3961
Sök

Tankar angående trimmning av saab 9-5 2.0t

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
Tjena!

Jag kör i nuläget en saab 9-5 2.0t kombi som är helt original sånär som på ett insatsfilter och dieselsnorkel. vilket i princip är original i mina ögon tongue
hur som helst så har jag börjat bli sugen på att trimma och isåfall gärna mer än steg 1.
notera att jag änsålänge bara sitter och funderar och att det inte alls är säkert att det blir av utan jag mest är nyfiken på vad som kan behövas och lite tips och råd smile

det jag hade tänkt mig är:
Aero koppling.
3" från turbon och bakåt med sportkat
röda spridare

och sedan en mappning på detta eller steg 3 chip. saken är den att jag känner folk som är duktiga på att mappa så det ska nog inte vara några problem smile

vad kan dom sakerna räcka till tro? maptun utlovar 245hk med dom sakerna. kan man vinna ytterligare något med en riktig mappning? kanske mappa på e85 tillochmed?

saken är den att motorn som nu sitter i bilen är den lilla motorn. vilket kanske inte är den optimala motorn att trimma. både det att de är 2 liters motorn och att jag har garret (stavning) g17 om ja inte minns fel.
till motorns fördel så är den nyrenoverad sen 600 mil med nya lager och ringar osv.
däremot så är det ju original t7-kolvar så vad jag förstår så ska man inte gå över 280-300 hästar sålänge man inte byter kolvar och stakar.

undrar också hur mycket min originalturbo orkar med? är det någon vits att uppgradera turbon om man kanske endå inte ska byta kolvar? menar det att om originalturbon orkar upp till strax över 250hk så har man ju bara 50hästar kvar tills dess att man ska börja oroa sig för kolvarna så då känns de inte lika värt att uppgradera turbon smile hoppas ni förstår hur jag menar smile

så vad tycker ni? är det värt att ge sig på en sån sak eller ska ja helt enkelt byta utgångsobjekt att trimma? smile

hoppas på många svar och förslag.
tack på förhand.
MVH Fredrik

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
23 oktober 2010
Jadu, med en duktig mappare så tror jag man kan stressa en GT17 förbi 250 sträcket och då är det ju plötsligt ännu mindre kvar tills det är dags för kolvbyte smile
Investera i ett par T5 kammar är ju en ganska billig åtgärd för att få lite bättre flås på höga varv!

Det är absolut inget fel på att bygga på en 2.0t. Jag valde avsiktligt 2.0t för 2.3t när jag köpte min 9000 smile
Skulle du uppgradera turbon så den orkar med att pumpa på högre varv tillsammans med bra kammar kan man få bra duktigt med effekt om man varvar motorn lite mer än original!
En 2.3t kommer ju alltid att kunna leverera mer vridmoment på lägre varv men det är ju egentligen ganska ointressant enligt mig.

Antar att du menar röda 9000-spridare? Jag tror nästan att 345cc som de lämnar kan bli lite klent med E85 om man passerar 250 hk sad

MVH Hampus

1 903 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
bumpe skrev:
Jadu, med en duktig mappare så tror jag man kan stressa en GT17 förbi 250 sträcket och då är det ju plötsligt ännu mindre kvar tills det är dags för kolvbyte smile
Investera i ett par T5 kammar är ju en ganska billig åtgärd för att få lite bättre flås på höga varv!

Det är absolut inget fel på att bygga på en 2.0t. Jag valde avsiktligt 2.0t för 2.3t när jag köpte min 9000 smile
Skulle du uppgradera turbon så den orkar med att pumpa på högre varv tillsammans med bra kammar kan man få bra duktigt med effekt om man varvar motorn lite mer än original!
En 2.3t kommer ju alltid att kunna leverera mer vridmoment på lägre varv men det är ju egentligen ganska ointressant enligt mig.

Antar att du menar röda 9000-spridare? Jag tror nästan att 345cc som de lämnar kan bli lite klent med E85 om man passerar 250 hk sad

MVH Hampus

tackar så mycket för det svaret! smile
oj där ser man! jag måste erkänn att jag var rädd för att originalturbon kanske inte orkade mycket mer än 230 nånstans och sen resulterade det i att insugsluften blev för varm istället.

jo jag har hört talas om att dom kammarna ska vara bra. men är det någon mening att byta kammar om jag enbart vill trimma till smärtgränsen för kolvarna? smile

känns ju bra att höra den inställningen om 2.0t. trodde annars att man bara skulle få höra "köp en aero direkt" tongue

och angående spridarna, jag vet faktiskt inte så mycket om dom mer än att jag har läst att trimfirmorna föredrar att byta till dessa röda spridarna när man trimmar utöver steg 1. tex maptun har ju röda spridare i steg 3 om ja inte minns fel. och att köra på e85 är ju inte något måste utan det var bara en tanke att man kanske kunde plocka ur lite extra effekt om man körde på det. men å andra sidan så får du väl en ganska saftig förbrukning på e85? bilen kommer ju att gå som bruksbil så man vill ju ha lite bränsleekonomi också tongue

MVH

5 710 Inlägg
25 oktober 2010
De röda spridarna som avses är nog inte de röda (431:orna) till 9000 utan de röda till 9-5 vad de nu heter.
Tror det är de som ingår original i 192hästars original satsen till 9-5 2.0T.
Skall du köra etanol får du kliva på några större.

Turbon....För mig är det ingen personlig favorit.....liten och med usel kvalité.
Men, är den fräsh och du inte siktar för högt så funkar det ju.

Det du behöver göra är att bestämma dig.
Vart siktar du, vad har du råd med.
Sedan är det bara plocka ihop vettaiga grejjer...o varför inte då kopiera någon av de kända firmornas rekommenderade hårdvara och antingen köpa mjukvaran av de eller göra en "egen" mappning.

och att köra på e85 är ju inte något måste utan det var bara en tanke att man kanske kunde plocka ur lite extra effekt om man körde på det. men å andra sidan så får du väl en ganska saftig förbrukning på e85? bilen kommer ju att gå som bruksbil så man vill ju ha lite bränsleekonomi också

Ja. Väljer du E85 kommer bilan ta mer bränsle. Samtidigt är bränslet billigare och som prisläget är just nu går det ungefär jämt ut kostnadsmässigt.
Dock har ju E85 andra nackdelar som man skall vara medveten om. Kallstartsegenskaper och att det kan påverka materialet i bränslesystemet, tätare oljebyten osv.

MVH Jonas
..............

1 903 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
jonTe skrev:
De röda spridarna som avses är nog inte de röda (431:orna) till 9000 utan de röda till 9-5 vad de nu heter.
Tror det är de som ingår original i 192hästars original satsen till 9-5 2.0T.
Skall du köra etanol får du kliva på några större.

Turbon....För mig är det ingen personlig favorit.....liten och med usel kvalité.
Men, är den fräsh och du inte siktar för högt så funkar det ju.

Det du behöver göra är att bestämma dig.
Vart siktar du, vad har du råd med.
Sedan är det bara plocka ihop vettaiga grejjer...o varför inte då kopiera någon av de kända firmornas rekommenderade hårdvara och antingen köpa mjukvaran av de eller göra en "egen" mappning.

och att köra på e85 är ju inte något måste utan det var bara en tanke att man kanske kunde plocka ur lite extra effekt om man körde på det. men å andra sidan så får du väl en ganska saftig förbrukning på e85? bilen kommer ju att gå som bruksbil så man vill ju ha lite bränsleekonomi också

Ja. Väljer du E85 kommer bilan ta mer bränsle. Samtidigt är bränslet billigare och som prisläget är just nu går det ungefär jämt ut kostnadsmässigt.
Dock har ju E85 andra nackdelar som man skall vara medveten om. Kallstartsegenskaper och att det kan påverka materialet i bränslesystemet, tätare oljebyten osv.

ja dom röda spridarna är väl dom som tex sitter i 9-5 aero?

turbon är fräsch. den ät utbytt för ca ett år sedan och har inte gått mer än kanske 1000mil sedan dess.
jo jag har funderat på att köra på tex maptun steg 3 (ca 250hk om ja minns rätt). alltså plocka ihop delarna själv och sen bara skaffa fram en programvara som är anpassad för dom sakerna. hur känslig är programvaran? ja menar om den är anpassad efter steg 3 från en viss trimfirma men jag kanske köper ett komplett avgassystem med sportkat ifrån en annan tillverkare? spelar det någon roll?

och angående e85 så verkar det som att det kanske är lite overkill om man inte siktar på högre effekter? dessutom vill jag INTE tumma på bilens körbarhet eller driftsäkerhet smile

MVH

5 710 Inlägg
25 oktober 2010
FreddeLi skrev:

Vet ej....men som sagt...till 192hästars satsen är de med vill jag minnas.
FreddeLi skrev:
turbon är fräsch. den ät utbytt för ca ett år sedan och har inte gått mer än kanske 1000mil sedan dess.

OK....då kanske det inte är läga att byta men det beror ju på hur högt du siktar oxo.
FreddeLi skrev:
jo jag har funderat på att köra på tex maptun steg 3 (ca 250hk om ja minns rätt). alltså plocka ihop delarna själv och sen bara skaffa fram en programvara som är anpassad för dom sakerna. hur känslig är programvaran? ja menar om den är anpassad efter steg 3 från en viss trimfirma men jag kanske köper ett komplett avgassystem med sportkat ifrån en annan tillverkare? spelar det någon roll?

Det viktiga med avgassystemet är ju att flödet/mottrycket blir ungefär samma som det system som mjukvaran är anpassad för.
Utan att ha uppgifter från alla avgassystemstillverkare som saluför system till 9-5 så tror jag inte att det har någon större roll så länge dimension och kat-val är samma. 
FreddeLi skrev:
och angående e85 så verkar det som att det kanske är lite overkill om man inte siktar på högre effekter? dessutom vill jag INTE tumma på bilens körbarhet eller driftsäkerhet smile

Korrekt....eller att du är miljövän smile

MVH Jonas
..............

1 903 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
jonTe skrev:
FreddeLi skrev:

Vet ej....men som sagt...till 192hästars satsen är de med vill jag minnas.
FreddeLi skrev:

OK....då kanske det inte är läga att byta men det beror ju på hur högt du siktar oxo.
FreddeLi skrev:

Det viktiga med avgassystemet är ju att flödet/mottrycket blir ungefär samma som det system som mjukvaran är anpassad för.
Utan att ha uppgifter från alla avgassystemstillverkare som saluför system till 9-5 så tror jag inte att det har någon större roll så länge dimension och kat-val är samma. 
FreddeLi skrev:

Korrekt....eller att du är miljövän smile

okej, tack för infon smile

nja miljövän eller inte spelar inte så stor roll, däremot så antar jag att det kommer krävas en individuell mappning för e85? vilket inte behövs för ett vanligt steg 3 tongue och tänker inte betala en massa extra för att vara miljövänlig och kanske få en svårstartad bil på köpet wink

MVH

Sök