2744
Sök

16v på b230f block?

556 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
#21
men så tänkte ja på de att man kan la i vilket fall inte spara så mycket kant på kolven med tanke på ventilerna? på 16v

kanten bör la vara några millimeter annars kan man la liga gärna skita i de?

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

1 738 Inlägg
4 november 2010
#22
Tänkte ge mig in i diskutionen lite för att fatta allt detta som skrivits!

Du ska bygga 16v turbo på b230 block? På b230:ns turbo block så som ft:n tex har du ju en oljereturs kanal öppnad, den finns ju inte på sugmotorerna! Det går ju ta bort pluggen men men, Sen angående kolvarna så brukar många ta en vanlig smidd kolv från en b230 och svarva den "HELPLANAD" alltså ingen kant alls! Om jag skulle vara dig så mät en b234 kolv ( tänk på att när du fått totalhöjden på kolven så måste du ju dra av några mm för att du har ju urgröpningar i dom kolvarna, o så ser du ju hur mycket du måste plana på Tex ft kolven! Men varför inte ta kolvarna direkt från en b234?

Jag tyckte att jag läste mig till att du byggde på fel block därför skrev jag om ft:blocket

Men jag kanke har vart i min egna värld när jag läste ditt inlägg smile


MVH


556 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
#23
940RDALLE skrev:
Tänkte ge mig in i diskutionen lite för att fatta allt detta som skrivits!

Du ska bygga 16v turbo på b230 block? På b230:ns turbo block så som ft:n tex har du ju en oljereturs kanal öppnad, den finns ju inte på sugmotorerna! Det går ju ta bort pluggen men men, Sen angående kolvarna så brukar många ta en vanlig smidd kolv från en b230 och svarva den "HELPLANAD" alltså ingen kant alls! Om jag skulle vara dig så mät en b234 kolv ( tänk på att när du fått totalhöjden på kolven så måste du ju dra av några mm för att du har ju urgröpningar i dom kolvarna, o så ser du ju hur mycket du måste plana på Tex ft kolven! Men varför inte ta kolvarna direkt från en b234?

Jag tyckte att jag läste mig till att du byggde på fel block därför skrev jag om ft:blocket

Men jag kanke har vart i min egna värld när jag läste ditt inlägg smile


MVH

anledningen till denna tråd från början var att jag ville veta skillnaden på b230ft kolv och en vanlig b230 sug kolv, eftersom ja visste vad mycket man brukar svarva ft kolvarna för att göra plats för ventilera och få bättre komp så kunde jag ju räkna ut va mycket ja skulle svarva mina sug kolvar om jag visste skillnaden..

nu är den biten löst så nu återstår bara att prova smile, angående svarva en kolv helt plan så tror ja det är bättre att spara så mycket kant man kan för att skona kolvringarna, och eventuellt få lite squish kant om man har tur smile


oljeretur, stakar å den biten har jag full koll på wink


detta kommer bli ett motorbygge i ekonomins tecken! big_smile
där jag kommer försöka komma så BILLIGT undan som möjligt.. dels för att de vore kul men framför allt för att ja nu studerar så jag inte har mycket pengar wink

kommer lägga upp en projekttråd på bygget så snart ja börjar!

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

1 738 Inlägg
4 november 2010
#24
Marbu skrev:
940RDALLE skrev:
Tänkte ge mig in i diskutionen lite för att fatta allt detta som skrivits!

Du ska bygga 16v turbo på b230 block? På b230:ns turbo block så som ft:n tex har du ju en oljereturs kanal öppnad, den finns ju inte på sugmotorerna! Det går ju ta bort pluggen men men, Sen angående kolvarna så brukar många ta en vanlig smidd kolv från en b230 och svarva den "HELPLANAD" alltså ingen kant alls! Om jag skulle vara dig så mät en b234 kolv ( tänk på att när du fått totalhöjden på kolven så måste du ju dra av några mm för att du har ju urgröpningar i dom kolvarna, o så ser du ju hur mycket du måste plana på Tex ft kolven! Men varför inte ta kolvarna direkt från en b234?

Jag tyckte att jag läste mig till att du byggde på fel block därför skrev jag om ft:blocket

Men jag kanke har vart i min egna värld när jag läste ditt inlägg smile


MVH

anledningen till denna tråd från början var att jag ville veta skillnaden på b230ft kolv och en vanlig b230 sug kolv, eftersom ja visste vad mycket man brukar svarva ft kolvarna för att göra plats för ventilera och få bättre komp så kunde jag ju räkna ut va mycket ja skulle svarva mina sug kolvar om jag visste skillnaden..

nu är den biten löst så nu återstår bara att prova smile, angående svarva en kolv helt plan så tror ja det är bättre att spara så mycket kant man kan för att skona kolvringarna, och eventuellt få lite squish kant om man har tur smile


oljeretur, stakar å den biten har jag full koll på wink


detta kommer bli ett motorbygge i ekonomins tecken! big_smile
där jag kommer försöka komma så BILLIGT undan som möjligt.. dels för att de vore kul men framför allt för att ja nu studerar så jag inte har mycket pengar wink

kommer lägga upp en projekttråd på bygget så snart ja börjar!

Hehehe ok då är jag med wink Ska följa din tråd när du lägger upp den! Att dom svarvar av kolvarna så mycket som möjligt är väll för att kunna överladda mer än det vanliga wink Kolla gärna in mogge1 tror jag han heter på savarturbo.se! Riktigt kul läsning med planer som dig, mycket sparade pengar i slutet wink

MVH


556 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
#25
940RDALLE skrev:
Marbu skrev:
940RDALLE skrev:
Tänkte ge mig in i diskutionen lite för att fatta allt detta som skrivits!

Du ska bygga 16v turbo på b230 block? På b230:ns turbo block så som ft:n tex har du ju en oljereturs kanal öppnad, den finns ju inte på sugmotorerna! Det går ju ta bort pluggen men men, Sen angående kolvarna så brukar många ta en vanlig smidd kolv från en b230 och svarva den "HELPLANAD" alltså ingen kant alls! Om jag skulle vara dig så mät en b234 kolv ( tänk på att när du fått totalhöjden på kolven så måste du ju dra av några mm för att du har ju urgröpningar i dom kolvarna, o så ser du ju hur mycket du måste plana på Tex ft kolven! Men varför inte ta kolvarna direkt från en b234?

Jag tyckte att jag läste mig till att du byggde på fel block därför skrev jag om ft:blocket

Men jag kanke har vart i min egna värld när jag läste ditt inlägg smile


MVH

anledningen till denna tråd från början var att jag ville veta skillnaden på b230ft kolv och en vanlig b230 sug kolv, eftersom ja visste vad mycket man brukar svarva ft kolvarna för att göra plats för ventilera och få bättre komp så kunde jag ju räkna ut va mycket ja skulle svarva mina sug kolvar om jag visste skillnaden..

nu är den biten löst så nu återstår bara att prova smile, angående svarva en kolv helt plan så tror ja det är bättre att spara så mycket kant man kan för att skona kolvringarna, och eventuellt få lite squish kant om man har tur smile


oljeretur, stakar å den biten har jag full koll på wink


detta kommer bli ett motorbygge i ekonomins tecken! big_smile
där jag kommer försöka komma så BILLIGT undan som möjligt.. dels för att de vore kul men framför allt för att ja nu studerar så jag inte har mycket pengar wink

kommer lägga upp en projekttråd på bygget så snart ja börjar!

Hehehe ok då är jag med wink Ska följa din tråd när du lägger upp den! Att dom svarvar av kolvarna så mycket som möjligt är väll för att kunna överladda mer än det vanliga wink Kolla gärna in mogge1 tror jag han heter på savarturbo.se! Riktigt kul läsning med planer som dig, mycket sparade pengar i slutet wink

MVH

du får gärna länka, tycker den sidans upplägg är helt värdelöst! tongue, fattar ingenting

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

1 738 Inlägg
4 november 2010
#26
Marbu skrev:
940RDALLE skrev:
Marbu skrev:

anledningen till denna tråd från början var att jag ville veta skillnaden på b230ft kolv och en vanlig b230 sug kolv, eftersom ja visste vad mycket man brukar svarva ft kolvarna för att göra plats för ventilera och få bättre komp så kunde jag ju räkna ut va mycket ja skulle svarva mina sug kolvar om jag visste skillnaden..

nu är den biten löst så nu återstår bara att prova smile, angående svarva en kolv helt plan så tror ja det är bättre att spara så mycket kant man kan för att skona kolvringarna, och eventuellt få lite squish kant om man har tur smile


oljeretur, stakar å den biten har jag full koll på wink


detta kommer bli ett motorbygge i ekonomins tecken! big_smile
där jag kommer försöka komma så BILLIGT undan som möjligt.. dels för att de vore kul men framför allt för att ja nu studerar så jag inte har mycket pengar wink

kommer lägga upp en projekttråd på bygget så snart ja börjar!

Hehehe ok då är jag med wink Ska följa din tråd när du lägger upp den! Att dom svarvar av kolvarna så mycket som möjligt är väll för att kunna överladda mer än det vanliga wink Kolla gärna in mogge1 tror jag han heter på savarturbo.se! Riktigt kul läsning med planer som dig, mycket sparade pengar i slutet wink

MVH

du får gärna länka, tycker den sidans upplägg är helt värdelöst! tongue, fattar ingenting

Hehehe ok wink OGGE hette han visst, här är hans projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … light=ogge

Han finns även här på garaget, + att han har startat lite mer trim trådar på "sävar" Ett tips är att kolla mer på sävarturbos hemsida under just länken "vad händer i garagen" Motor kunskapen på den sidan är ens inte värt att jämnföra med garaget.org. Riktigt intressanta trådar en del har där faktiskt som man lär sig jäkligt mycket av!

MVH


556 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
#27
940RDALLE skrev:
Marbu skrev:
940RDALLE skrev:

Hehehe ok då är jag med wink Ska följa din tråd när du lägger upp den! Att dom svarvar av kolvarna så mycket som möjligt är väll för att kunna överladda mer än det vanliga wink Kolla gärna in mogge1 tror jag han heter på savarturbo.se! Riktigt kul läsning med planer som dig, mycket sparade pengar i slutet wink

MVH

du får gärna länka, tycker den sidans upplägg är helt värdelöst! tongue, fattar ingenting

Hehehe ok wink OGGE hette han visst, här är hans projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … light=ogge

Han finns även här på garaget, + att han har startat lite mer trim trådar på "sävar" Ett tips är att kolla mer på sävarturbos hemsida under just länken "vad händer i garagen" Motor kunskapen på den sidan är ens inte värt att jämnföra med garaget.org. Riktigt intressanta trådar en del har där faktiskt som man lär sig jäkligt mycket av!

MVH

jo motorkunskapen och engagemanget på den sidan är ju grymt mycket bättre än på garaget.. över lag

har läst mycket kul där smile, men sökfunktionen kan ja fan inte me asså :p

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!


Sök