Balansering av vevaxel?

kalven_
25 oktober 2010 · 126 Inlägg

Tja! jag håller på att bygga en motor till min saab 9-5 från 2005 och undrar om man måste balansera veven innan montering i nytt block? jag ska använda mig av samma vev som förut men i ett annat block. och så undrar jag vart man ska slipa på stakarna om dom inte väger lika?

Tack på förhand // David

Saab 9-5 kombi Extreme "winter creation" (2005)
Gidlund
25 oktober 2010 · 354 Inlägg

Ja de är klart du ska balansera ihop allt! de är inte ett måste men bra när du ändå ska påfresta grejjerna smile

Kostar några tusen extra för att balansera grejjerna med värt det!smile

kalven_
25 oktober 2010 · 126 Inlägg

ja men vart gör man de? smile tänk att du jämt ska veta allt tongue

Saab 9-5 kombi Extreme "winter creation" (2005)
Gidlund
25 oktober 2010 · 354 Inlägg

haha tongue
Finns bra ställe i falun som gör detta! smile
kan kolla upp vad det hette åt dig!smile

Driftar_N
25 oktober 2010 · 227 Inlägg

Ska du balansera så se till att balansera allt som sitter på veven också.
remskiva, kamdrev, svänghjul å tryckplatta ihop med varandra.

kalven_
25 oktober 2010 · 126 Inlägg

kan man göra de när man har satt ihop motorn?

Saab 9-5 kombi Extreme "winter creation" (2005)
Driftar_N
26 oktober 2010 · 227 Inlägg

kalven_ skrev:
kan man göra de när man har satt ihop motorn?

nej du tar med dig/skickar iväg alla grejjerna till han som ska balansera det så balanseras det ihopmonterat. Viktigt sen att montera enligt dom märkningar han kommer göra.

Gidlund
26 oktober 2010 · 354 Inlägg

precis smile

Sharky
26 oktober 2010 · 10 287 Inlägg

Hur mycket har du byggt/trimmat förut och hur mycket effekt satsar du på?

Jag försöker inte vara nedvärderande utan vill bara veta eftersom om man gör sitt i princip första bygge så är det bättre att börja med en orginal bottendel tills man har fått allt övrigt att stämma 100% för det är inte kul att rensa en dyrbar iordningställd bottendel bara för att man hade missat något runtomkring.

/Göran



kalven_ skrev:
Tja! jag håller på att bygga en motor till min saab 9-5 från 2005

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
megastreetracer
26 oktober 2010 · 283 Inlägg

Tjena! Så här gör vi med folkracebilarna iaf, kanske inte riktigt samma sak men ändå smile

Jag hade nollbalanserat vev, svänghjul osv var för sej, ifall du nånongång kommer att byta tex svänghjul eller remskiva så slipper du riva motorn och balansera allt igen. balansering sker då inte med att sätta dit vikter på veven eftersom att det då ökar brytkraften.. det bästa är att man helt enkelt borrar bort material! I Folkracevärlden går lättning och ballanserina av vev och svänghul på ca 1200-1500kr till en sabb/volvo smile

Ta sen och väg upp kolvarna och stakarna riktigt ordentligt, para sedan ihopa den tyngsta staken med den lättaste kolven osv. sen väger du alla kolv/stak-par och efter det kan du börja lätta dom!

Hoppas de hjälpte något! /Björn

...
Gidlund
26 oktober 2010 · 354 Inlägg

klaven_:

vi ordnar detta i Falun!

jooeell driftsättare
26 oktober 2010 · 169 Inlägg

megastreetracer skrev:
Tjena! Så här gör vi med folkracebilarna iaf, kanske inte riktigt samma sak men ändå smile

Jag hade nollbalanserat vev, svänghjul osv var för sej, ifall du nånongång kommer att byta tex svänghjul eller remskiva så slipper du riva motorn och balansera allt igen. balansering sker då inte med att sätta dit vikter på veven eftersom att det då ökar brytkraften.. det bästa är att man helt enkelt borrar bort material! I Folkracevärlden går lättning och ballanserina av vev och svänghul på ca 1200-1500kr till en sabb/volvo smile

Ta sen och väg upp kolvarna och stakarna riktigt ordentligt, para sedan ihopa den tyngsta staken med den lättaste kolven osv. sen väger du alla kolv/stak-par och efter det kan du börja lätta dom!

Hoppas de hjälpte något! /Björn

jag hade nog vägt alla stakar o kolvar för sig o sen utgår man ifrån de lättaste och slipar så alla väger lika mycket!!!

megastreetracer
26 oktober 2010 · 283 Inlägg

kan man ju göra om man vill det smile

...
kalven_
26 oktober 2010 · 126 Inlägg

Gidlund skrev:
klaven_:

vi ordnar detta i Falun!

Ja vi får göra de! måste ju ha de riktigt gjort om man ska kunna åka ifrån nån volvo wink

Saab 9-5 kombi Extreme "winter creation" (2005)
Winternight
28 oktober 2010 · 63 Inlägg

Lycka till David wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang