Tjenare, jag har en saab 900i 2.1 16v från 92 som jag är sugen på att trimma litte. vet dock inte hur, skulle behöva litte tips. har en extra topp, nån ide att porta och plana?????? eller ska man byta spridare och fuelrail och sån skit????? jag är tacksam för alla tips bara det inte kostar flera hundra tusen tack på förhand!
Senast redigerat av SAAB-Karlsson (12 oktober 2010)
Att trimma en sugmotor är dyrt.....lite beroende på hur långt du vill gå är det olika dyrt men antal kr/hk har ett "tråkigt" förhållande på en sugmotor. Nå....visst kan du plana din topp och porta den men det är inte "bara" utan kräver en viss kunskap, har du den?
Annars är luftfilter och avgassystem bra psykolog-trim, lägger du till race-cat, chip och andra kammar kan det börja göra några hästar.
eller ska man byta spridare och fuelrail och sån skit?????
Nej....man kan inte bara ösa på med bränsle utan att öka luftmängden, det ger ingen effekt. Fixar du mer luft genom att förbättra andningen kan du öka bränslet genom annan programvara (byta LH-chip)
I alla sug-motorer är det luften som är begränsningen, det vill säga desto mer luft motorn lyckas suga in desto mer bensin går att trycka in. det resulterar till mer effekt
"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
om jag skaffar en turbomotor och klämmer i, kommer det bli nåt problem å få den igenom besiktningen då? måste väl ta bromsar från en turbo då?
Iom att bilen är uttagen innan 1 Jan 1993 så åker du bara till SBP med en komplett turbomotor med rätt boxar, katt, turbo osv och gör en reg,besiktning! Bromsar är samma! Det kan hända att de kräver gasstötdämpare dock men de har nog din bil redan.