4044
Sök

Montering av kolvringar, ser inga markeringar för upp/ner

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Hej!

I förrgår hade jag satt i kolvarna, lagt i veven, men sen tog jag en paus och läste lite grann, tittade på nya kolvringar osv, lite klipp på tuben. Då nämndes det att det är viktigt att kolvringarna sätts med toppmarkering uppåt osv..

Drog ur en kolv, tittade på ringarna men jag ser fan inga toppmarkeringar..? Är det så på ALLA kolvringar eller finns det dem som inte har nån toppmarkering och kan monteras åt båda hållen?

Motorn är en AGG från VAG, sitter bla i golf III och passat II/III. med tre ringar, en smalare övers, grövre i mitten och oljering i tre delar längst ner.

Jag vill inte dra ihop nånting förrän jag vet hur kolvringarna skall monteras.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Tråd kan låsas eller raderas, jag var tydligen halvblind innan. Det står små små markeringar nära gapet åt vilket håll de skall sitta. Sen var det en kant på insidan som ska sitta nedåt. Var en som satt fel, så det var tur att jag drog ur kolvarna och kollade.

5 710 Inlägg
12 oktober 2010
mrpete skrev:
Är det så på ALLA kolvringar eller finns det dem som inte har nån toppmarkering och kan monteras åt båda hållen?

Det finns motorer som oljeskrapringen inte har upp ner/markering dvs är vändbar.
Men normalt sett har de bägge kompressionsringarna speciellt profil vilket gör att måste sitta åt rätt håll.

MVH Jonas
..............

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Japp, oljeringen saknade markeringar samt att båda var exakt likadana, så där kan det ju inte spela nån roll hur man monterar dem.

På den mellersta ringen fins en kant på insidan av ringen som ska sitta nedåt, detta kunde jag avläsa ur en bild jag hittade på kolvringar, sen efter mkt noga granskning såg jag att det fanns pyttesmå markeringar, på de övre ringarna var top-markeringen tydligare.

Nu sitter iaf allting rätt och kolvarna är imonterade och dragna till rätt moment. Så nu saknas bara ett oljetråg för att bottendelen skall vara helt klar. Men mer om det står i min projekttråd.

Sök