Varför jävlas med polisen vid bilträffar?

Dave@940 R
10 juli 2006 · 66 Inlägg

StiFf skrev:

Dave@940 skrev:

StiFf skrev:
hastigheter dödar inte, det är folk som inte kan hantera en bil eller är mogen nog som gör det..
och folk som inte kan hantera bilen eller inte är tillräckligt mogen kan döda även i lägre hastigheter...
så du tycker att det är bättre att dom skickar ut alla på fartkontroller än att dom kan ha några resurser över som kan hjälpa henne som blir våldtagen???
höja böterna för fortkörning???? tänker inte ens yttra mej om det........................
och 90% av dom är maktmissbrukare...jag har aldrig mött en trevlig snut, oavsett hur jag är mot dom....ett jävligt bra exempel på maktmissbruket hände senast i helgen, vet bara inte om personen ifråga vill att jag berättar om det....

Några saker bör klaras ut:
Det är inte så att polisen sätter in all sin ordinare personal på extra trafikövervakning utan att se till att det finns personal även till övriga ärenden. Det som är avgörande är hur mycket annat som händer, ju mer ni bråkar med polisen och tar deras tid, ju större är risken att utryckningstiden till ett våldtäktsfall fördröjs. Och JO, det är farten som dödar, det du yrar om är bara skitsnack. Har du körkort läste du nog på teorin om t ex bromssträcka vs. hastighet. Ingen, proffessionell förare eller rookie, kan rå över fysikens lagar. Mogna förare tar ansvar. 9 av 10 poliser jag träffar är mycket trevliga, kan stå länge och snacka skit med dem. Jo, böterna ska höjas, undrar om det är så många som är villig att offra x antal 1000-lappar på att köra fort då? Race och vårdslös körning är OK på bana. Trafiken, med så många oskyldiga, är fan ingen lekplats! Du behöver inte berätta om någon specifik person, kan bli fel...

MVH

men jag tycker det är för mycket resurser på att jävlas med bilister helt enkelt...och jag menar inte att man kan dra 180 genom stan...kanske blev lite otydligt..
du kan köra fortare än tillåtet med ansvar...om man bara följer trafikrytmen i 100-110 på motorväg (90väg) går allting skitbra...att hålla 100 på landsvägar med god sikt och utan skarpa kurvor är inte heller nåt problem....kör en sådan väg varje dag hem till mej..
det är skillnad på att köra fortare än tillåtet och att köra ansvarslöst..

jag tvivlar på att böter minskar fortkörning märkvärt, däremot ger det större anledning till smitning vilket blir ännu farligare för alla andra trafikanter

Visst, ansvar som förare har man oavsett om man kör 90 eller 110. Jag är inte den som alltid håller farterna. Jag kör också ofta på 70-sträcka med god sikt. Lik väl vet jag att det jag gör är fel. Det jag reagerar mot är leken som sker inne i stan, visst det är kul, men det är fel ställe. Men det är lika fel att köra för fort på landsväg som i tätbebyggt. Jag skulle defenitivt lätta på gaspedalen om de höjuer böterna, så mycket kan jag säga. Man måste ju sätta en fast gräns nånstans, därför har man skyltarna. Man kan inte ha en personlig variabel hastighetsgräns... Vi har allt för många döda och skadade i trafiken. Många (inte alla) av dessa dödsfall och personskador skulle kunna elimineras om leken på våra vägar upphörde!

Bruden lagar maten - jag lagar bilarna
parayaCar
10 juli 2006 · 424 Inlägg

Höjda böter är inte avskräckande tycker jag, hellre fler poliser.
Tanken påa tt få betala en 1000-lapp till har ingen bra skräm-effekt  för om du inte ends blir stoppad så behöver du ju inte betala nåt!

**// Toyota \\**
WasteGate
10 juli 2006 · 397 Inlägg

Förbannat korkat inlägg!
Tänk efter innan du skriver något!
Svenska polisen är överlag VÄLDIGT bra, dock finns det såklart en liten skara
som missbrukar sin makt, men det är få.. Om du räknar ut hur stor procent som "missköter"
sitt jobb så kommer du bli förvånad!
Hur vill du ha det egentligen?  du kanske vill leva i ett land där snuten är korrumperad och köpt?
Klart att man kan bli arg om dem kommer och avbryter ett olagligt streetrace, men det är vad det heter, OLAGLIGT, de gör sitt jobb.. Om du bara visste hur MYCKET annat poliser jobbar med så skulle du nog inte öppna truten så fort.

vad det gäller att dem bara jagar oss "hederliga" bilister som ligger 130 på 110 väg någon gång
så är det rätt! ALLA vet villka regler som gäller, och är man med i leken, då får man också leken tåla dvs, böter eller indragen lapp. Det är för ALLAS säkerhet dem gör detta.
Om man alltid skulle kunna komma undan med att köra för fort så skulle det bli vansinnigt på våra vägar, tänk efter själv när du var 18, hur duktig bilförare var du då?
JAG personligen skulle inte vilja köra på motorvägen där massa färsklappar eller idioter kör som svin..

