4481
Sök

Vad är detta? (bild) volvo 740tic

lastbils chaufför
240 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/137122/1009618_16xmp1.jpg
jag har flera frågor om den här prylen
1, vad är det för något? den sitter på slangen som går mellan turbon och wg!
2, vad händer om jag tar bort den eller om jag skruvar på den?
3, kan jag ta ta bort den även om det sänker ladet? har steg 1 chip! vad händer?

fler bilder finns i galleriet

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder
köpes: har ni något till volvo 740 till salu så hör av er!

3 354 Inlägg
20 oktober 2010
gissar på en slags pysventil som gör så att den släpper ut trycket som egentligen ska gå till wastegaten

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Bärs!
3 456 Inlägg
20 oktober 2010
Skulle tro att det är nån hemmapulad pysventil...
Googla pysventil så får du förklarat hur den fungerar.

Garaget.org peakade 2008.

Volvotrimmare
323 Inlägg
20 oktober 2010
det är en pysventil.
du ställer laddtryck med den, skruvar du så kan du antingen få högre eller lägre ladd beroende på vilket håll du skruvar åt.
OM du tar bort den och sätter ihop slangarna så kommer du hamna på grundladd ca.0,6bar tippar ja på, bättre att ha den sitta kvar och ställa laddtryck efter vad du önskar den sitter ju inte ivägen och gör ingen skada, du kan ta bort den men kommer tappa effekt för att chippet är nog gjort för 1bars ladd skulle ja tro:)

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

lastbils chaufför
240 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
Streeetkadett skrev:
det är en pysventil.
du ställer laddtryck med den, skruvar du så kan du antingen få högre eller lägre ladd beroende på vilket håll du skruvar åt.
OM du tar bort den och sätter ihop slangarna så kommer du hamna på grundladd ca.0,6bar tippar ja på, bättre att ha den sitta kvar och ställa laddtryck efter vad du önskar den sitter ju inte ivägen och gör ingen skada, du kan ta bort den men kommer tappa effekt för att chippet är nog gjort för 1bars ladd skulle ja tro:)

ok men vad händer med bensin förbrukningen om jag tar bort den då?

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder

429 Inlägg
20 oktober 2010
Har du laddmätare? isf kan du testa att skruva en smula och se vad som händer...
Soppa förbrukningen kanske sjunker en liten aning..

632 Inlägg
20 oktober 2010
Är bilen chipad hos TM Racing i Katrineholm? Bara en undran? smile

Mvh/Tobias!

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

lastbils chaufför
240 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
Fire-Fox skrev:

Mvh/Tobias!

ja det är den! varför undrar du?

lastbils chaufför
240 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
Swemil93 skrev:
Har du laddmätare? isf kan du testa att skruva en smula och se vad som händer...
Soppa förbrukningen kanske sjunker en liten aning..

ja jag har laddmätare! ska laddet upp eller ner?

429 Inlägg
20 oktober 2010
Beror ju på. Vad laddar du nu?

632 Inlägg
20 oktober 2010
mustang1966 skrev:
Fire-Fox skrev:

Mvh/Tobias!

Såg det på pysventilen. TM Racing kör alltid med dem. Har lika dan i min 850 och har sett dessa på alla andra motorbyggen TM Racing gjort smile

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

lastbils chaufför
240 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
Swemil93 skrev:
Beror ju på. Vad laddar du nu?

CA 1,2 bar

lastbils chaufför
240 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
Fire-Fox skrev:
mustang1966 skrev:
Fire-Fox skrev:

Mvh/Tobias!

Såg det på pysventilen. TM Racing kör alltid med dem. Har lika dan i min 850 och har sett dessa på alla andra motorbyggen TM Racing gjort smile

Mvh/Tobias

där ser man:D

429 Inlägg
20 oktober 2010
mustang1966 skrev:
CA 1,2 bar

Det räcker ju gott! Ändra laddet för lägre förbrukning är dumt, funkar inte riktigt.. Förbrukningen är väl lite högre än original vid lugn körning men på fullast så kan man ju räkna med betydligt mer, men alla bilar är ju dyra att gasa med tongue

Sök