellansteg med gruppat ljud, tex en grupp (2 kanaler) med trummor / bas, en grupp med gitarrer, en grupp med syntar, en grupp med lead vocals, en grupp med backup vocals, en grupp med effekter eller någon annan logisk kombination.

/Göran

Founder skrev:
Normalt sett spelas en skiva in på 2 kanaler, en med sång och en utan sång. Efteråt överlappar man de 2 kanalerna på varandra vilket bildar själva låten, typ på liknande sätt som layers funkar i photoshop.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 156 Inlägg
7 juli 2006
Jag har för mig att Logic Pro finns för PC också...
(men jag kan ha fel)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 926 Inlägg
7 juli 2006
ett sådant program vill jag också ha smile

Lånar tråden lite om det är okey. : Är det någon som vet ett program som man typ kan göra egna techno / trance låtar i ? tongue

1 396 Inlägg
7 juli 2006
Spelis skrev:

Lånar tråden lite om det är okey. : Är det någon som vet ett program som man typ kan göra egna techno / trance låtar i ? tongue

FruityLoops (FL Studios)

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

1 926 Inlägg
7 juli 2006
NiclasT skrev:
Spelis skrev:

FruityLoops (FL Studios)

vart kan man få tag i det då ? och är det nån som har testat det ? är det enkelt osv..

1 414 Inlägg
7 juli 2006
Sharky skrev:
Njäää...

Det var en extremt förenklad beskrivning. Varje instrument/mic och varje sångpålägg sparas som separata kanaler. Man kan ha 24 , 48 kanaler eller mer.
Sedan mixar man ner detta, tillsammans med alla effekter, till en tvåkanals - stereo - master. Skall man generera mixar som är bara sång eller bara komp så måste man generera nya mixar fråm mångkanalmastern.

(Man kan i och för sig spara ett mellansteg med gruppat ljud, tex en grupp (2 kanaler) med trummor / bas, en grupp med gitarrer, en grupp med syntar, en grupp med lead vocals, en grupp med backup vocals, en grupp med effekter eller någon annan logisk kombination.

/Göran

Founder skrev:
Normalt sett spelas en skiva in på 2 kanaler, en med sång och en utan sång. Efteråt överlappar man de 2 kanalerna på varandra vilket bildar själva låten, typ på liknande sätt som layers funkar i photoshop.

Jag borde ha skrivit spår istället för kanaler, sorry, det av sent på kvällen smile

- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
7 juli 2006
Spelis skrev:

Om du vill göra det seriöst så köper du dig en Mac och skaffar Soundtrack Pro och använder det big_smile

Det finns INGET som kan konkurrera med det programmet, förutom Logic då och det finns även det bara till mac...

Jag har gjort en del remixar åt olika artister tex Petter, September m.m. som körs av bland annat Dj Society's dj's m.m.

Jag använder först och främst Soundtrack Pro till det samt Peak som är ett grymt hjälpmedel för pitch/phase och volym korrigeringar. Skulle gärna skaffat mig Logic Pro men det kostar rejäla pengar... så jag får hålla mig till light versionen smile

Soundtrack: http://www.apple.com/se/finalcutexpress/soundtrack.html
Soundtrack Pro: http://www.apple.com/se/finalcutstudio/soundtrackpro/
Logic: http://www.apple.com/se/logic/
Senast redigerat av Founder (7 juli 2006)

- www.bmwb.se

482 Inlägg
7 juli 2006
Trådstartare
Founder skrev:

Där kan du splitta upp varje frekvens i en egen kanal och sedan "sudda" bort rösten, det är mödosamt men det går...

Normalt sett spelas en skiva in på 2 kanaler, en med sång och en utan sång. Efteråt överlappar man de 2 kanalerna på varandra vilket bildar själva låten, typ på liknande sätt som layers funkar i photoshop. Dj's som vill göra remixar kan beställa dessa 2 kanaler ifrån skivbolagen så att dom hörs som separata spår...

Har ej mac (ska se ifall det finns till PC då Phaetoon var misstänksam).
Du vet inget program som fungerar till PC då?

Har hört ngt om att wavestudio ska fungera?
Ngn uppbackning på det?

1 417 Inlägg
7 juli 2006
Cool Edit pro(?) funkar bra att klippa ut bitar ur låtar med. Rätt enkelt att använda tycker jag.

1 414 Inlägg
7 juli 2006
Slovenian skrev:
Founder skrev:

Har ej mac (ska se ifall det finns till PC då Phaetoon var misstänksam).
Du vet inget program som fungerar till PC då?

Har hört ngt om att wavestudio ska fungera?
Ngn uppbackning på det?

Vad jag vet så finns inte Logic till windows... tyvärr så har apple mer eller mindre tagit över hela multimedia marknaden idag. Men det bör nämnas att Logic är extremt avancerat, det finns nästan inget du inte kan göra med det programmet. Sedan finns det inga pirat versioner av pro versionen eftersom den kräver en USB nyckel...

- www.bmwb.se

8 156 Inlägg
7 juli 2006
Tyvärr? Dessutom är det väl inte Apple som tagit över multimediamarknaden=
Däremot har plattformen för multimediarelaterade arbeten alltid varit Mac, så man kan väl inte prata om ett övertagande där heller?
Pagemaker och Photoshop utvecklades för Mac, right?

Själv så tycker jag att dom programmen som ursprungligen utvecklades för Mac även fungerar bäst på Mac. Photoshop känns segt på en PC... wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
7 juli 2006
Jag kollade förresten upp det där ang. version för PC.
Tydligen var det så att windowsversionen droppades när Apple köpte upp Emagic (som då ägde rättigheterna till Logic Pro).
Så vi hade båda rätt till vis del.

Här är förresten länken till programmets hemsida:
http://www.apple.com/logicpro/

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

482 Inlägg
8 juli 2006
Trådstartare
Holme skrev:
Cool Edit pro(?) funkar bra att klippa ut bitar ur låtar med. Rätt enkelt att använda tycker jag.

Vill få sången "bortsuddad" ur låten, inte en bit utav låten smile

482 Inlägg
8 juli 2006
Trådstartare
Ändrar frågan lite.
Någon som vet ett program där man kan "sudda ut" sången från musiken, som kan köras på windows (xp)?

10 287 Inlägg
8 juli 2006
Du kan aldrig "sudda" bort enbart sången. Sång består av grundton och övertoner precis som andra instrument och även om du går in och plockar med bandbredd på helton så riskerar man att plocka bort övertoner från instrument också.

Fast du kanske inte har så stora musikaliska krav med slutresultatet. Att tex gå in på en låt med Grand Piano och sång, typ Diana Krall, och "sudda" bort sång skulle leda till att pianot lät rätt konstigt efteråt. Men är du nöjd med att resultatet blir sisådär så borde det finna program som kan tersbandshantera musikmaterial.
Men jag tvivlar på att det finns som Freeware.

/Göran

Slovenian skrev:
Ändrar frågan lite.
Någon som vet ett program där man kan "sudda ut" sången från musiken, som kan köras på windows (xp)?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 156 Inlägg
8 juli 2006
Ska du fixa en melodi till mobiltelefonen så kanske du blir nöjd med resultatet. Annars är det väldigt svårt att få ett bra resultat. Som sagt innan. En röst har olika toner, precis som ett instrument.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
8 juli 2006
Founder skrev:
Spelis skrev:

Om du vill göra det seriöst så köper du dig en Mac och skaffar Soundtrack Pro och använder det big_smile

Det finns INGET som kan konkurrera med det programmet, förutom Logic då och det finns även det bara till mac...

Håller inte alls med. Det finns riktigt, riktigt mycket bra programvara för musiker idag. Det är bara en fråga om vad man trivs bäst med.

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
8 juli 2006
Sharky skrev:
Du kan aldrig "sudda" bort enbart sången. Sång består av grundton och övertoner precis som andra instrument och även om du går in och plockar med bandbredd på helton så riskerar man att plocka bort övertoner från instrument också.

Fast du kanske inte har så stora musikaliska krav med slutresultatet. Att tex gå in på en låt med Grand Piano och sång, typ Diana Krall, och "sudda" bort sång skulle leda till att pianot lät rätt konstigt efteråt. Men är du nöjd med att resultatet blir sisådär så borde det finna program som kan tersbandshantera musikmaterial.
Men jag tvivlar på att det finns som Freeware.

/Göran

Slovenian skrev:
Ändrar frågan lite.

Det finns en plugin för winamp som gör det topicstartaren efterfrågar. Minns inte namnet, och den funkar lite halvtaskigt. Skapligt på ett fåtal låtar och dåligt på dom flesta. Om sången försvinner så försvinner en hel del frekvenser på musiken också.

Sök