Köpråd, Volvo 850/Saab 900 ~450hk

Timpa_med_mera
27 oktober 2010 · 84 Inlägg

fattar inte var du menar? 12tusen varv?

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
27 oktober 2010 · 1 948 Inlägg

Ett hett tips till TS är att inte lyssna på det som skrivs i tråden... Alls...

Volvoraggare VS saabfanatiker. Bägge kastar bajs på den andra märket och för dem handlar det bara om att "ha rätt" snarare än att hjälpa dig.

Bilda dig en egen uppfattning om vad du vill ha, bägge bilarna är likvärdiga. Bägge har sina för och nackdelar.

Ja alla 3 bilarna som tas upp är väl rätt likvärdiga 9000-900-850, provkör o se vilken du gillar, gillar du alla så ta den du tycker är snyggast... Vi snackar ju i vilket fall modifierade bilar, och du ska ju ändå göra vid väghållningen, så hur pass den är original är rätt irrelevant, det är hur den blir med modifikationer som är intressant.

Senast redigerat av AcesHigh666 (27 oktober 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Blyfot_Racing
27 oktober 2010 · 904 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Ett hett tips till TS är att inte lyssna på det som skrivs i tråden... Alls...

Volvoraggare VS saabfanatiker. Bägge kastar bajs på den andra märket och för dem handlar det bara om att "ha rätt" snarare än att hjälpa dig.

Bilda dig en egen uppfattning om vad du vill ha, bägge bilarna är likvärdiga. Bägge har sina för och nackdelar.

Ja alla 3 bilarna som tas upp är väl rätt likvärdiga 9000-900-850, provkör o se vilken du gillar, gillar du alla så ta den du tycker är snyggast... Vi snackar ju i vilket fall modifierade bilar, och du ska ju ändå göra vid väghållningen, så hur pass den är original är rätt irrelevant, det är hur den blir med modifikationer som är intressant.

håller med denna talare vad gillar du 4cylindrigt eller 5cylindrigt vilket utseende gillar du mest, försök å provkör dom nämnda bilarna helst chippade det är ju stor skilnad på tex en 850 org och en chippad titta gärna på olika forum där kan du ju bilda dig en uppfattning om å vad det som brukar krångla eller gå lättast sönder.

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Blyfot_Racing
27 oktober 2010 · 904 Inlägg

Timpa_med_mera skrev:
fattar inte var du menar? 12tusen varv?

ja om du trycker ner kopplingen varvar upp bilen till typ 8-9 tusen varv det går på en trimmad 850
och dumpar koplingen blonk säger det då i lådan

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Timpa_med_mera
27 oktober 2010 · 84 Inlägg

Blyfot_Racing skrev:

Timpa_med_mera skrev:
fattar inte var du menar? 12tusen varv?

ja om du trycker ner kopplingen varvar upp bilen till typ 8-9 tusen varv det går på en trimmad 850
och dumpar koplingen blonk säger det då i lådan

ja men 12 k varv? :S

sen varför skulle men göra de om man inte är knäpp? och sen så om man har lagt ner så mycke pengar på trim och mappning så man kan köra till 9k varv så har man nog en förstärkt låda med

Blyfot_Racing
27 oktober 2010 · 904 Inlägg

Timpa_med_mera skrev:

Blyfot_Racing skrev:

Timpa_med_mera skrev:
fattar inte var du menar? 12tusen varv?

ja om du trycker ner kopplingen varvar upp bilen till typ 8-9 tusen varv det går på en trimmad 850
och dumpar koplingen blonk säger det då i lådan

ja men 12 k varv? :S

sen varför skulle men göra de om man inte är knäpp? och sen så om man har lagt ner så mycke pengar på trim och mappning så man kan köra till 9k varv så har man nog en förstärkt låda med

det va ett citat från en känd volvo trimmare som har knäckt en dogbox låda på  en evo har.

själv startar jag inte mer än på 5500-6000varv kanse 7000

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
kwansa Hmm, vet inte?
27 oktober 2010 · 1 775 Inlägg

Blyfot_Racing skrev:

kwansa skrev:

Timpa_med_mera skrev:
men nu pratade trådskaparen om 400-500 hk och då säger jag och många med mig att 850 är det bästa alternativet om man inte är miljonär då alltså och vill att det ska hålla

nu hänger jag inte med, miljonär? på volvon måste man troligvis byta stakar.
en hyfsad fräsh saab motorn klarar ~450hk utan att öppnas så kan man lägga dem tusenlapparna man lägger på stak-bytet i volvon på en calibra låda till saaben. Diff måste man ändå ha i båda bilarna, annars känns 400-500hk lönlöst på en fwd. Det gör det iofs även med diff tongue

Så det går nog jämnt ut ekonomiskt, sen är väghållningen troligtvis bättre i volvon.

fast på saaben får du ju ha ett extra utrymme med växel lådor, men ett citat från en känd volvo trimmare man döda en 50tusenkr låda om man kliver av kopplingen på 12tusen varv

inte med calibra lådan, man byter till den för en anledning....den håller rätt mycke bättre smile
Om man ändå ska riva hela motorn och bygga från grunden, så är det fördel volvo tongue

Senast redigerat av kwansa (27 oktober 2010)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang