3531
Sök

Byta ventil som är sönder

TBM NINJA
917 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
#21
Bullen1 skrev:
henke_92 skrev:
TeamNorrland skrev:
Tssssch. tongue
Nog vet jag att de är lättare att ta lös toppen, vill bara se vad den dära grabben säger big_smile

Haha du tror ju verkligen jag e dum..

Inte för o vara dum, men o byta ventiler är inget man ska göra hemma i garaget om man aldrig gjort det förr,
o har liten kunskap om bilar, risken är stor att det blir ännu mer fel och problem.

Först finns det inget ventil arm, det är på stötstångs motorer, dina rör sig pga kamaxeln.

Hur vet du att just EN ventil är sönder/otät o inte fler?
Har du redan köpt ventil o i sånt fall, är det avgas eller insug?
Hur vet du att det inte är kolven/kolvringar/cylinder som är otät?
Hur ser/testar du om en eller flera ventiler är otäta?
Har du gjort ett kompressionsprov?
Vilkencylinder är det ventilen är dålig på?
vet du att du ska slipa in ventilen mot ventilsätet och ev göra det med ett special verktyg och pasta?
Ska du byta ventiltätning?
Att topplockspackningen måste bytas samt bult.
Hur man justerar in allt.

Men ja hoppas det går bra smile

Lycka till..

Tacknför info, eftersom jag e på min ajjjfån just nu e dey lite jobbigt å svara på alla din grejor men jag kan säga att de ända frågentecken jag har är, hur kollar man ventiltättning? Vad ärre för justeringar ni snackar om och så tilläga att jag vet ju ännu ny vilken/ vilka ventiler som är sönder så jag har nt köpt nya ännu, tack på förhand

Oj plus jag å min polare e rätt hundra på att det bara är över 1cyllen det e vajjsing eftersom man både känner och hör hårda tickningar från cyllle 1 ( asså den till vänster)
Senast redigerat av henke_92 (13 oktober 2010)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

TBM NINJA
917 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
#22
TeamNorrland skrev:
henke_92 skrev:
TeamNorrland skrev:

Tror gör man ju verkligen inte. Jag vet smile

Varför e du så jävla negativ? Får man nt försöka lära sig eller? E det tabu å pröva själv? E du sån tönt som lämnar in bilen för där e dålig luft i däcken eller? Sluta smutsa ner min tråd nu tills du vet ngt att tipsa om

Hade jag varit du hade jag köpt mig en rephandbok om jag inte hade förstått ett skit. Där har du ett tips smile Nej, jag gör allting själv på mina bilar. Jag gillar att smutsa ner andras trådar, speciellt dina. Förlåt big_smile

Ståt snt i haynes rep böcker?

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 oktober 2010
#23
Du lär ta reda på VARFÖR ventilen blev sne också innan du bankar dit den nya, en ventil bågnar inte bara utan anledning.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

TBM NINJA
917 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
#24
NITROUS skrev:
Du lär ta reda på VARFÖR ventilen blev sne också innan du bankar dit den nya, en ventil bågnar inte bara utan anledning.

Jo tack! Det kan ju va bra å veta smile
Kan kammen orsaka det? Vi va på 2 verkstäder och ena sa det va kam axeln som spöka å andra sa bara ventilen där vi demonstrera tickandet för dom

Taxk på förhand

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

210 Inlägg
13 oktober 2010
#25
du gör hur du vill men, men du skrev tidigare att du lär dig medans du håller på... men att byta ventil är inte bara å bara. behöver en del specialverktyg iaf för själva monteringen. sen så gäller det ju att du vet vad du håller på med när du håller på med kamkedjan för häller ju att fixa allt sånt där på rätt sätt för att det ska gå att starta bilen med god utgång efter åt.

som en skrev så måste man ju veta varför ventilen havererat så bäst kanske vore att byta motor?

Sen är det inget litet jobb du ger dig in på. volvo b230 kan nästan vem som helst skruva men du gör som du vill.

Sen kamaxeln menar du nog när du säger kammen att den skulle göra en ventil sne är ganska otroligt. vet du hur allt det där hänger ihop?

Ventilen lär ju ha bränts sönder... då äre ventilspelet som varit fel.


TBM NINJA
917 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
#26
VXC70 skrev:
Sen kamaxeln menar du nog när du säger kammen att den skulle göra en ventil sne är ganska otroligt. vet du hur allt det där hänger ihop?

Ventilen lär ju ha bränts sönder... då äre ventilspelet som varit fel.

amen han på verkstaden sa det borde va kammen så.. tror ju inte det dock
ja jag vet hur allt hänger ihop

det här med ventil spel är ju rätt avancerat vet jag så då kanske man borde plocka loss toppen e kasta in den i ngn verksa? va tror du det kan kosta om man slänger in toppen till dom? då blir ju arbetstimmarna mykt mindre

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

557 Inlägg
13 oktober 2010
#27
henke_92 skrev:
TeamNorrland skrev:
henke_92 skrev:

Varför e du så jävla negativ? Får man nt försöka lära sig eller? E det tabu å pröva själv? E du sån tönt som lämnar in bilen för där e dålig luft i däcken eller? Sluta smutsa ner min tråd nu tills du vet ngt att tipsa om

Hade jag varit du hade jag köpt mig en rephandbok om jag inte hade förstått ett skit. Där har du ett tips smile Nej, jag gör allting själv på mina bilar. Jag gillar att smutsa ner andras trådar, speciellt dina. Förlåt big_smile

Ståt snt i haynes rep böcker?

Jajjemen. Hjälp till felsökning osv.

5 710 Inlägg
13 oktober 2010
#28
VXC70 skrev:
Ventilen lär ju ha bränts sönder... då äre ventilspelet som varit fel.

det här med ventil spel är ju rätt avancerat vet jag så då kanske man borde plocka loss toppen e kasta in den i ngn verksa?

Tänk inte på spelet....SAAB:s 16V toppar har hydrauliska tryckare = något spel går inte ställa.

MVH Jonas
..............

TBM NINJA
917 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#29
jonTe skrev:
VXC70 skrev:
Ventilen lär ju ha bränts sönder... då äre ventilspelet som varit fel.

det här med ventil spel är ju rätt avancerat vet jag så då kanske man borde plocka loss toppen e kasta in den i ngn verksa?

Tänk inte på spelet....SAAB:s 16V toppar har hydrauliska tryckare = något spel går inte ställa.

okidoki men såfall kan inte felaktisk spel sabbat ju? kan nt ventilen då på rent slitage?

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

* Voff voff *
11 058 Inlägg
14 oktober 2010
#30
Om bilen har hydrauliska tryckare är det väl inte helt osannolikt att det är just en så´n som gett upp om det nu tickar ordentligt...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

2 656 Inlägg
14 oktober 2010
#31
henke_92 skrev:
VXC70 skrev:
Sen kamaxeln menar du nog när du säger kammen att den skulle göra en ventil sne är ganska otroligt. vet du hur allt det där hänger ihop?

Ventilen lär ju ha bränts sönder... då äre ventilspelet som varit fel.

amen han på verkstaden sa det borde va kammen så.. tror ju inte det dock
ja jag vet hur allt hänger ihop

det här med ventil spel är ju rätt avancerat vet jag så då kanske man borde plocka loss toppen e kasta in den i ngn verksa? va tror du det kan kosta om man slänger in toppen till dom? då blir ju arbetstimmarna mykt mindre

kam ? kammarna tack


TBM NINJA
917 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#32
Brådhis skrev:
Om bilen har hydrauliska tryckare är det väl inte helt osannolikt att det är just en så´n som gett upp om det nu tickar ordentligt...

//Brådhis

Jo asså den tickar riktigt ordentligt, kan du förklara mer?
Mvh h

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Saab älskare!
4 597 Inlägg
14 oktober 2010
#33
Tickar den mycket räcker det med o byta olja oftast


888 Inlägg
14 oktober 2010
#34
En film med bra ljud hade varit bra innan du förstör mer än vad du lagar.

TBM NINJA
917 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#35
Funkiee skrev:
Tickar den mycket räcker det med o byta olja oftast

Vi har byt både olja och filter

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Saab älskare!
4 597 Inlägg
14 oktober 2010
#36
lägg upp en film så vi får höra lite.

http://www.garaget.org/video/4t3c8uwmo67w

Låter det liknande denna? smile


TBM NINJA
917 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#37
HenkeTIC skrev:
En film med bra ljud hade varit bra innan du förstör mer än vad du lagar.

Tro mig men det e inte lönt, det knackar som om man slår två hammare emot varandra i takt med 1ventils öppning/stängning i rytm med varvtalet, ju mer man varvar ju snabbarr tickar det

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

TBM NINJA
917 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#38
Funkiee skrev:
lägg upp en film så vi får höra lite.

http://www.garaget.org/video/4t3c8uwmo67w

Låter det liknande denna? smile

Tackför länken men jag e på lektion så kan nt lyssna förens om 30min

Tack på förhand!

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Saabvilde!
1 708 Inlägg
14 oktober 2010
#39
henke_92 skrev:
HenkeTIC skrev:
En film med bra ljud hade varit bra innan du förstör mer än vad du lagar.

Tro mig men det e inte lönt, det knackar som om man slår två hammare emot varandra i takt med 1ventils öppning/stängning i rytm med varvtalet, ju mer man varvar ju snabbarr tickar det

Du ahr inte funderat på att kontrollera kamkedjan? Kolla hur mycket spännaren har åkt ut (minns inte hur många piggar som är normalt, men finns andra galningar som vet) wink

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Tekniker
345 Inlägg
14 oktober 2010
#40
Om det är ett sånt ljud är det nog snarare ventillyftare som är dålig/dåliga eller kamaxeln, inte en ventil.
och som sagt, kolla så kedjan inte är slapp,eller har rappat.

Det man inte dör av gör ont.


Sök