PM;A mig gärna om du vill diskutera saken närmre,

(Som jag skrev i texten ovan, självklart finns det poliser som inte är lämpade för det yrket, men skaran är ganska liten)

Kan också tillägga att jag INTE är polis, har ingen i min familj som är polis, men man måste växa upp, polisen finns för OSS, inte för att jävla med oss.. väx upp!





StiFf skrev:
polisen sköter bara sitt jobb???? snutar är bara maktmissbrukande jävlar som tror dom står över alla andra....
snutar respekterar inte oss eller andra för fem öre, va fan ska vi då respektera dom för?
deras jobb är att hjälpa allmänheten, inte göra allt för att bötfälla människor för att dra in mer pengar, för det är precis vad dom gör....
det är därför när en tjej ringer och har blivit våldtagen eller nån blir misshandlad, eller inbrott eller vad som helst så finns det inga tillgängliga poliser för alla är ute på vägarna i fartkontroller för att jävlas med svensson som kör 95 på 90väg.....

dr_weber Senator
10 juli 2006 · 323 Inlägg

StiFf skrev:
hastigheter dödar inte, det är folk som inte kan hantera en bil eller är mogen nog som gör det..
och folk som inte kan hantera bilen eller inte är tillräckligt mogen kan döda även i lägre hastigheter...

Har inte läst så mycke av tråden men iaf.. så du menar att t.ex Michael Schumacher (ursäkta stavningen) är en omogen bilförare för att han har kvaddat en formel 1 bil i ett par hundra km/h?

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)
Dave@940 R
10 juli 2006 · 66 Inlägg

Helt rätt!

WasteGate skrev:
Förbannat korkat inlägg!
Tänk efter innan du skriver något!
Svenska polisen är överlag VÄLDIGT bra, dock finns det såklart en liten skara
som missbrukar sin makt, men det är få.. Om du räknar ut hur stor procent som "missköter"
sitt jobb så kommer du bli förvånad!
Hur vill du ha det egentligen?  du kanske vill leva i ett land där snuten är korrumperad och köpt?
Klart att man kan bli arg om dem kommer och avbryter ett olagligt streetrace, men det är vad det heter, OLAGLIGT, de gör sitt jobb.. Om du bara visste hur MYCKET annat poliser jobbar med så skulle du nog inte öppna truten så fort.

vad det gäller att dem bara jagar oss "hederliga" bilister som ligger 130 på 110 väg någon gång
så är det rätt! ALLA vet villka regler som gäller, och är man med i leken, då får man också leken tåla dvs, böter eller indragen lapp. Det är för ALLAS säkerhet dem gör detta.
Om man alltid skulle kunna komma undan med att köra för fort så skulle det bli vansinnigt på våra vägar, tänk efter själv när du var 18, hur duktig bilförare var du då?
JAG personligen skulle inte vilja köra på motorvägen där massa färsklappar eller idioter kör som svin..

PM;A mig gärna om du vill diskutera saken närmre,

(Som jag skrev i texten ovan, självklart finns det poliser som inte är lämpade för det yrket, men skaran är ganska liten)

Kan också tillägga att jag INTE är polis, har ingen i min familj som är polis, men man måste växa upp, polisen finns för OSS, inte för att jävla med oss.. väx upp!





StiFf skrev:
polisen sköter bara sitt jobb???? snutar är bara maktmissbrukande jävlar som tror dom står över alla andra....
snutar respekterar inte oss eller andra för fem öre, va fan ska vi då respektera dom för?
deras jobb är att hjälpa allmänheten, inte göra allt för att bötfälla människor för att dra in mer pengar, för det är precis vad dom gör....
det är därför när en tjej ringer och har blivit våldtagen eller nån blir misshandlad, eller inbrott eller vad som helst så finns det inga tillgängliga poliser för alla är ute på vägarna i fartkontroller för att jävlas med svensson som kör 95 på 90väg.....

