2306
Sök

Bästa vinterbilen?!

186 Inlägg
23 oktober 2010
940 turbo med aussie locker kanske? blir första vintern med en sådan för mig nu, borde vara tillräckligt med effekt för att hasa på överallt smile
Senast redigerat av danneC5 (23 oktober 2010)

2 038 Inlägg
23 oktober 2010
530i med manuell låda blir det för mig i vinter. bör nog räcka det med hehe.

227 Inlägg
23 oktober 2010
Detta eviga snack om FWD vs RWD..
Den som säger att det ena är värdelöst är bara trångsynt och har aldrig gett det andra en ärlig chans MED positiv inställning.
Att det sen skiljer ganska mycket i körsätt beroende på vars du har drivningen är ju rätt självklart, båda har sina för och nackdelar. Vill man då köra "säkert" så skaffar man sig den typ av bilman känner sig trygg vid eller ser till att försöka lära sig hur en FWD/RWD bil fungerar i olika situationer, givetvis under säkra former wink

4WD däremot är i en klass för sig vintertid, man tar sig fram så många ggr bättre än en 2wd bil. Gillar man dessutom att sladda så har man stora möjligheter att åka betydligt bredare än vad som går med bakhjulsdrivna bilar.

191 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
Håller helt med! Men vill man ha en kul vinter och är ute efter att "sladda" ska man dock köpa en Rwd för fwd känns lite osäkrare och tråkigare med tanke på att det går rakt fram i kurvorna om det skulle vara halt, och det finns ingen möjlighet att "gasa och lägga upp ett ställ"  Sen spelar det ju ingen roll vilken rwd man man köper som vinterbil för har du aldrig haft en innan så ska du ända vänja dig vid det. har man kört en hel del olika rwd bilar vet man ju dock vilken man bör välja. jag har endast kört volvo 740 och 240 på tidigare vintrar och var hel nöjd med dom därför valde jag samma igen. då vet man vad man får! Men är man inte ett dugg intresserad av att "sladda" kan man lika bra köpa en fwd bil kan jag tycka.. hade dock valt en större bil vilket känns säkrare om man skulle krocka..

Eat sleep JDM

6 691 Inlägg
23 oktober 2010
Ska bli intressant i vinter..har bara kört FWD med ABS, STCS och TSC !

I år blir de en helt neutral RWD..upptill bevis om jag köper en FWD igen eller inte

De/Dem

2 656 Inlägg
23 oktober 2010
Koibito skrev:
Håller helt med! Men vill man ha en kul vinter och är ute efter att "sladda" ska man dock köpa en Rwd för fwd känns lite osäkrare och tråkigare med tanke på att det går rakt fram i kurvorna om det skulle vara halt, och det finns ingen möjlighet att "gasa och lägga upp ett ställ"  Sen spelar det ju ingen roll vilken rwd man man köper som vinterbil för har du aldrig haft en innan så ska du ända vänja dig vid det. har man kört en hel del olika rwd bilar vet man ju dock vilken man bör välja. jag har endast kört volvo 740 och 240 på tidigare vintrar och var hel nöjd med dom därför valde jag samma igen. då vet man vad man får! Men är man inte ett dugg intresserad av att "sladda" kan man lika bra köpa en fwd bil kan jag tycka.. hade dock valt en större bil vilket känns säkrare om man skulle krocka..

va jag förstår de som i lagtexten e ju att avsiktligen "lägga upp ett ställ" som du säger så är de vårdslöshet i trafik smile

och med rubriken "bästa vinterbilen" tror jag inte att de innefattas big_smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 oktober 2010
Volvo544special65 skrev:
Rquired skrev:
Arenwik skrev:
Kanske dags att ändra rubrik till "bästa vinterlekbilen" tror jag. RWD är knappast det bästa att köra med på vintern, där regerar 4WD stort och efter det FWD

Mycket av en åsikts och vanefråga, tycker personligen 4WD är fruktansvärt överskattat och helt onödigt vintertid och att FWD generellt uppträder mer otäckt än RWD. Men alla har olika åsikter...

Finns ju en anledning till att alla kompetenta och seriösa terrängbilar har 4x4. Man fastnar helt enkelt inte lika lätt. Så överskattat? Nej. I alla fall inte så länge det rör sig om bra 4x4-system.

Sen så drar ju ofta en FWD-bil bättre än en RWD-dito, ofta mer vikt över drivhjulen och så har man fördelen att man kan styra sig loss.

RWD...ptja, vad säger man, man envisas ju lik förbaskat med att köra med det och det finns ju svordomar och spade... roll Dock är det ju det man själv skulle klara av minst dåligt om det uppstår en krissituation men det beror säkert mest på vanan.

Nej funderade på ett tillägg om riktig fyrhjulsdrift men trodde det skulle vara underförstått, självklart är ett som du skrev det "bra 4x4-system" en stor fördel när det gäller framkomlighet men den graden av terrängbil förstår jag inte nyttan av på vinterväg: Jag klarar mig både på statens vägnät och en bra bit utanför detta längs tex. oskottade skogsvägar med tvåhjulsdrift utan att det på något vis är osäkert om jag når fram till B eller inte.

Folk är alldeles för snabba med att köpa fyrhjulsdrivna bilar och förvänta sig en fördel, dels är det som sagt inte automatiskt att en 4WD är bättre än en 2WD när det gäller framkomlighet men framför allt krävs det lite av föraren för att utnyttja drivningen.

Det andra förstår jag inte heller, vanlig missuppfattning tycker jag. Det spelar ingen roll vilken vikt du har över framhjulen, som du säkert märkt när du tittar på valfri bil som accelererar sätter den sig över bakänden vilket är detsamma som en positiv lyftkraft i framänden. Kort och gott trycker den generellt ner bakhjulen och lyfter framhjulen oavsett viktfördelning och drivning, alltså gör sig driften bäst på..? Just det hjulpar som trycks ner, alltså bakhjulen.

Det är samma anledning varför en Fwd lättare tappar fotfästet även på torr asfalt, på vinterväglag är skillnaden mindre men grundprincipen är kvar och att RWD skulle vara en nackdel är därmed inte korrekt.
Sedan kan bilen självklart inte vara hur lätt som helst i bakänden.
Detsamma gäller i en backe, om bilen står i färdriktningen uppför en backe så följer tyngdlagen fortfarande som den skulle gjort på plan mark. Står bilen i backe blir alltså denna fördelad mellan att dels trycka ner bakänden genom att gå snett genom bilen och "ut längs bakhjulen, och dels nerför backen vilket är det vi känner när bilen vill glida bakåt. Men åter igen ger Fwd knappast någon fördel när vikten fördelas över bakänden...
Sedan har vi nerförsbackar, men ner kommer man alltid oavsett drivning tack vare kraften i backens riktning. wink

Sedan spelar ovanstående inte så stor roll för uppträdandet vilket är det viktiga vintertid tycker jag, många "riktiga" 4wd är samtidigt hyggligt omoderna konstruktioner som uppträder allt annat än tryggt vintertid. Jag hade tex. en Vitara som var ett utmärkt exempel på detta, visst den kunde klättra över en snötäckt åker som om det vore bar asfalt men det hade jag ingen nytta av till vardags, däremot kunde den bete sig riktigt giftigt stundtals oavsett vilken drivning som var inkopplad.

Sedan finns det förstås diverse olika varianter av detta, men nu generaliserar vi!
Senast redigerat av Rquired (23 oktober 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

812 Inlägg
23 oktober 2010
kolla min proifil bild så förstår man varför man skall välja 4x4, där kör jag i ca 1 dm snö. dom bilarna som bara hade drivning fram eller bak fastnade direkt wink

<----------------
<----------------
<----------------
Senast redigerat av aakesson (23 oktober 2010)

5 111 Inlägg
23 oktober 2010
Kanske resonerar lite annorlunda när man bor i Kalix jämfört med i Halmstad...här är det ingen ovanlighet att man kan vara rejält insnöad på morgonen och då hade man mer än en gång önskat sig en riktig terrängbil med portalaxlar. wink

Dock envisas man ju med sin kassa RWD-merca så då är det svordomar och spade som gäller. wink

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 oktober 2010
Volvo544special65 skrev:
Kanske resonerar lite annorlunda när man bor i Kalix jämfört med i Halmstad...här är det ingen ovanlighet att man kan vara rejält insnöad på morgonen och då hade man mer än en gång önskat sig en riktig terrängbil med portalaxlar. wink

Dock envisas man ju med sin kassa RWD-merca så då är det svordomar och spade som gäller. wink

Jo det skiljer säkert, men att du kommer ur snödrivan säger fortfarande inget om hur bilen uppträder; Köper du en bil för att ta dig ur en driva eller ta dig mellan A och B? Men det är kanske därför ni i norr är rätt glada i snöskotrar? wink

5 111 Inlägg
23 oktober 2010
Ja JAG köper en bil för att ta mig mellan A och B (dock mer än en gång det har varit realiteten att man måste ut ur drivan för att ta sig ifrån punkt A) men de flesta som skriver i trådar om vinterbilar verkar i stället köpa bilar som nåt substitut för att åka karusell verkar det som.... (nä, syftar inte på dig)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 oktober 2010
Volvo544special65 skrev:
Ja JAG köper en bil för att ta mig mellan A och B (dock mer än en gång det har varit realiteten att man måste ut ur drivan för att ta sig ifrån punkt A) men de flesta som skriver i trådar om vinterbilar verkar i stället köpa bilar som nåt substitut för att åka karusell verkar det som.... (nä, syftar inte på dig)

Jo håller med, har inte riktigt förstått mig på det heller. Visst kan jag tänka mig att det är roligt, men man behöver en rejäl bil med speciellt vintertid men denna ställer de många av inför vintern för att istället köra någon 20-30år gammal bil?

Nej visst är "ut ur drivan" en del av A-B men då har jag hellre problem i början och en trygg bil resten av resan än en bil som kliver ur drivan som om den inte fanns men sedan bjuder på giftiga överraskningar resten av resan.

Bäst är förstås en kombination smile

5 111 Inlägg
23 oktober 2010
Ja, jag är överrens på den punkten...

Mina kriterier för vad som är en bra vinterbil är ju följande...
Den ska vara driftsäker
Bra värme
Och bra framkomlighet.

MEN, skall man bara gå efter dessa tre kriterier så hamnar man ju på en Suzuki Samurai. Både japansk och simpel (borgar för pålitlighet), den är så liten så det blir hett i den om man så har ett värmeljus på instrumentbrädan, och den tar sig fram överallt man kan behöva...

Tyvärr är dessa tre saker också de enda som är bra med en Suzuki Samurai och någon sådan kommer därför inte på fråga.... big_smile Man köper ju inte bil enbart efter hur bra vinteregenskaper den har... Jag vill som ha lite komfort, utrymmen och säkerhet som saknas i en sådan... roll

Dock fattar jag inte det där med 20-30 år gammal bil, jag tycker min 26 år gamla Mercedes fungerar ypperligt och rejält, sommar som vinter. wink

Hehe, men förstår vad du menar, och grejen är nog att många av de som köper nån sunkhäck över vintern (inte alla) är ynglingar som bor hemma hos föräldrarna och kan tigga till sig nycklarna till mammas nya Avensis när vevstakarna i deras söndersladdade 60 000 mila taxilik leker tittut i motorblocket... roll

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 oktober 2010
Volvo544special65 skrev:
Ja, jag är överrens på den punkten...

Mina kriterier för vad som är en bra vinterbil är ju följande...
Den ska vara driftsäker
Bra värme
Och bra framkomlighet.

MEN, skall man bara gå efter dessa tre kriterier så hamnar man ju på en Suzuki Samurai. Både japansk och simpel (borgar för pålitlighet), den är så liten så det blir hett i den om man så har ett värmeljus på instrumentbrädan, och den tar sig fram överallt man kan behöva...

Tyvärr är dessa tre saker också de enda som är bra med en Suzuki Samurai och någon sådan kommer därför inte på fråga.... big_smile Man köper ju inte bil enbart efter hur bra vinteregenskaper den har... Jag vill som ha lite komfort, utrymmen och säkerhet som saknas i en sådan... roll

Dock fattar jag inte det där med 20-30 år gammal bil, jag tycker min 26 år gamla Mercedes fungerar ypperligt och rejält, sommar som vinter. wink

Hehe, men förstår vad du menar, och grejen är nog att många av de som köper nån sunkhäck över vintern (inte alla) är ynglingar som bor hemma hos föräldrarna och kan tigga till sig nycklarna till mammas nya Avensis när vevstakarna i deras söndersladdade 60 000 mila taxilik leker tittut i motorblocket... roll

Med äldre bilar tänkte jag på bilar i sämre skick, visst finns det många fina exemplar men den typiska "vinterbilen" är som du säger tex. ett söndersladdad taxilik med 60.000mil på mätaren. Alltid tråkigt när mamma blir lidande! wink

168 Inlägg
23 oktober 2010
TooS skrev:
dadooo skrev:
sierra dricker som 740 nästan kan ja lova dej

så satsa på nån bmw 318 eller nått

Huh?? Det måtte ja säga de e ju icke sant på dom sierrorna ja kört. O då har jag lekt med en snitt förbrukning på MAX 0.92 :S

Har bly i mina skor så gasar tills de rasar aldrig varit över 0.92.

Då måste din högerfot vara vääääldigt lätt då jag tankade igår fick jag en snittförbrukning med min sierra på 0,94. Därav en del tukt samt mycket vanlig landsväg.. roll

Japanese Engineering
690 Inlägg
23 oktober 2010
Har sett snygga evon hos japcity passa på säger jag bara, Kolla på denna tex http://japcity.com/sweden/evo19.htm eller en 6a som är något bättre http://japcity.com/sweden/evo18.htm

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

249 Inlägg
24 oktober 2010
audi 100 2,8 med fyrkrafs funkar ypperligt som vinterbil, driftsäker, rejäl och bra framkomlighet smile

keep calm and let it scrape

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
24 oktober 2010
Ford Sierra 4x4.

Ultimat.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

5 111 Inlägg
24 oktober 2010
...tills dörrarna fryser och man står med varenda handtag i handen.

Det är faktiskt en irriterande sak med Sierra och andra samtida Fordar på vintrarna. Handtagen verkar vara gjorda i samma plast som såna där sandlådespadar man hade som liten.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
24 oktober 2010
Volvo544special65 skrev:
...tills dörrarna fryser och man står med varenda handtag i handen.

Det är faktiskt en irriterande sak med Sierra och andra samtida Fordar på vintrarna. Handtagen verkar vara gjorda i samma plast som såna där sandlådespadar man hade som liten.

Har haft dörrarna fast frusna för mig ett antal gånger, har aldrig lyckats knäcka ett handtag dock.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Sök