2786
Sök

Bästa vinterbilen?!

474 Inlägg
24 oktober 2010
Elda skrev:
wallingstam skrev:
Elda skrev:

Så du menar att om man e van vid RWD så är FWD dåligt? nehe roll sen är det som vanligt att det går inte generallisera RWD, 4x4 och FWD utan du får jämföra bil efter bil då alla bilar har olika egenskaper.

sväng o gasa med fwd så åker du rakt fram, då är det inte bilen det är fel på utan föraren..

Verkar ju som du inte ens kört en FWD bil (jo jag såg att du körde saaaaaaaaaab), så du menar att om du lagt ur antispinn, svänger mycket åt ett håll och gasar på så går det inte rakt fram och du åker i ca 60-70 när du gör detta? Fast det klart, i en saab har man väl inte direkt överdrivet med hästar.. så det släpper väl knappt på is wink

ja det e klart det åker rakt fram om du svänger och gasa som en dåre, det går även rakt fram om du inte svänger i en kurva. varför du skulle göra någotdera med en FWD är bortom min förståelse...

Då kan man ju likväl säga att om du svänger fullt och gasar fullt med en RWD utan att parera snurrar du, förarens inkompetens skylls alldeles för ofta på bilen när det diskuteras FWD.

Annars håller jag med Driftar_N, att säga att RWD eller FWD är värdelöst är enbart beroende på förarens inkompetens. FWD bilar har vunnit många rally VM genom åren där RWD bilar torskat och tvärtom.. Föraren gör bilen, är man van vid RWD är det klart lättare än FWD, och försöker man köra FWD som RWD så går det ju åt skogen.. kan likställas med att försöka äta soppa med gaffel bara för att du äter spaghetti med det.

Jag förstår också precis vad du menar, men det är ju bra mycket behagligare att alltid ha styrning med en RWD än att behöva släppa gas hela tiden med en FWD när man ska svänga om man vill ligga på lite.. Men sen om man kör lugnt och fint så går det ju på ett ut.. Och sen så är det ju bra mycket lättare att köra på ställ med en RWD än en FWD, så för rookies så är FWD en mycket roligare vinterbil!

Kommentera & Rösta ! ©

111 Inlägg
15 november 2010
glöm volvon, och köp en bmw eller ford, riktigt bra båda, fast bmw är ju lite körgladare, även de mindre 316, 318

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
15 november 2010
Får nog som en del redan gjort rekommendera audi 80/90/100 quattro, att det skulle vara mer svårsladdat med 4wd är bullshit, det är dock lite skillnad i teknik mot att köra rwd. Dock så vill jag bara bestämt avråda från s.k "vinterbilar" att köpa en fin modern och "säker" bil för att sedan ställa den under den årstid då säkerheten behövs som mest?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

106 Inlägg
15 november 2010
Den här filmen om 740 dock något omgjord men rösten är orginalet så borde väll säga allt om vilken bil som är bästa vinterbilen?

http://www.garaget.org/video/43dp60a5nyu9

Volvo Räcing

Pedantisk Perfektionist
232 Inlägg
15 november 2010
BMW E30, E34 och E36 röstar jag för, billiga och förjävla roliga att leka med. Iofs var min förra Alpina B10 E39 rolig också men inget man plockar snövallar med wink

BMW/Alpina - Only the best is good enough

Sök