Bruden lagar maten - jag lagar bilarna
perpelle
10 juli 2006 ·

StiFf:

Är du lika aggresiv när du träffar poliser som när du skriver så förvånar det inte mej att dem är otrevliga tillbaka. Varför skylla på poliserna? Dem får order uppifrån och kan inte hjälpa det. Dem har vissa rutinkontroller som dem måste följa. Sen att det kanske prioriteras fel ibland är inte deras fel.

StiFf Wankel
10 juli 2006 · 1 080 Inlägg

dr_weber skrev:

StiFf skrev:
hastigheter dödar inte, det är folk som inte kan hantera en bil eller är mogen nog som gör det..
och folk som inte kan hantera bilen eller inte är tillräckligt mogen kan döda även i lägre hastigheter...

Har inte läst så mycke av tråden men iaf.. så du menar att t.ex Michael Schumacher (ursäkta stavningen) är en omogen bilförare för att han har kvaddat en formel 1 bil i ett par hundra km/h?

hur fan kan du jämföra ett formel 1 lopp med körning i trafik???
det är 2 helt olika saker, och jag tvivlar på att han kör så i trafiken..

Perpelle : jag är inte aggresiv mot poliser bara för att, det är pga deras beteenden som det blivit så..
oavsett vad dom får för order så är det helt deras eget fel att dom ska vara så arroganta och överlägsna, tror att dom kan göra vad dom vill, det är ingen order uppifrån.........

MDS Västerås
jonesono Personal- och beteendevetare
10 juli 2006 · 1 082 Inlägg

Dave@940 skrev:

StiFf skrev:
hastigheter dödar inte, det är folk som inte kan hantera en bil eller är mogen nog som gör det..
och folk som inte kan hantera bilen eller inte är tillräckligt mogen kan döda även i lägre hastigheter...
så du tycker att det är bättre att dom skickar ut alla på fartkontroller än att dom kan ha några resurser över som kan hjälpa henne som blir våldtagen???
höja böterna för fortkörning???? tänker inte ens yttra mej om det........................
och 90% av dom är maktmissbrukare...jag har aldrig mött en trevlig snut, oavsett hur jag är mot dom....ett jävligt bra exempel på maktmissbruket hände senast i helgen, vet bara inte om personen ifråga vill att jag berättar om det....

Några saker bör klaras ut:
Det är inte så att polisen sätter in all sin ordinare personal på extra trafikövervakning utan att se till att det finns personal även till övriga ärenden. Det som är avgörande är hur mycket annat som händer, ju mer ni bråkar med polisen och tar deras tid, ju större är risken att utryckningstiden till ett våldtäktsfall fördröjs. Och JO, det är farten som dödar, det du yrar om är bara skitsnack. Har du körkort läste du nog på teorin om t ex bromssträcka vs. hastighet. Ingen, proffessionell förare eller rookie, kan rå över fysikens lagar. Mogna förare tar ansvar. 9 av 10 poliser jag träffar är mycket trevliga, kan stå länge och snacka skit med dem. Jo, böterna ska höjas, undrar om det är så många som är villig att offra x antal 1000-lappar på att köra fort då? Race och vårdslös körning är OK på bana. Trafiken, med så många oskyldiga, är fan ingen lekplats! Du behöver inte berätta om någon specifik person, kan bli fel...

MVH

Riktigt bra inlägg! Är fruktansvärt trött på alla okunskap/omogenhet angående "farten dödar inte" osv.  Tänk om fler hade detta i åtanke ute i vardagen.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
dr_weber Senator
10 juli 2006 · 323 Inlägg

StiFf det gör jag inte.. jag syfta mest på att du skrev omogen förare som inte kan re ut ett fordon.. det va så jag mena.. men det kanske va dåligt formulerat eftersom du inte fattade det! skit samma.. dom gör sitt jobb iaf! och om dom inte skulle finnas hur i helvete (ursäkta finskan) skulle världen se ut då? berätta det för mig!!!


MVH

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)
Phaetoon
10 juli 2006 · 8 156 Inlägg

Jag tycker verkligen inte att man ska klaga på svenska polisen. När jag var i Lettland för ett par år sedan så gick jag förbi en bil som körde på fel sida på vägen och som knappt hade styrfart.
Polisen stoppade bilen. Föraren langade ut en flaska vodka genom fönstret, polisen tog några klunkar och lät bilen åka vidare. Nu är dom lite mindre korrupta där.

När jag var i Vitryssland 2004 som valobservatör så blev vi varnade för "polisen" (dom kallar sig militia). Dom är stenhårda. Vanligt folk håller hastighetsbegränsningarna, eller kör till och med långsammare, bara för att slippa bli nedslagna av polisen. Du behöver inte ha gjort något fel för att polisen ska ta dig, en blick åt fel håll kan räcka.

I dessa länder är man rädd för polisen. Här kan man räkna med att få hjälp om man kontaktar polisen och man slipper problem om man följer lagarna...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Rapid
10 juli 2006 · 88 Inlägg

ditt och andras liv reglerar du med gasen och ditt huvud!
helt klart gör bara polisen sitt jobb men dom borde ändra sig med sitt betende

______________________
Man lever bara en gång
WasteGate
10 juli 2006 · 397 Inlägg

DÅ Var vi där igen..
Vad menar du med att DOM borde ändra sig? tänker du över huvud taget?
en polare till mig har en 200sx å är dum i huvudet.. du är också dum i huvudet..Alla med 200sx är dumma i huvudet!!!!!!!!
fattar du var jag vill komma?

/stoffe

Rapid skrev:
ditt och andras liv reglerar du med gasen och ditt huvud!
helt klart gör bara polisen sitt jobb men dom borde ändra sig med sitt betende

Congaman
10 juli 2006 · 35 Inlägg

Jag blir så trött. Den här tråden visar att statsmakternas hjärntvätt har fungerat. Det är INTE så enkelt som att höjd hastighet skulle döda.

Jag är så pass gammal att jag minns 1990-talets försök där högsta tillåtiotna hastighet sänktes från 110 km till 90 km- Givetvis med motiveringen att liv skulle räddas. Resultatet visade sig dock snabbt. Antalet döda FÖRDUBBLADES. Att detts skulle ske var redan då väl dokumenterat genom trafikforskningen, så min fråga blir vem som bär ansvaret för dessa dödsfall? Ingen politiker i allmänhet, miljöpartist i synnerhet eller trädkramare har tagit på sig ansvaret.

I Danmark har högsta hastigheten höjts till 130 km och dödsfallen har minskats. NTF har skrivit ett öppet brev till kommunikationsminister Ulrika Messing - finns på deras hemsida - och vädjat till henne att höja hastigheten. Men regeringen vägrar. Omfattande forskning visar att en viss höjning av hastigheten på främst våra motorvägar skulle rädda liv. Men återigen vägrar regeringen och inför istället högre böter för de som kör lite fortare än den hastighet som nu är tillåten. Alltså bestraffas ett beteende som enligt forskningen skulle rädda liv! Märkligt?

Jag har en släkting som numera är pensionerad. När han var yrkesaktiv var han polis med många år inom LTG, dvs trafikpolis. Han kan berätta om hur poliserna i slutet av varje budgetår blev utkommenderade med order att ta så många som möjligt för att bättra på statistiken och därmed skapa ett bättre förhandlingsläge för den lokala polismyndigheten inför de kommande budgetförhandlingarna. Hade alltså inte ett smack med trafiksäkerhet att göra.

Hur ofta ser man inte 10 poliser eller fler som står och stoppar bilar, men råkar du ut för en inbrott, blir misshandlad eller utsatt för något annat brott får du veta att det finns inga polisbilar tillgängliga. Jag har drabbats av detta flera gånger. Får en verkligen att fundera över hur polisen fördelar sina resurser.

Kort sagt kan jag förstå att folk lackar ihop. Kanske äggkastning är att gå för långt, men å andra sidan brukar det ju skrivas spaltmeter hur mesiga vi svenskar är jämfört med fransmännen som häller ett par ton rutten fisk på parlamentstrappan när de protesterar. Så lite ägg är kanske inte hela världen ändå.

Politikterna skulle dessutom lätt få bukt med den illegala streetracingen om de byggde fler strippar som det inte kostade en förmögenhet att använda. Men politikerna väljer att inte göra det utan man bygger hellre en ny fotbollsplan, ett ridhus eller en golfbana och skickar ut polisen att haffa och trakassera vanliga svenssons som kör lite för fort.

Nej, jag försvarar inte racing inne i tätbebygga områden. Kan själv blir riktigt förbannad över sådant. Men likväl kan jag känna att politikerna har ett stort ansvar som de vägrar att ta eftersom de inte tillhandahåller ordentliga strippar för racingen. Här i Göteborg erbjuds ju i och för sig Bananpiren, men den är så ojämn och skumpig att den är rent farliga att köra på för de motorstarkaste bilarna. Så till piren kommer inte de bilar som egentligen borde vara mest intressanta att få bort från allmän väg.

Corvette C 6 Z06, Audi R8 V8 - Sålda
Audi A6 BTdi, Audi R8 V10 Plus -Nuvarande
StiFf Wankel
10 juli 2006 · 1 080 Inlägg

tack congaman, skicka gärna några länkar om du har det!

dr_weber : i formel1 kan köra michael schumacher köra på gränsen för att vinna, vem kör så i trafiken??

verkar som att jag skrivit lite otydligt..
jag försvarar INTE att man t.ex rejsar genom stan, det håller jag med om....ville bara klargöra det

MDS Västerås
Rapid
10 juli 2006 · 88 Inlägg

WasteGate skrev:
DÅ Var vi där igen..
Vad menar du med att DOM borde ändra sig? tänker du över huvud taget?
en polare till mig har en 200sx å är dum i huvudet.. du är också dum i huvudet..Alla med 200sx är dumma i huvudet!!!!!!!!
fattar du var jag vill komma?

/stoffe

Rapid skrev:
ditt och andras liv reglerar du med gasen och ditt huvud!
helt klart gör bara polisen sitt jobb men dom borde ändra sig med sitt betende

jasså man e dum i huvudet när man kommer med sina egna uppfattningar och åsikter?
men jag tackar för att du upplyste mig om det!

______________________
Man lever bara en gång
Phaetoon
10 juli 2006 · 8 156 Inlägg

Rapid skrev:

WasteGate skrev:
DÅ Var vi där igen..
Vad menar du med att DOM borde ändra sig? tänker du över huvud taget?
en polare till mig har en 200sx å är dum i huvudet.. du är också dum i huvudet..Alla med 200sx är dumma i huvudet!!!!!!!!
fattar du var jag vill komma?

/stoffe

Rapid skrev:
ditt och andras liv reglerar du med gasen och ditt huvud!
helt klart gör bara polisen sitt jobb men dom borde ändra sig med sitt betende

jasså man e dum i huvudet när man kommer med sina egna uppfattningar och åsikter?
men jag tackar för att du upplyste mig om det!

Jag tror att du missuppfattade hans inlägg. Bara för att en eller par poliser har problem, så beter sig inte alla poliser dåligt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
precision
10 juli 2006 · 2 652 Inlägg

nej vi har ett par trevliga i stan ,, blev stoppad meed s2AN  utan körkort . men dom sa att jag kunde åka hem och hämta de och åka förbi o bara visa upp plånboken så jag gjorde de , då gav han tummen upp o sa att jag skulle ta de lungt smile

Congaman
10 juli 2006 · 35 Inlägg

StiFf skrev:
tack congaman, skicka gärna några länkar om du har det!

Här kommer ett par länkar.

NTF's brev till Ulrica Messing:

http://www.ntf.se/Tidning/default28222.asp

Robert Collin i Aftonbladet:

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story … 28,00.html

Artikel författad av Professor Lennart Strandberg (Handlar om 90-talets försöka att sänka hastigheten från 110 km till 90 km) :

http://www.veta.se/dndfart1.htm

Senast redigerat av Congaman (10 juli 2006)

Corvette C 6 Z06, Audi R8 V8 - Sålda
Audi A6 BTdi, Audi R8 V10 Plus -Nuvarande
Germax
11 juli 2006 · 12 086 Inlägg

Får en utomstående fråga vad som hänt?!tongue Det är väl inget fel med o kefta lite mot snuten när de kommer o förstör? behöver ju inte ställa till med scen men vadå?

dr_weber Senator
11 juli 2006 · 323 Inlägg

StiFf skrev:
tack congaman, skicka gärna några länkar om du har det!

dr_weber : i formel1 kan köra michael schumacher köra på gränsen för att vinna, vem kör så i trafiken??

verkar som att jag skrivit lite otydligt..
jag försvarar INTE att man t.ex rejsar genom stan, det håller jag med om....ville bara klargöra det

det vet jag med... men jag vill lova att det även händer den bästa att den kör i.. dessutom är det juh ganska många som tror att man kan köra bil.. men ikke...

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang