Tjena!
Jag kör i nuläget en saab 9-5 2.0t kombi som är helt original sånär som på ett insatsfilter och dieselsnorkel. vilket i princip är original i mina ögon

hur som helst så har jag börjat bli sugen på att trimma och isåfall gärna mer än steg 1.
notera att jag änsålänge bara sitter och funderar och att det inte alls är säkert att det blir av utan jag mest är nyfiken på vad som kan behövas och lite tips och råd

det jag hade tänkt mig är:
Aero koppling.
3" från turbon och bakåt med sportkat
röda spridare
och sedan en mappning på detta eller steg 3 chip. saken är den att jag känner folk som är duktiga på att mappa så det ska nog inte vara några problem

vad kan dom sakerna räcka till tro? maptun utlovar 245hk med dom sakerna. kan man vinna ytterligare något med en riktig mappning? kanske mappa på e85 tillochmed?
saken är den att motorn som nu sitter i bilen är den lilla motorn. vilket kanske inte är den optimala motorn att trimma. både det att de är 2 liters motorn och att jag har garret (stavning) g17 om ja inte minns fel.
till motorns fördel så är den nyrenoverad sen 600 mil med nya lager och ringar osv.
däremot så är det ju original t7-kolvar så vad jag förstår så ska man inte gå över 280-300 hästar sålänge man inte byter kolvar och stakar.
undrar också hur mycket min originalturbo orkar med? är det någon vits att uppgradera turbon om man kanske endå inte ska byta kolvar? menar det att om originalturbon orkar upp till strax över 250hk så har man ju bara 50hästar kvar tills dess att man ska börja oroa sig för kolvarna så då känns de inte lika värt att uppgradera turbon

hoppas ni förstår hur jag menar

så vad tycker ni? är det värt att ge sig på en sån sak eller ska ja helt enkelt byta utgångsobjekt att trimma?
hoppas på många svar och förslag.
tack på förhand.
MVH Fredrik