Låd hjälp B2 HD12

partyvan
13 oktober 2010 · 1 071 Inlägg

Tja har köpt mig en B2 hd 12 som jag fick med en låda till som jag inte vill använda pga fel byggd ligger på 125liter med 40cm 6"port och till det bästa lådan är byggd i 12mm material:rolleyes:
Så jag funderar på att en låda runt 60-70liter borde funka till denna bas den kommer få ganska mycket effekt och ska va rapp ska kunna att lyssna på ex sabaton på hög musik någon som har tips på låda som fungerar ska sitta i en audi 100 avant -94

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
SexyPie
13 oktober 2010 · 104 Inlägg

Köpt basen från Blekinge? Karlskrona?smile

Tips är ju att bygga en kanske 80L låda om du har plats i bilen och sen stadga upp den super mycket.
Försvinner ju x antal liter bara på basen och porten från lådan.

partyvan
13 oktober 2010 · 1 071 Inlägg

Jepp den kommer därifrån du vet möjligvis inte vad den nuvarande lådan är avstämd till?

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
SexyPie
14 oktober 2010 · 104 Inlägg

Känner han som du köpte grejorna av:)

har ingen aning om vad den är stämd till tyvär, tror inte förra ägeren vet det häller.

Du vill ha snabb och kontrollerad bas märker jag när jag lyssnar på sabaton.

MYCKET ren rms watt och en super stabil låda och du kommer få snabb bas i överflöde, kanske en avstämning på runt 39-43hz så blir det toppen.

Ju mindre själva lådan vibrerar när basen slår ju fastare bas får man, tänk på det.

partyvan
14 oktober 2010 · 1 071 Inlägg

Jo jag vet hur man bygger låda, förra lådan jag hade va ju byggd i 44mm material och det tycker jag va lagom till den basen denna kommer dock få nöja sig med 22mm
Har ca 6000rms enligt spec och 1%THD så det borde räcka.
Avstämningen vet jag inte riktigt eftersom jag inte vet bilen peakar men har för mig att dom peakar ganska lågt

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
SexyPie
14 oktober 2010 · 104 Inlägg

ja men självklart har du! menade inte någonting illa:)

Tycker personligen att 22 låter lite för just den basen, har provlyssnat den i lådan du förmodligen fick till. det går att hämta mycket mer:)

Ta 44mm på fronten då? SPL steg eller? tror det räcker. har inte byggd i en Audi än så jag vet inte.

M_icke_
14 oktober 2010 · 3 466 Inlägg

partyvan skrev:
Jo jag vet hur man bygger låda, förra lådan jag hade va ju byggd i 44mm material och det tycker jag va lagom till den basen denna kommer dock få nöja sig med 22mm
Har ca 6000rms enligt spec och 1%THD så det borde räcka.
Avstämningen vet jag inte riktigt eftersom jag inte vet bilen peakar men har för mig att dom peakar ganska lågt

Kan tänka mig att den peakar nån stans runt 45hz då den är ganska stor, kanske tom ännu lägre?
Ska du spela musik eller spela högt?

Kan tänka mig att en avstämning neråt 30hz kan bli intressant för dig.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
partyvan
14 oktober 2010 · 1 071 Inlägg

SexyPie skrev:
ja men självklart har du! menade inte någonting illa:)

Tycker personligen att 22 låter lite för just den basen, har provlyssnat den i lådan du förmodligen fick till. det går att hämta mycket mer:)

Ta 44mm på fronten då? SPL steg eller? tror det räcker. har inte byggd i en Audi än så jag vet inte.

Ingen fara. Första lådan kommer bli 22mm material sen ska jag fixa en till hd12 då blir det 44mm ist
Steget är ett sd tsd8000steg

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
SexyPie
14 oktober 2010 · 104 Inlägg

Härligt att du inte använder SPL skiten iaf.
kommer nog trycka på bra!

partyvan
14 oktober 2010 · 1 071 Inlägg

M_icke_ skrev:

partyvan skrev:
Jo jag vet hur man bygger låda, förra lådan jag hade va ju byggd i 44mm material och det tycker jag va lagom till den basen denna kommer dock få nöja sig med 22mm
Har ca 6000rms enligt spec och 1%THD så det borde räcka.
Avstämningen vet jag inte riktigt eftersom jag inte vet bilen peakar men har för mig att dom peakar ganska lågt

Kan tänka mig att den peakar nån stans runt 45hz då den är ganska stor, kanske tom ännu lägre?
Ska du spela musik eller spela högt?

Kan tänka mig att en avstämning neråt 30hz kan bli intressant för dig.

Ska kunna spela musik bli jobbigt i längden med en högt avstämd spl låda.
Låda runt 30hz säger du det blir lågt men om det funkar så blir det en avstämning runt 32hz elle liknande

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
M_icke_
14 oktober 2010 · 3 466 Inlägg

partyvan skrev:

M_icke_ skrev:

partyvan skrev:
Jo jag vet hur man bygger låda, förra lådan jag hade va ju byggd i 44mm material och det tycker jag va lagom till den basen denna kommer dock få nöja sig med 22mm
Har ca 6000rms enligt spec och 1%THD så det borde räcka.
Avstämningen vet jag inte riktigt eftersom jag inte vet bilen peakar men har för mig att dom peakar ganska lågt

Kan tänka mig att den peakar nån stans runt 45hz då den är ganska stor, kanske tom ännu lägre?
Ska du spela musik eller spela högt?

Kan tänka mig att en avstämning neråt 30hz kan bli intressant för dig.

Ska kunna spela musik bli jobbigt i längden med en högt avstämd spl låda.
Låda runt 30hz säger du det blir lågt men om det funkar så blir det en avstämning runt 32hz elle liknande

Jag har en låda med avstämning på 35hz o den spelar riktigt bra till musik med mina basar.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Frissan
14 oktober 2010 · 4 693 Inlägg

Själv bygger jag en låda på 32hz i morgon. Låga hz is the shiet wink

Booyakasha!
M_icke_
14 oktober 2010 · 3 466 Inlägg

Softis skrev:
Själv bygger jag en låda på 32hz i morgon. Låga hz is the shiet wink

Yees big_smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
partyvan
14 oktober 2010 · 1 071 Inlägg

Okey nu är det bara om nån kan räkna ut lådvolym och port storlek och längd kvar så man kan börja bygga låda

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
M_icke_
14 oktober 2010 · 3 466 Inlägg

partyvan skrev:
Okey nu är det bara om nån kan räkna ut lådvolym och port storlek och längd kvar så man kan börja bygga låda

Då jag inte har någon som helst erfarenhet av denna basen så ger jag mig inte på att räkna låda till den men du får vara beredd på att för att slippa flåsljud så klarar du knappast dig på en 4" port och en 6" blir fruktansvärt lång.. Det lättaste är att bygga slotport i L-profil, på så sätt kan du göra porten tillräckligt stor för att slippa flåsljud och ändå få ner avstämningen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42153/1007100_xq37uq.jpg

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
partyvan
14 oktober 2010 · 1 071 Inlägg

Slotport kan jag tänka mig slipper köpa dyr aeroport dåsmile

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
low_and_loud
14 oktober 2010 ·

SexyPie skrev:
Härligt att du inte använder SPL skiten iaf.
kommer nog trycka på bra!

spl skit?

kristoffersson
14 oktober 2010 · 505 Inlägg

low_and_loud skrev:

SexyPie skrev:
Härligt att du inte använder SPL skiten iaf.
kommer nog trycka på bra!

spl skit?

Drönirettab
14 oktober 2010 · 21 761 Inlägg

60 liter netto med 240 cm2 port (30x8 cm i uträkningen):
35 Hz: 81 cm lång
40 Hz: 58 cm lång

partyvan
15 oktober 2010 · 1 071 Inlägg

Skulle någon kunna räkna ut vad avstämningen skulle hamna på med lådan jag fick med kan va kul att veta vart den skulle hamna

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang