Byta ventil som är sönder

henke_92 TBM NINJA
13 oktober 2010 · 917 Inlägg

tja, kan någon förklara med några punkter hur man byter en trasig ventil och ev. Trasig ventil arm?
Jag e verkligen nt tummrn mitt i handen så jag tror redan jag fixar det men kan va bra om någon kan ge mig mer konkret info!

(ska göra det på polarens saab 9000 16v 2.0)

*lyft ur tändkasset
*lyft ventilkåpan
*markera kammen mot kam kedjan
*skruva loss kammen
*kolla vilken ventil som e kass
*...

Är det bara å skruva loss å byta ?

Tack på förhand

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
ajonasson
13 oktober 2010 · 583 Inlägg

Tog mig en liten stund att förstå villken ventil du menade.

Men antar utifrån beskrivningen på tillvägagångs sättet som du menar motornventilerna i topplocken.
(korrigera mig ifall jag har fel)

Ifall det är motorventilerna (de som öppnar och stänger sig för att låta luft in och avgaser ut), så är det så att de är monterade underifrån på topplocken och går därför endast att montera ut underifrån.

Skall du byta en ventil där så måste du ta av topplocket och ta ut dem underifrån.
Ifall det nu inte är dessa du menar så förbehåller jag mig att skriva tillvägagångs sättet för att inte gödsla min tid på att skriva ett tillvägagångssätt till något du inte tänkt att byta.

Ifall du menar ventilarm som är förknippad med stötstänger finns de ändast på äldre bilar som inte har överliggande kamaxel.

Mvh
Anders

Senast redigerat av ajonasson (13 oktober 2010)

Even with cruise control.. you still have to steer.
jonTe
13 oktober 2010 · 5 710 Inlägg

henke_92 skrev:
Trasig ventil arm?

Någon sådan har du inte....

henke_92 skrev:
Jag e verkligen nt tummrn mitt i handen

Va?

Som sagt.... byte av ventilen/er kräver att man man demonterar toppen, därefter behöver du en ventilbåge som passar.

MVH Jonas
..............
henke_92 TBM NINJA
13 oktober 2010 · 917 Inlägg

jonTe skrev:

henke_92 skrev:
Trasig ventil arm?

Någon sådan har du inte....

henke_92 skrev:
Jag e verkligen nt tummrn mitt i handen

Va?

Som sagt.... byte av ventilen/er kräver att man man demonterar toppen, därefter behöver du en ventilbåge som passar.

Okey smile asså menar du toppen (alla cylindrar) eller ventil huset?

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
te_wik Forummoderator
13 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

Du.. inte för att vara taskig men det verkar som att du inte har någon som helst kunskap om bilmotorer så varför tar du på dig ett sådant jobb?

Tycker att du ska läsa på lite.



Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (13 oktober 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
henke_92 TBM NINJA
13 oktober 2010 · 917 Inlägg

ajonasson skrev:
Tog mig en liten stund att förstå villken ventil du menade.

Men antar utifrån beskrivningen på tillvägagångs sättet som du menar motornventilerna i topplocken.
(korrigera mig ifall jag har fel)

Ifall det är motorventilerna (de som öppnar och stänger sig för att låta luft in och avgaser ut), så är det så att de är monterade underifrån på topplocken och går därför endast att montera ut underifrån.

Skall du byta en ventil där så måste du ta av topplocket och ta ut dem underifrån.
Ifall det nu inte är dessa du menar så förbehåller jag mig att skriva tillvägagångs sättet för att inte gödsla min tid på att skriva ett tillvägagångssätt till något du inte tänkt att byta.

Ifall du menar ventilarm som är förknippad med stötstänger finns de ändast på äldre bilar som inte har överliggande kamaxel.

Mvh
Anders

Tack anders ör alla svar! Nu förstår jag precis va man ska göra smile och ja, jag menade i topplocket
Det där med atötstänger, finns det bara i typ äldre 8v ?

Senast redigerat av henke_92 (13 oktober 2010)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
henke_92 TBM NINJA
13 oktober 2010 · 917 Inlägg

te_wik skrev:
Du.. inte för att vara taskig men det verkar som att du inte har någon som helst kunskap om bilmotorer så varför tar du på dig ett sådant jobb?

Tycker att du ska läsa på lite.



Mvh Tommy

Jag tycker jag kan tillräkligt sen lär jag mig alltid medans jag jobbar smile

Jag återkommer smile

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
te_wik Forummoderator
13 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

henke_92 skrev:

te_wik skrev:
Du.. inte för att vara taskig men det verkar som att du inte har någon som helst kunskap om bilmotorer så varför tar du på dig ett sådant jobb?

Tycker att du ska läsa på lite.



Mvh Tommy

Jag tycker jag kan tillräkligt sen lär jag mig alltid medans jag jobbar smile

Jag återkommer smile

Ok, nä nå då så! Inga problem. Antar att du bara lyfter toppen å dammar dit en ny ventil.

Väntar med spänning på fortsättningen.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
K1NG3N
13 oktober 2010 · 557 Inlägg

När du byter så ska du ju ta montera av tråget och kolvarna. Lättaste sättet big_smile

jonTe
13 oktober 2010 · 5 710 Inlägg

henke_92 skrev:
Okey smile asså menar du toppen (alla cylindrar) eller ventil huset?

Det vet jag inte vart det sitter....hmm
Jag menar toppen.

Det där med atötstänger, finns det bara i typ äldre 8v

Ja i motorer för "100" år sedan.

MVH Jonas
..............
Bensinskallen P o r s c h e
13 oktober 2010 · 1 700 Inlägg

TeamNorrland skrev:
När du byter så ska du ju ta montera av tråget och kolvarna. Lättaste sättet big_smile

Nja..... Plocka ur veven känns ju overkill, vilket normalt måste göras för att kolven ska gå att få ur nedervägen.... tongue

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
K1NG3N
13 oktober 2010 · 557 Inlägg

Bensinskallen skrev:

TeamNorrland skrev:
När du byter så ska du ju ta montera av tråget och kolvarna. Lättaste sättet big_smile

Nja..... Plocka ur veven känns ju overkill, vilket normalt måste göras för att kolven ska gå att få ur nedervägen.... tongue

Tssssch. tongue
Nog vet jag att de är lättare att ta lös toppen, vill bara se vad den dära grabben säger big_smile

henke_92 TBM NINJA
13 oktober 2010 · 917 Inlägg

TeamNorrland skrev:

Bensinskallen skrev:

TeamNorrland skrev:
När du byter så ska du ju ta montera av tråget och kolvarna. Lättaste sättet big_smile

Nja..... Plocka ur veven känns ju overkill, vilket normalt måste göras för att kolven ska gå att få ur nedervägen.... tongue

Tssssch. tongue
Nog vet jag att de är lättare att ta lös toppen, vill bara se vad den dära grabben säger big_smile

Haha du tror ju verkligen jag e dum..

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
K1NG3N
13 oktober 2010 · 557 Inlägg

henke_92 skrev:

TeamNorrland skrev:

Bensinskallen skrev:

Nja..... Plocka ur veven känns ju overkill, vilket normalt måste göras för att kolven ska gå att få ur nedervägen.... tongue

Tssssch. tongue
Nog vet jag att de är lättare att ta lös toppen, vill bara se vad den dära grabben säger big_smile

Haha du tror ju verkligen jag e dum..

Tror gör man ju verkligen inte. Jag vet smile

Bullen1 Tekniker
13 oktober 2010 · 345 Inlägg

henke_92 skrev:

TeamNorrland skrev:

Bensinskallen skrev:
Nja..... Plocka ur veven känns ju overkill, vilket normalt måste göras för att kolven ska gå att få ur nedervägen.... tongue

Tssssch. tongue
Nog vet jag att de är lättare att ta lös toppen, vill bara se vad den dära grabben säger big_smile

Haha du tror ju verkligen jag e dum..

Inte för o vara dum, men o byta ventiler är inget man ska göra hemma i garaget om man aldrig gjort det förr,
o har liten kunskap om bilar, risken är stor att det blir ännu mer fel och problem.

Först finns det inget ventil arm, det är på stötstångs motorer, dina rör sig pga kamaxeln.

Hur vet du att just EN ventil är sönder/otät o inte fler?
Har du redan köpt ventil o i sånt fall, är det avgas eller insug?
Hur vet du att det inte är kolven/kolvringar/cylinder som är otät?
Hur ser/testar du om en eller flera ventiler är otäta?
Har du gjort ett kompressionsprov?
Vilkencylinder är det ventilen är dålig på?
vet du att du ska slipa in ventilen mot ventilsätet och ev göra det med ett special verktyg och pasta?
Ska du byta ventiltätning?
Att topplockspackningen måste bytas samt bult.
Hur man justerar in allt.

Men ja hoppas det går bra smile

Lycka till..

Senast redigerat av Bullen1 (13 oktober 2010)

Det man inte dör av gör ont.
henke_92 TBM NINJA
13 oktober 2010 · 917 Inlägg

TeamNorrland skrev:

henke_92 skrev:

TeamNorrland skrev:

Tssssch. tongue
Nog vet jag att de är lättare att ta lös toppen, vill bara se vad den dära grabben säger big_smile

Haha du tror ju verkligen jag e dum..

Tror gör man ju verkligen inte. Jag vet smile

Varför e du så jävla negativ? Får man nt försöka lära sig eller? E det tabu å pröva själv? E du sån tönt som lämnar in bilen för där e dålig luft i däcken eller? Sluta smutsa ner min tråd nu tills du vet ngt att tipsa om

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Funkiee Saab älskare!
13 oktober 2010 · 4 597 Inlägg

shiit va ni klagar :o han vill lära sig, vafan ska ni då klanka ner för? Hjälp han i stället. Hans polare kan inte bryr sig speciellt om han inte lyckas, men han får ju istället lära sig lite i alla fall, eller?

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
henke_92 TBM NINJA
13 oktober 2010 · 917 Inlägg

Funkiee skrev:
shiit va ni klagar :o han vill lära sig, vafan ska ni då klanka ner för? Hjälp han i stället. Hans polare kan inte bryr sig speciellt om han inte lyckas, men han får ju istället lära sig lite i alla fall, eller?

Tack så jätte mykt att du vågar stå upp för mig och tack för att du förstår mig! Det är precis som du säger, går det åt helvete så ska vi ändå skota bilen

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
henke_92 TBM NINJA
13 oktober 2010 · 917 Inlägg

Bullen1 skrev:

henke_92 skrev:

TeamNorrland skrev:

Tssssch. tongue
Nog vet jag att de är lättare att ta lös toppen, vill bara se vad den dära grabben säger big_smile

Haha du tror ju verkligen jag e dum..

Inte för o vara dum, men o byta ventiler är inget man ska göra om man har tummen mitt i handen o har liten kunskap om bilar, risken är stor att det blir ännu mer fel och problem.

Hur vet du att just en ventil är sönder o inte fler?
Hur vet du att det inte är kolven/kolvringar/cylinder som är otät?
Hur ser du om en eller flera ventiler är otäta?
då vet du såklart att du ska slipa in ventilen mot ventilsätet också med ett special verktyg och pasta?
Ska du byta ventiltätning?
Att topplockspackningen måste bytas samt bult.
Hur man justerar in allt.

osv

Tack för infon och allt "att göra" smile
Jag vet nt hur många ventiler som är pajj men det får man ju kolla

Jag vet att det nt är ngt fel på cylindrar/kolvar

Slipa vet jag hur man gör

Hur man kollar ventiltätning vet jag inte, upplys mig?

Har redan nya packningar å bultar

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
K1NG3N
13 oktober 2010 · 557 Inlägg

henke_92 skrev:

TeamNorrland skrev:

henke_92 skrev:

Haha du tror ju verkligen jag e dum..

Tror gör man ju verkligen inte. Jag vet smile

Varför e du så jävla negativ? Får man nt försöka lära sig eller? E det tabu å pröva själv? E du sån tönt som lämnar in bilen för där e dålig luft i däcken eller? Sluta smutsa ner min tråd nu tills du vet ngt att tipsa om

Hade jag varit du hade jag köpt mig en rephandbok om jag inte hade förstått ett skit. Där har du ett tips smile Nej, jag gör allting själv på mina bilar. Jag gillar att smutsa ner andras trådar, speciellt dina. Förlåt big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang