Volvo 760 Turbo , höja laddtrycket?

Kopenga
27 oktober 2010 · 133 Inlägg

hallo, har köpt mig en volvo 760 Turbo 84 med b230ET motorn, som just passerat 25000

Tycker den är lite seg för att vara turbo, så tänkte höra med er vad jag kan göra för att liva up den lite. men inte rasa motorn!!

har hört att man kan rycka wastegate slangen för att höja laddtrycket, men vilken slang är det?

samt vart kan jag hitta ett billigt och bra chip ?

vilken dumpventil ska jag ha. öppen?, återcirkulerande?


är ny när det gäller turbo så behöver lite hjälp i början=)

Mvh Jocke

Senast redigerat av Kopenga (27 oktober 2010)

when words "Honda" and "sport coupe" meet together it's a hot combination.
http://www.Honda-Prelude.com/
Mazda Rx-7 (Efini) "Violent" (1995)
VAnd3rsson
27 oktober 2010 · 438 Inlägg

Kopenga skrev:
hallo, har köpt mig en volvo 760 Turbo 84 med b230ET motorn, som just passerat 25000

Tycker den är lite seg för att vara turbo, så tänkte höra med er vad jag kan göra för att liva up den lite. men inte rasa motorn!!

har hört att man kan rycka wastegate slangen för att höja laddtrycket, men vilken slang är det?

samt vart kan jag hitta ett billigt och bra chip ?

vilken dumpventil ska jag ha. öppen?, återcirkulerande?


är ny när det gäller turbo så behöver lite hjälp i början=)

Mvh Jocke

1. Wastegate slangen ska du inte rycka för då får du fullt laddtryck och
inget som avlastar turbon när du släpper gasen, och det kan efter inte allt för många mil
orsaka turbo ras eller motor ras, beroende vilket som ger upp först, eller är mest sliten

2. Chip finns på ställen så som "Viking Chip" Tex. men vet ej om dom har till så gammla som -84

3. vill du ha dump ljud eller inte? beror helt på vad du vill ha,
En öppen dump släpper ut övertrycket ut i luften medans
en återcirkulerande gör vad den heter, den återcirkulerar luften i trycksystemet

Hoppas jag var till någon hjälp

MVH VAnd3rsson

Senast redigerat av VAnd3rsson (27 oktober 2010)

Volvo 740 "Snövit" (1988)
Kopenga
27 oktober 2010 · 133 Inlägg

VAnd3rsson skrev:

Kopenga skrev:
hallo, har köpt mig en volvo 760 Turbo 84 med b230ET motorn, som just passerat 25000

Tycker den är lite seg för att vara turbo, så tänkte höra med er vad jag kan göra för att liva up den lite. men inte rasa motorn!!

har hört att man kan rycka wastegate slangen för att höja laddtrycket, men vilken slang är det?

samt vart kan jag hitta ett billigt och bra chip ?

vilken dumpventil ska jag ha. öppen?, återcirkulerande?


är ny när det gäller turbo så behöver lite hjälp i början=)

Mvh Jocke

1. Wastegate slangen ska du inte rycka för då får du fullt laddtryck och
inget som avlastar turbon när du släpper gasen, och det kan efter inte allt för många mil
orsaka turbo ras eller motor ras, beroende vilket som ger upp först, eller är mest sliten

2. Chip finns på ställen så som "Viking Chip" Tex. men vet ej om dom har till så gammla som -84

3. vill du ha dump ljud eller inte? beror helt på vad du vill ha,
En öppen dump släpper ut övertrycket ut i luften medans
en återcirkulerande gör vad den heter, den återcirkulerar luften i trycksystemet

Hoppas jag var till någon hjälp

MVH VAnd3rsson

thx ! det var till stor hjälp

men hur ska jag göra för att avlasta turbon?
skaffa en pysventil och kunna reglera turbo trycket eller?

when words "Honda" and "sport coupe" meet together it's a hot combination.
http://www.Honda-Prelude.com/
Mazda Rx-7 (Efini) "Violent" (1995)
Tonycrona
27 oktober 2010 · 400 Inlägg

Tycker att du ska ha orginaldump, lätt att få tag i, och billig. Annars så återcirk. Men du kanske har orginaldump på? då behöver du inte byta:P

Porta / plana toppen, skaffa annan luftmassemätare, dra ur kabeln till motortempgivaren:P skaffa större intercooler. tongue

Senast redigerat av Tonycrona (27 oktober 2010)

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
cagiva_mannen Lysekil
27 oktober 2010 · 90 Inlägg

jag eller också klipper du slangen mellan Wastegate och turbon så laddar den fint sen

Volvo 850 T5R "S70R" (1994)
turboforssen Telge Drifting Team
27 oktober 2010 · 5 398 Inlägg

Tonycrona skrev:
Tycker att du ska ha orginaldump, lätt att få tag i, och billig. Annars så återcirk. Men du kanske har orginaldump på? då behöver du inte byta:P

Porta / plana toppen, skaffa annan luftmassemätare, dra ur kabeln till motortempgivaren:P skaffa större intercooler. tongue

det sitter ingen luftmassemätare på 760 turbo från -84
det sitter en elektriskt luftmängdmätare.

men en öppen dump funkar utmärkt på en 760 turbo men optimalast än en återcirkulerande.
höja laddet bör du inte göra utan ett chip. och du bör inte ladda mer än 1 bar

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
VAnd3rsson
28 oktober 2010 · 438 Inlägg

Kopenga skrev:

VAnd3rsson skrev:

Kopenga skrev:
hallo, har köpt mig en volvo 760 Turbo 84 med b230ET motorn, som just passerat 25000

Tycker den är lite seg för att vara turbo, så tänkte höra med er vad jag kan göra för att liva up den lite. men inte rasa motorn!!

har hört att man kan rycka wastegate slangen för att höja laddtrycket, men vilken slang är det?

samt vart kan jag hitta ett billigt och bra chip ?

vilken dumpventil ska jag ha. öppen?, återcirkulerande?


är ny när det gäller turbo så behöver lite hjälp i början=)

Mvh Jocke

1. Wastegate slangen ska du inte rycka för då får du fullt laddtryck och
inget som avlastar turbon när du släpper gasen, och det kan efter inte allt för många mil
orsaka turbo ras eller motor ras, beroende vilket som ger upp först, eller är mest sliten

2. Chip finns på ställen så som "Viking Chip" Tex. men vet ej om dom har till så gammla som -84

3. vill du ha dump ljud eller inte? beror helt på vad du vill ha,
En öppen dump släpper ut övertrycket ut i luften medans
en återcirkulerande gör vad den heter, den återcirkulerar luften i trycksystemet

Hoppas jag var till någon hjälp

MVH VAnd3rsson

thx ! det var till stor hjälp

men hur ska jag göra för att avlasta turbon?
skaffa en pysventil och kunna reglera turbo trycket eller?

Yes!
Skaffa en pysventil är det lättaste sättet att höja laddet utan att skada turbon,
Men jag tycker du ska lyda turboforssen´s råd och skaffa chip och inte ladda mer än ett bar,

MVH VAnd3rsson

Volvo 740 "Snövit" (1988)
turbokill
28 oktober 2010 · 347 Inlägg

Skaffa en laddtrycksmätare för att se vad du laddar sen brickar du wastegaten smile En sån bil tål bonnameck. Men som turboforssen sa, ladda inte gärna över 1 bar.

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
Tonycrona
28 oktober 2010 · 400 Inlägg

haha min bil laddade 1.6 bar i ca 100 mil:P Funka fint:P

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
turbokill
28 oktober 2010 · 347 Inlägg

Tonycrona skrev:
haha min bil laddade 1.6 bar i ca 100 mil:P Funka fint:P

hahha det låter otroligt. Vad hände efter de 100milen?

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
turboforssen Telge Drifting Team
28 oktober 2010 · 5 398 Inlägg

kan gissa på  att stakarna blev snea eller att dom titta ut ur blocket + att intercoolern paja

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
turbokill
28 oktober 2010 · 347 Inlägg

turboforssen skrev:
kan gissa på  att stakarna blev snea eller att dom titta ut ur blocket + att intercoolern paja

Ja den lär ju ha spikat en aning.

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
Tonycrona
29 oktober 2010 · 400 Inlägg

Nej inget alls har hänt smile den går fint. Hade värsting intercooler på.

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
turboforssen Telge Drifting Team
29 oktober 2010 · 5 398 Inlägg

Tonycrona skrev:
Nej inget alls har hänt smile den går fint. Hade värsting intercooler på.

har du rivit i sär den och kollat ????
min 230ft ( den äldre = samma som b230et) gick fin fint med 0,8 i ladd + ett pik ladd upp till 1,3 . men när jag rev i sär motorn så såg stakarna ut så här

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59194/569590_a90l76.jpg

Senast redigerat av turboforssen (29 oktober 2010)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Volvo_Mannen Volvoskadad
29 oktober 2010 · 6 017 Inlägg

760 turbo 84 borde ju ha B23ET dvs, med det smidda vevpartiet

Jonas
turboforssen Telge Drifting Team
29 oktober 2010 · 5 398 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
760 turbo 84 borde ju ha B23ET dvs, med det smidda vevpartiet

den borde ha ja men han har skrivit att det sitter en b230et i ....

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
JimmyAndersson
29 oktober 2010 · 1 679 Inlägg

bästa är väl för hållbarhet är ju ett bränsle och tändningschip sen ställa upp laddtrycket till typ 0.8 smile
En intercooler skulle ju inte eller skada smile
Då har du ca 220 hk som ska vara driftsäkra smile
Men ställer du uppladdtrycket så se till att ha en laddtrycksmätare så du ser hur mycket du laddar så du inte bara matar på en massa ladd och skiten går sönder smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Tonycrona
29 oktober 2010 · 400 Inlägg

Skit samma hur dom ser ut så länge den går som den ska:P

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
Kopenga
29 oktober 2010 · 133 Inlägg

turboforssen skrev:

Volvo_Mannen skrev:
760 turbo 84 borde ju ha B23ET dvs, med det smidda vevpartiet

den borde ha ja men han har skrivit att det sitter en b230et i ....

jag ber om ursäkt för dålig info från mig, det är en b23et i min, alltså 240 Turbo motorn med intercooler kit på 172 hk,

Monterade idag öppen dump , bilen gick skit... kunde inte ge någon gas utan att den dog samt att tomgången var ojämn,

Det satt en ny återcirk dump på innan jag bytte, ,

eftersom jag är ny ang turbo, ska den öppna dumpen kopplas på turbo tryck röret eller insugs röret?  och det rör som blir över ska de pluggas igen ?


Mvh Jocke

when words "Honda" and "sport coupe" meet together it's a hot combination.
http://www.Honda-Prelude.com/
Mazda Rx-7 (Efini) "Violent" (1995)
RasmusHH
29 oktober 2010 · 26 Inlägg

där trycket är högst ska dumpen sitta smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang