3009
Sök

16v på b230f block?

556 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#1
kan jag köra med b230f kolvarna och svarva av dom för att överladda med 16v topp?

isf hur mkt bör jag svarva av?, 3mm har lag läst att det är på FT kolvar. Men hur mycket högra än vanliga F kolvar?, blir de för lite material kvar i toppen på kolven?

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

556 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
#2
om vi säger såhär då, hur mycket skiljer det i höjd på en b230f -89 kolv och en b230fk kolv?

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

486 Inlägg
31 oktober 2010
#3
Då vevstakarna är lika långa borde komphöjden vara samma.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

556 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#4
Tomas_H skrev:
Då vevstakarna är lika långa borde komphöjden vara samma.

kolvarna på en b230f och en b230ft kan ju inte ha samma höjd?

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

10 287 Inlägg
1 november 2010
#5
Varför då?

/Göran

Marbu skrev:
kolvarna på en b230f och en b230ft kan ju inte ha samma höjd?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

556 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#6
ja är ju klart den kan :p

men är de CC från kolvbult och topp på kolv som skiljer eller är de bara mer urgröpt i toppen av kolven på en FT kolv?

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

486 Inlägg
1 november 2010
#7
Marbu skrev:
men är de CC från kolvbult och topp på kolv som skiljer eller är de bara mer urgröpt i toppen av kolven på en FT kolv?

Centrum kolvbult till kolvtopp=komphöjd, och de är det jag menar som lär vara samma med tanke på att vevstakarna är lika långa alla B230.


Gropen i en FT-kolv är 4.5mm.

//

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

556 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#8
Tomas_H skrev:
Marbu skrev:
men är de CC från kolvbult och topp på kolv som skiljer eller är de bara mer urgröpt i toppen av kolven på en FT kolv?

Centrum kolvbult till kolvtopp=komphöjd, och de är det jag menar som lär vara samma med tanke på att vevstakarna är lika långa alla B230.


Gropen i en FT-kolv är 4.5mm.

//

då är de alltså urgröpningen som skiljer kolvarna åt? någom som har koll på hur ja bör svarva kolvarna från b230f?

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

486 Inlägg
1 november 2010
#9
Marbu skrev:
då är de alltså urgröpningen som skiljer kolvarna åt?

Tjaa, det kan ju vara fler saker. T.ex kolvrings-placering. Hoppas att någon som läser tråden har en kolv av varje liggandes och kan jämföra smile

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
2 november 2010
#10
Marbu skrev:
Tomas_H skrev:
Marbu skrev:
men är de CC från kolvbult och topp på kolv som skiljer eller är de bara mer urgröpt i toppen av kolven på en FT kolv?

Centrum kolvbult till kolvtopp=komphöjd, och de är det jag menar som lär vara samma med tanke på att vevstakarna är lika långa alla B230.


Gropen i en FT-kolv är 4.5mm.

//

då är de alltså urgröpningen som skiljer kolvarna åt? någom som har koll på hur ja bör svarva kolvarna från b230f?

Jag har ett kasst b230F block ligger i garaget, kan gå ut och borra hål i en kolv och mäta om du vill....

Men b234 har ju, som du vet, urgröpningar för ventilerna. Kransen, eller vad man ska kalla det, måste förmodligen bort från b230 kolven, då original urgröpning inte räcker. Sen hur djupt det behöver vara får du mäta från b234 kolvarna eller från toppen


556 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
#11
Bensinskallen skrev:
Marbu skrev:
Tomas_H skrev:

Centrum kolvbult till kolvtopp=komphöjd, och de är det jag menar som lär vara samma med tanke på att vevstakarna är lika långa alla B230.


Gropen i en FT-kolv är 4.5mm.

//

då är de alltså urgröpningen som skiljer kolvarna åt? någom som har koll på hur ja bör svarva kolvarna från b230f?

Jag har ett kasst b230F block ligger i garaget, kan gå ut och borra hål i en kolv och mäta om du vill....

Men b234 har ju, som du vet, urgröpningar för ventilerna. Kransen, eller vad man ska kalla det, måste förmodligen bort från b230 kolven, då original urgröpning inte räcker. Sen hur djupt det behöver vara får du mäta från b234 kolvarna eller från toppen

de vore kalas (Y)

jo ja tänkte ju svarva så mkt ja behöver bara för att få ventilerna fria och bättre komp för turbo bruk..

är trots allt bara ett bonne/lågbudgetprojekt som kommer att innehålla all gammal skit man har liggandes överallt i garaget wink

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
2 november 2010
#12
Ok....

b230 ( vanlig F ):

-39,5mm kolvbult till topp
-Urgröpning: 2mm
-Ytterligare 7mm material

b23 ( E ):

-46,25mm kolvbult till topp
-Urgröpning: kolven är plan
-8mm material

Kanske är så att det är ca 7 mm material oavsett kolvsort ( "lagom tjockt" ) ?
Kan även avslöja att kolven är riktigt mjuk, tog inte många sekunder att komma igenom med en alldaglig borr.... wink Dock så höll den bra för glidhammaren jag fick använda för att få ur kolven, eftersom den satt fastrostad i loppet ganska rejält.

Passade på att ta lite bilder för den intresserade wink :

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/IMG_0052.jpg

M-stake vs f:s tandpetare

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/IMG_0057.jpg

9 vs 14mm i bredd för den som undrar..............

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/IMG_0056.jpg


556 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
#13
Bensinskallen skrev:
Ok....

b230 ( vanlig F ):

-39,5mm kolvbult till topp
-Urgröpning: 2mm
-Ytterligare 7mm material

b23 ( E ):

-46,25mm kolvbult till topp
-Urgröpning: kolven är plan
-8mm material

Kanske är så att det är ca 7 mm material oavsett kolvsort ( "lagom tjockt" ) ?
Kan även avslöja att kolven är riktigt mjuk, tog inte många sekunder att komma igenom med en alldaglig borr.... wink Dock så höll den bra för glidhammaren jag fick använda för att få ur kolven, eftersom den satt fastrostad i loppet ganska rejält.

Passade på att ta lite bilder för den intresserade wink :

http://i446.photobucket.com/albums/qq19 … G_0052.jpg

M-stake vs f:s tandpetare

http://i446.photobucket.com/albums/qq19 … G_0057.jpg

9 vs 14mm i bredd för den som undrar..............

http://i446.photobucket.com/albums/qq19 … G_0056.jpg

fan va fint jobbat mannen! big_smile

med andra ord blir de att svarva kolvarna 3 mm, bör man spara en "kant" på kolven så man inte svarvar av hela?

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

10 287 Inlägg
2 november 2010
#14
Ja. man bör svarva grop. Dels så vill man behålla den klämspalt som blidas längst ut för att inte sabba förbränningen dels så vill man ha mycket material ner till första kolvringen.

Notera att man inte kan klämma över skörten på kolven när man sätter upp i svarv. Vi har i vårat garage en "potta" i stål med innerdia på 97mm och bottenhål med bult och rörstump som funkar som en vevstake som drar fast kolven mot botten av pottan.
(dvs en gängad stång med som sticker ut på undersidan av pottan och längst upp på stången har man svetsat en rörstump med samma innerdia som kolvbulten. Då kan man med en mutter dra fast kolveninuti pottan)

/Göran


Marbu skrev:
med andra ord blir de att svarva kolvarna 3 mm, bör man spara en "kant" på kolven så man inte svarvar av hela?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

556 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
#15
Sharky skrev:
Ja. man bör svarva grop. Dels så vill man behålla den klämspalt som blidas längst ut för att inte sabba förbränningen dels så vill man ha mycket material ner till första kolvringen.

Notera att man inte kan klämma över skörten på kolven när man sätter upp i svarv. Vi har i vårat garage en "potta" i stål med innerdia på 97mm och bottenhål med bult och rörstump som funkar som en vevstake som drar fast kolven mot botten av pottan.
(dvs en gängad stång med som sticker ut på undersidan av pottan och längst upp på stången har man svetsat en rörstump med samma innerdia som kolvbulten. Då kan man med en mutter dra fast kolveninuti pottan)

/Göran

bra tips! smile

Marbu skrev:
med andra ord blir de att svarva kolvarna 3 mm, bör man spara en "kant" på kolven så man inte svarvar av hela?


För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

556 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
#16
Sharky skrev:
Ja. man bör svarva grop. Dels så vill man behålla den klämspalt som blidas längst ut för att inte sabba förbränningen dels så vill man ha mycket material ner till första kolvringen.

Notera att man inte kan klämma över skörten på kolven när man sätter upp i svarv. Vi har i vårat garage en "potta" i stål med innerdia på 97mm och bottenhål med bult och rörstump som funkar som en vevstake som drar fast kolven mot botten av pottan.
(dvs en gängad stång med som sticker ut på undersidan av pottan och längst upp på stången har man svetsat en rörstump med samma innerdia som kolvbulten. Då kan man med en mutter dra fast kolveninuti pottan)

/Göran


Marbu skrev:
med andra ord blir de att svarva kolvarna 3 mm, bör man spara en "kant" på kolven så man inte svarvar av hela?


men vrf 97 mm på rörtet?, blir de inte svårt att centrera med tanke på att kolven än 96?

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
3 november 2010
#17
Lite spel bör du ha, annars går den inte i, men nog skulle det kunna vara mindre diameter. Svarvar man noggrant borde ett par tiondelar i spel räcka wink

Hade det varit så att du bara skulle svarva av kolven plant så hade det inte spelat så stor roll, men i och med att du ska svarva invändigt så blir ju inte urgröpningen centrerad.....


556 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
#18
Bensinskallen skrev:
Lite spel bör du ha, annars går den inte i, men nog skulle det kunna vara mindre diameter. Svarvar man noggrant borde ett par tiondelar i spel räcka wink

Hade det varit så att du bara skulle svarva av kolven plant så hade det inte spelat så stor roll, men i och med att du ska svarva invändigt så blir ju inte urgröpningen centrerad.....

hade vart fint att haft rör med lite mer gods väggarna på runt 90 i innerdiamteter som man sen svarvat upp till bra passform, 96,3 typ lär ju bli prima.
så får man ju även en stoppkant där man spänner kolven i mot med någon gängad historia som sharky berättade om smile
Senast redigerat av Marbu (3 november 2010)

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

10 287 Inlägg
3 november 2010
#19
Ja ok då...roll

Ju tajtare man kan göra det desto bättre iofs. Men om gropen skulle vara 0.1 mm ocentrerad så gör det ingenting. Är man lyxig så har man en potta för 96.00, en för 66.30 och en för 96.60..

/Göran

Marbu skrev:
men vrf 97 mm på rörtet?, blir de inte svårt att centrera med tanke på att kolven än 96?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
3 november 2010
#20
Man ser till att ha en hel botten med ett typ 10mm hål. Precis som en blompotta med raka kanter.


/Göran

Marbu skrev:
så får man ju även en stoppkant där man spänner kolven i mot med någon gängad historia som sharky berättade om smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök