henke_92 skrev:
TeamNorrland skrev:
Bensinskallen skrev:
Nja..... Plocka ur veven känns ju overkill, vilket normalt måste göras för att kolven ska gå att få ur nedervägen....

Tssssch.

Nog vet jag att de är lättare att ta lös toppen, vill bara se vad den dära grabben säger

Haha du tror ju verkligen jag e dum..
Inte för o vara dum, men o byta ventiler är inget man ska göra hemma i garaget om man aldrig gjort det förr,
o har liten kunskap om bilar, risken är stor att det blir ännu mer fel och problem.
Först finns det inget ventil arm, det är på stötstångs motorer, dina rör sig pga kamaxeln.
Hur vet du att just EN ventil är sönder/otät o inte fler?
Har du redan köpt ventil o i sånt fall, är det avgas eller insug?
Hur vet du att det inte är kolven/kolvringar/cylinder som är otät?
Hur ser/testar du om en eller flera ventiler är otäta?
Har du gjort ett kompressionsprov?
Vilkencylinder är det ventilen är dålig på?
vet du att du ska slipa in ventilen mot ventilsätet och ev göra det med ett special verktyg och pasta?
Ska du byta ventiltätning?
Att topplockspackningen måste bytas samt bult.
Hur man justerar in allt.
Men ja hoppas det går bra

Lycka till..