5334
Sök

Turbon laddar IBLAND (del2)

853 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
Hej!

Som ni många vet så skapade jag en tråd där jag skrev att turbon ladda dåligt.

(http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 5#p2454675)

Där fann jag massa matnyttig information.

Nu är det såhär att det var en som skrev att jag skulle låta magnetventilen ligga i ett bensinbad en stund och sedan blåsa med tryckluft i hålen, vilket jag gjorde.

Det blev bättre, men nu laddar turbon bara "fullt" ibland, tidigare gjorde den inte det alls, då låg den som sagt i mitten av mätaren. Det händer inte så ofta, men 25 % chans att turbon ska ladda som den ska, max.

Nu till frågan, vad är det för fel?

Jag kom och tänka på om jag ska göra ett litet hål till slangen som går till wastegaten(?) (i alla fall slangen man kopplar ur så att turbon kan gå i botten) så spärren inte drar i för fullt, men det är väl en oklok lösning?

Snälla hjälp mig

7 282 Inlägg
11 oktober 2010
Eftersom det blev bättre så är väl magnetventilen trasig men inte riktigt lika mycket trasig nu.

Ja KAN, KAN du väl men det är absolut ingen bra lösning.
Senast redigerat av Brains (11 oktober 2010)

853 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
Brains skrev:
Eftersom det blev bättre så är väl magnetventilen trasig men inte riktigt lika mycket trasig nu.

Ja, du har väl en poäng där. Kan man typ "smörja" upp en magnetventil? Isåfall, vilken smörjning? Det ska ju hamna några avlagringar där inne. Eller det kanske inte blir någon skillnad?

Jag kan säger du, varför är det ingen bra lösning? Man ska väl kunna köra utan slang helt och hållet, OM man inte ligger på fullt tryck hela tiden? Rätta mig om jag har fel.

Så otroligt kul att lära sig nya saker!
Senast redigerat av Johanness (11 oktober 2010)

7 282 Inlägg
11 oktober 2010
Egentligen borde du kunna fylla den med 5-56 eller wd40 och hoppas på resultat, du har väl inte direkt så mycket att förlora.

853 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
Brains skrev:
Egentligen borde du kunna fylla den med 5-56 eller wd40 och hoppas på resultat, du har väl inte direkt så mycket att förlora.

Mer än att det kommer massa blask ner i slangarna och in i turbon, haha. smile

7 282 Inlägg
11 oktober 2010
Johanness skrev:
Brains skrev:

Givetvis låter du det rinna ur/torka in innan du monterar det igen wink

853 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
Brains skrev:
Johanness skrev:
Brains skrev:

Givetvis låter du det rinna ur/torka in innan du monterar det igen wink

Mja. wink

Men det här med att jag ville göra en lite hemmagjort "spärr" för överladdning, vad kan du säga om det? Har jag rätt i det jag säger?

7 282 Inlägg
11 oktober 2010
Det FUNGERAR ja men det är ingen vidare lösning.
En pysventil är mycket bättre isåfall.

Givetvis är en fungerande magnetventil BÄST då datorn kan sänka laddet om det skulle behövas men en pysventil fungerar också.
Bara du inte ställer laddet högre än det ska vara.

Gasglad
3 244 Inlägg
11 oktober 2010
Nu hänger jag inte med riktigt.. Från början hade du laddproblem som du senare lokaliserade till magnetventilen som du rengjort. Nu fungerar den sporadiskt, dvs. lite när den känner för det. Sen kommer du med frågor om hur du kan kringgå problemet och lösa detta utan att byta magnetventil ? Detta låter då väldigt bonna aktigt, bättre att bita i de sura äpplet och köpa en ny eller beg. magnetventil då du hittat felet redan??

//Carfreak

8 921 Inlägg
11 oktober 2010
Räcker med 1 tråd låser och hänvisar till den
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 37&p=1

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

Sök