Kommer det tillverkas några bilar i Sverige om 10år?

serdna
12 oktober 2010 · 102 Inlägg

Läste en intressant artikel på DI ( http://di.se/Artiklar/2010/10/12/217106 … till-Kina/ ) om hur allt mer av volvos biltillverkning flyttas till Kina. Så vad tror ni, kommer det finnas någon bil som är tillverkad i Sverige 2020? eller kommer jag när jag blir en medelåldersman vara tvungen att åka runt i en riskokare?

habomaster
12 oktober 2010 · 463 Inlägg

Nej, men du kommer knappast behöva åka riskokare.. Du kommer säkerligen kunna åka både tyska, franska och italienska kvalitetsvagnar! smile

matteeee Ingen himmel är så blå som min
12 oktober 2010 · 2 973 Inlägg

Kommer man att kunna köpa franska kvalitetsvagnar i framtiden?? Wow! smile

Skämt åsido, Koenigsegg har ju potential att kunna lyckas, så vem vet vad som sker. Enklast är väl att vänta o se?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
steifan DR!FTT3KN!K3R
12 oktober 2010 · 10 427 Inlägg

Ja.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
caromania Forummoderator
12 oktober 2010 · 9 296 Inlägg

Nej.

Men jag ser fram emot att åka franska och italienska kvalitetsbilar. Eller snarare, eftersom jag aldrig kommer köpa någon sådan, så ser jag framemot att se annat folk sitta på sina garageuppfarter i sina franska och italienska kvalitetsvagnar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
12 oktober 2010 ·

De var ju längesen man kunde åka "svenska" bilar om man inte har några miljoner.....

Vad är de för fel på kinabilar?  koreanerna har ju lyckats jääävligt bra. Öppna ögonen ser du att Kia har blivit riktigt populära och faktiskt rätt trevliga hållbara saker.

Rquired Allmänt envis
12 oktober 2010 · 12 512 Inlägg

Att det tillverkas Volvo i Sverige om 10år är kanske möjligt, men då på den absolut sista versen. Tvivlar starkt på att produktionen inte kommer flyttas till Kina och de ekonomiska fördelarna de innebär, oavsett vad kineserna lovade när de köpte Volvo.

Saab är väl den enda större hoppet, delar av produktionen kommer sannolikt flyttas söderut. En teori är Holland, en annan Tyskland och en Frankrike då motorerna kommer tillhandahållas av Bmw i samband med PSA och köpas av Saab. Det är mycket enklare att transportera dessa inom ett land eller hålla sig på kontinenten än att ta trafiken över till Sverige/Trollhättan. Optimalt vore förstås samma ort...

Däremot kommer övriga bilar troligen fortsätta tillverkas i Trollhättan i den mån det är möjligt, Muller verkar måna för mycket om det "genuina Saab" för att flytta produktionen söderut och den lilla ekonomiska vinst det eventuellt innebär.

Koenigsegg räknar jag inte riktigt, i så fall skall vi kanske räkna alla amatörbyggen också? Det får vara lite volym i tillverkningen trots allt!

Senast redigerat av Rquired (12 oktober 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
serdna
12 oktober 2010 · 102 Inlägg

tkd_rille skrev:
De var ju längesen man kunde åka "svenska" bilar om man inte har några miljoner.....

Vad är de för fel på kinabilar?  koreanerna har ju lyckats jääävligt bra. Öppna ögonen ser du att Kia har blivit riktigt populära och faktiskt rätt trevliga hållbara saker.

Det är ju sant att det var länge sedan det fanns ett svensktägt bilmärke (räknar ej med koenigsegg då de inte har några volymer) men det ar ju trotts allt byggds bilar i Sverige.

Har igentligen ingenting imot asiatiska bilaräven om jag bara haft en volvo och en Lincoln. Det jag däremot tycker är intressant och kanske lite skrämmande är att Sverige sugsesivt förlorar sin tunga industri.


Ska bli ycket intressant att följa saab.

serdna
12 oktober 2010 · 102 Inlägg

Rquired skrev:
Att det tillverkas Volvo i Sverige om 10år är kanske möjligt, men då på den absolut sista versen. Tvivlar starkt på att produktionen inte kommer flyttas till Kina och de ekonomiska fördelarna de innebär, oavsett vad kineserna lovade när de köpte Volvo.

