Volvo544special65 skrev:
Rquired skrev:
Arenwik skrev:
Kanske dags att ändra rubrik till "bästa vinterlekbilen" tror jag. RWD är knappast det bästa att köra med på vintern, där regerar 4WD stort och efter det FWD
Mycket av en åsikts och vanefråga, tycker personligen 4WD är fruktansvärt överskattat och helt onödigt vintertid och att FWD generellt uppträder mer otäckt än RWD. Men alla har olika åsikter...
Finns ju en anledning till att alla kompetenta och seriösa terrängbilar har 4x4. Man fastnar helt enkelt inte lika lätt. Så överskattat? Nej. I alla fall inte så länge det rör sig om bra 4x4-system.
Sen så drar ju ofta en FWD-bil bättre än en RWD-dito, ofta mer vikt över drivhjulen och så har man fördelen att man kan styra sig loss.
RWD...ptja, vad säger man, man envisas ju lik förbaskat med att köra med det och det finns ju svordomar och spade...

Dock är det ju det man själv skulle klara av minst dåligt om det uppstår en krissituation men det beror säkert mest på vanan.
Nej funderade på ett tillägg om riktig fyrhjulsdrift men trodde det skulle vara underförstått, självklart är ett som du skrev det "bra 4x4-system" en stor fördel när det gäller framkomlighet men den graden av terrängbil förstår jag inte nyttan av på vinterväg: Jag klarar mig både på statens vägnät och en bra bit utanför detta längs tex. oskottade skogsvägar med tvåhjulsdrift utan att det på något vis är osäkert om jag når fram till B eller inte.
Folk är alldeles för snabba med att köpa fyrhjulsdrivna bilar och förvänta sig en fördel, dels är det som sagt inte automatiskt att en 4WD är bättre än en 2WD när det gäller framkomlighet men framför allt krävs det lite av föraren för att utnyttja drivningen.
Det andra förstår jag inte heller, vanlig missuppfattning tycker jag. Det spelar ingen roll vilken vikt du har över framhjulen, som du säkert märkt när du tittar på valfri bil som accelererar sätter den sig över bakänden vilket är detsamma som en positiv lyftkraft i framänden. Kort och gott trycker den generellt ner bakhjulen och lyfter framhjulen oavsett viktfördelning och drivning, alltså gör sig driften bäst på..? Just det hjulpar som trycks ner, alltså bakhjulen.
Det är samma anledning varför en Fwd lättare tappar fotfästet även på torr asfalt, på vinterväglag är skillnaden mindre men grundprincipen är kvar och att RWD skulle vara en nackdel är därmed inte korrekt.
Sedan kan bilen självklart inte vara hur lätt som helst i bakänden.Detsamma gäller i en backe, om bilen står i färdriktningen uppför en backe så följer tyngdlagen fortfarande som den skulle gjort på plan mark. Står bilen i backe blir alltså denna fördelad mellan att dels trycka ner bakänden genom att gå snett genom bilen och "ut längs bakhjulen, och dels nerför backen vilket är det vi känner när bilen vill glida bakåt. Men åter igen ger Fwd knappast någon fördel när vikten fördelas över bakänden...
Sedan har vi nerförsbackar, men ner kommer man alltid oavsett drivning tack vare kraften i backens riktning. 
Sedan spelar ovanstående inte så stor roll för uppträdandet vilket är det viktiga vintertid tycker jag, många "riktiga" 4wd är samtidigt hyggligt omoderna konstruktioner som uppträder allt annat än tryggt vintertid. Jag hade tex. en Vitara som var ett utmärkt exempel på detta, visst den kunde klättra över en snötäckt åker som om det vore bar asfalt men det hade jag ingen nytta av till vardags, däremot kunde den bete sig riktigt giftigt stundtals oavsett vilken drivning som var inkopplad.
Sedan finns det förstås diverse olika varianter av detta, men nu generaliserar vi!