Saab är väl den enda större hoppet, delar av produktionen kommer sannolikt flyttas söderut. En teori är Holland, en annan Tyskland och en Frankrike då motorerna kommer tillhandahållas av Bmw i samband med PSA och köpas av Saab. Det är mycket enklare att transportera dessa inom ett land eller hålla sig på kontinenten än att ta trafiken över till Sverige/Trollhättan. Optimalt vore förstås samma ort...

Däremot kommer övriga bilar troligen fortsätta tillverkas i Trollhättan i den mån det är möjligt, Muller verkar måna för mycket om det "genuina Saab" för att flytta produktionen söderut och den lilla ekonomiska vinst det eventuellt innebär.

Koenigsegg räknar jag inte riktigt, i så fall skall vi kanske räkna alla amatörbyggen också? Det får vara lite volym i tillverkningen trots allt!

Ska bli intressant och se om vi klarar av att tillverka bilar i Sverige. Det kostar ju trotsallt enhel del att skeppa bilar från Kina, kan vi få ner lönera i Sverige lite och effektivisera tillverkningen så tror jag det finns potential att bygga bra bilar även i Sverige.

Men de jobb som jag tror vi kan ha kvar i Sverige är utvecklingsjobb, ingengörer är inte så dyra att anställa i Sverige om man jämför med USA och väst europa. En civilingengör tjänar ju bra mycket mer om man jobbar i Tyskland.

bobafett Bounty hunter
12 oktober 2010 · 671 Inlägg

Ahlgren kommer fortsätta göra bilar...dom bästa svenska bilarna oxå tongue lol wink big_smile cool

Senast redigerat av bobafett (12 oktober 2010)

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
PerfectionR Japanese Engineering
12 oktober 2010 · 690 Inlägg

Volvo såld Saab såld Apoteket såld Vin och Sprit såld vad finns kvar i Sverige?

Snart kommer Svensk bilindustri bara vara historia enligt mig inte säkert om vi kan tillverka bilar om 10år!

Varför kunde inte staten köpa Volvo?!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
steifan DR!FTT3KN!K3R
12 oktober 2010 · 10 427 Inlägg

Bilarna kommer att tillverkas där de säljs, inget konstigt med det.
Varför tror ni att de asiatiska biltillverkarna tillverkar bilar i Europa (för Europa)?

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
twin_cam Smålänning
12 oktober 2010 · 7 877 Inlägg

Ja. Saab kommer tillverka i sverigr om 10 år också.

Volvo troligen också, då kineserna troligen inte vågar flytta allt...

Men vad gör det, dom gamla svenska kvalitetsvagnarna från det glada 80 och 90-talet kommer överleva de nya modellerna i alla fall smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Muttley
12 oktober 2010 ·

serdna skrev:

tkd_rille skrev:
De var ju längesen man kunde åka "svenska" bilar om man inte har några miljoner.....

Vad är de för fel på kinabilar?  koreanerna har ju lyckats jääävligt bra. Öppna ögonen ser du att Kia har blivit riktigt populära och faktiskt rätt trevliga hållbara saker.

Det är ju sant att det var länge sedan det fanns ett svensktägt bilmärke (räknar ej med koenigsegg då de inte har några volymer) men det ar ju trotts allt byggds bilar i Sverige.

Har igentligen ingenting imot asiatiska bilaräven om jag bara haft en volvo och en Lincoln. Det jag däremot tycker är intressant och kanske lite skrämmande är att Sverige sugsesivt förlorar sin tunga industri.


Ska bli ycket intressant att följa saab.

Helt sant, och de lär inte försvinna helt heller tror jag och hoppas på, för de är så mycket jobb de handlar om. 
Men faktiskt ska vi se helt och hållet på de så är de inte sveriges fel, de är de andra ländernas fel som är så jävla billiga i arbetskraft.

Muttley
12 oktober 2010 ·

1EVOXIN1 skrev:
Volvo såld Saab såld Apoteket såld Vin och Sprit såld vad finns kvar i Sverige?

Snart kommer Svensk bilindustri bara vara historia enligt mig inte säkert om vi kan tillverka bilar om 10år!

Varför kunde inte staten köpa Volvo?!

Mycket enkelt svar på din fråga.

Staten ska inte köpa företag, och om de ska göra de så ska de verkligen inte köpa ett företag som är så jävla ostabilt som volvo. Då blir de risk för att staten får betala när de går back hela tiden.

Sen tror jag verkligen inte att tex torslanda kommer bli tomt.  Utan hoppas på att nya ägaren satsar i fabriken och kanske ser de billigare att tillverka de i sverige för bilar som går i europa.

steifan DR!FTT3KN!K3R
12 oktober 2010 · 10 427 Inlägg

tkd_rille skrev:
Staten ska inte köpa företag, .

Nej precis, för det gick ju verkligen illa för det från början statliga SSAB.. .. .. . wink

Muttley
12 oktober 2010 ·

steifan skrev:

tkd_rille skrev:
Staten ska inte köpa företag, .

Nej precis, för det gick ju verkligen illa för det från början statliga SSAB.. .. .. . wink

De är jag faktiskt inte insatt i. Men volvo är fan inget säkert kort. Tyvärr.

De hållbara billiga bilarna är asiatiska.

habomaster
13 oktober 2010 · 463 Inlägg

serdna skrev:
Ska bli intressant och se om vi klarar av att tillverka bilar i Sverige. Det kostar ju trotsallt enhel del att skeppa bilar från Kina, kan vi få ner lönera i Sverige lite och effektivisera tillverkningen så tror jag det finns potential att bygga bra bilar även i Sverige.

Men de jobb som jag tror vi kan ha kvar i Sverige är utvecklingsjobb, ingengörer är inte så dyra att anställa i Sverige om man jämför med USA och väst europa. En civilingengör tjänar ju bra mycket mer om man jobbar i Tyskland.

Jag tror inte någon är intresserad av att minska sin lön. Inte med tanke på vad det faktiskt kostar att leva i Sverige. Det är ytterst ovanligt att löner sänks överhuvudtaget. Däremot tror jag att det finns viss möjlighet att lönerna kommer att utjämnas mellan världsdelarna vilket gör att lönsamheten för kinaproduktion minskar, men fram till dess kommer så mycket tillverkning som möjligt ske i Asien.

När vi kommer till utvecklingsbitarna får den mindre lönen i Sverige våra bästa ingenjörer att fly utomlands av två anledningar. 1, högre lön utomlands som sagt. 2, mindre skatt utomlands. Det innebär att individens disponibla inkomst blir betydligt högre än för samma arbete. Det är av samma anledning alla storföretag flyttar sitt säte utomlands. I Sverige blir man straffskattad om det går bra. Enda möjligheten som jag ser det att få behålla industrier som biltillverkning och den främsta forsknings och utvecklingsindustrin är att sluta tänka sosse och börja inse att högre löner och mindre skatt på individnivå kommer ge ökade nettointäkter för staten vilket i förlängningen kommer ge bättre välfärd och bättre industriklimat så att företagen faktiskt kommer vilja stanna kvar i Sverige.

Nu blev detta ganska politiskt och vandrar på gränsen till offtopic, men nu har jag iaf delat med mig av varför jag tror att biltillverkningen mfl. flyr utomlands.

Aero T16
13 oktober 2010 · 1 327 Inlägg

Sista riktiga saaben som tillverkades utan sammarbete med andra bilmärken är väl saab 900. Saab är mer eller mindre utlandsägt sedan 20 år och det tillverkas fortfarande "Saab" i Sverige. Så varför ska det inte göra det om 10 år?

steifan DR!FTT3KN!K3R
13 oktober 2010 · 10 427 Inlägg

tkd_rille skrev:

steifan skrev:

tkd_rille skrev:
Staten ska inte köpa företag, .

Nej precis, för det gick ju verkligen illa för det från början statliga SSAB.. .. .. . wink

De är jag faktiskt inte insatt i. Men volvo är fan inget säkert kort. Tyvärr.

De hållbara billiga bilarna är asiatiska.

Halvt utdömda stålföretag som slogs ihop på 70-talet under statlig ledning
och avyttrades från staten i början av 90-talet. 2008 gick de med 7 miljarder i vinst.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang