1527
Sök

Varför jävlas med polisen vid bilträffar?

Nknn
11 juli 2006
Ja, jag kan då inte säga att jag delar "stiffs" erfarenhet av bemötandet med poliser.. Jag hade en polisbil i baken när jag körde 150 på motorvägen, fick stanna, blåsa.. Och sen sa dem att jag klarar mig för den här gången.. Och då hade jag ändå mitt körkort på prövotid, har det fortfarande. Annars hade det bara varit att vänta 2 år till nästa chans. FAst iof är ju de också ett tjänstefel av polisen, men det visar ju bara att dem är medmänsklig. JAg körde trots allt 4 på morron och på e4an.

Sen att dem är maktmissbruakre är ju de dummaste jag hört. Visst, vissa är några riktiga rötägg men långt ifrån majoriteten. Det beror helt o hållet på vilken respekt man visar för polisen också, egentligen är det här ett påhopp, men jag kan tänka mig att du stiffs är en sån som gärna drygar sig mot polisen och försöker dra upp onödiga disskusioner även fast det inte är nåt snack om saken..

Jag läste att du inte gillade att dem verkar så överlägsna.. MAn hör ju driekt att du har attitydsproblem.. Så många korkade inlägg som du gjort i denna tråd. Och jag tror itne ens jag läst alla..

Knegare
139 Inlägg
11 juli 2006
Trådstartare
JapMax skrev:
Får en utomstående fråga vad som hänt?!tongue Det är väl inget fel med o kefta lite mot snuten när de kommer o förstör? behöver ju inte ställa till med scen men vadå?

Enligt mig ligger felet i att vissa ballar ut o tex kastar ägg, eller kastar annat på poliserna eller deras bilar.. Det är nämligen sånt som gör att poliserna kan bli förbannade, och om det går för långt blir det skriverier i tidningen, som det blev nu i helgen i Helsingborg.

Här är artikeln från aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s … 24,00.html

Det är som sagt sånt som får svenska folket att tro att vi bilentusiaster bara är farthuliganer som kör som idioter o bråkar! Så är det ju inte! Eller har jag så fel??

Sen vill jag bara säga att denna tråden har en viss tendens till att spåra ur märker jag :S
Meningen var att diskutera varför vissa av oss bilentusiaster blir så förbannade att de ska mucka gräl me polisen, inte huruvida polisen är idioter eller inte! Bara så att ni inte glömmer detta..

En gång V6, alltid V6 =)

21 Inlägg
11 juli 2006
Det var inte bara så att folk börja kasta ägg utan anledning och det som tidningarna beskriver som en "massiv äggkasting" va 2-3 ägg som träffade en polisbil och inte polis.

Dom glömde att skriva att detta var en fredlig demonstration fram tills polisen skrek ut att dom som inte avlägsnar sig från platsen kommer det användas batong på och sedan gripas. Tro fan att folk blir upprörda då.
specielt när folk som inte flytta sig "tillräkligt snabb" fick en batong i nacken, och åkte dit för "Pl13"

(PL13 är det som ordningsvakter/poliser lättast använder sig av för att få ett gripande.. vare sig att personen är skyldig eller inte... det är en luddig lag om huruvida en person uppträder med olämpligt beteende elelr störande av allmän ordning och det finns tusen olika knep att hitta på för o ta vilken person som helst under den paragrafen...)

visst äggkasting och tända brasor var kanske inte den bästa lösningen MEN den här typen av beteende från polisens sida accepteras verkligen INTE.
Ett flertal anmälningar om övervåld har och kommer lämnas in till överklagare med foto och filmbevis.

lita inte på vad tidingarna skriver, dom skriver det polisen berättar eftersom dom inte fans någon journalist på plats
Senast redigerat av Type Roger (11 juli 2006)

volvoraggare
4 776 Inlägg
11 juli 2006
jaså du roger var du själv med och kasta ägg på polishuset jag ska tala om för dig att det är såna som ni och andra som håller på så gör oss seriösa till mindre seriösa från polisens ögon

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

21 Inlägg
11 juli 2006
ironhead skrev:
jaså du roger var du själv med och kasta ägg på polishuset jag ska tala om för dig att det är såna som ni och andra som håller på så gör oss seriösa till mindre seriösa från polisens ögon

Jag var på plats men kastade inte några ägg och tände inte några brasor.
jag försvar inte dom som kastade det var omoget gjort.

Jag vet inte var du kommer ifrån och om du har varit på SR i hbg dom 2 senaste helgerna!?
Polisen har provocerat fram ett hat.
Visst streetrace är olagligt men hur olagligt det än är har SR funnits i hbg i 5-6 år nu och streetracingen kommer inte försvinna för att dom sätter böter på alla bilar dom ser, det ända som har förändratat är attityden mot polisen, till det negativa för samhällets del.

visst dom kan få ett race avblåst med det enda som händer är att folk hittar nya ställen att köra på.
Sen är det klart att det är inte polisen man ska lägga hela skulden på.

Vi aktivt engagerade i hbg har varit i kontakt med kommunfulmäktiga i hbg ett flertal gånger för att hitta en lösning med en legal bana, och den enda lösningen vi har fåt (utöver blackrace) är att hyra mantorp för en dag, vilket skulle kosta oss endast 42 000.

hade vi haft en bana så som meca i malmö, även kvällstid. hade problemen om inte upphört, minskat en hel del.

Knegare
139 Inlägg
11 juli 2006
Trådstartare
Type Roger skrev:
Det var inte bara så att folk börja kasta ägg utan anledning och det som tidningarna beskriver som en "massiv äggkasting" va 2-3 ägg som träffade en polisbil och inte polis.

Dom glömde att skriva att detta var en fredlig demonstration fram tills polisen skrek ut att dom som inte avlägsnar sig från platsen kommer det användas batong på och sedan gripas. Tro fan att folk blir upprörda då.
specielt när folk som inte flytta sig "tillräkligt snabb" fick en batong i nacken, och åkte dit för "Pl13"

(PL13 är det som ordningsvakter/poliser lättast använder sig av för att få ett gripande.. vare sig att personen är skyldig eller inte... det är en luddig lag om huruvida en person uppträder med olämpligt beteende elelr störande av allmän ordning och det finns tusen olika knep att hitta på för o ta vilken person som helst under den paragrafen...)

visst äggkasting och tända brasor var kanske inte den bästa lösningen MEN den här typen av beteende från polisens sida accepteras verkligen INTE.
Ett flertal anmälningar om övervåld har och kommer lämnas in till överklagare med foto och filmbevis.

lita inte på vad tidingarna skriver, dom skriver det polisen berättar eftersom dom inte fans någon journalist på plats

Alltså, Roger (om det är ditt namn?) om nu tidningen inte har hela historien rätt, varför inte ringa eller sms:a in till aftonbladet o berätta hur det verkligen var där? Nånting dom har till o med en länk där dom ber folk att skicka/ringa o berätta..
Det är klart att poliserna där kanske var av den sämre delen av poliskåren, men i vilket fall som helst så är det inte lönt att käfta emot polisen, även om dom börjar bråka/gör fel....visst ska de inte köra med folk, men som du skrev att kasta ägg & tända brasor va kanske inte bästa lösningen.. Ja e säker på att det hade gått iaf lite lugnare till om bara äggen o elden hade uteslutits..

En gång V6, alltid V6 =)

88 Inlägg
11 juli 2006
ni som inte va på plats ska inte yttra er över huvudtaget!
och Roger jag delar alla dina åsikter!

8 156 Inlägg
11 juli 2006
Mac G skrev:
Alltså, Roger (om det är ditt namn?) om nu tidningen inte har hela historien rätt, varför inte ringa eller sms:a in till aftonbladet o berätta hur det verkligen var där? Nånting dom har till o med en länk där dom ber folk att skicka/ringa o berätta..

Du har en ganska så stor tro på Aftonbladet och liknande tidningar? Det är väldigt svårt att få in ens en insändare i tidningen. Ett klargörande av detta slag skulle inte locka läsare, så varför ens publicera den?
Däremot kan man ju i vissa fall kommentera artikeln.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
11 juli 2006
Rapid skrev:

Ursäkta mig? Hur är det med yttrandefriheten?
Ni som var på plats kommer ju med partsinlagor, dvs de enda som kan vara objektiva är väl åskådare till händelsen (som inte var på SR-sidan, eller på polis-sidan) och vi andra som inte var på plats. Det är ju faktiskt upp till dig och andra som var på plats att berätta för oss vad som verkligen hände. Sen är det upp till oss andra att bilda oss en egen uppfattning.
Klart att vi ska få diskutera händelsen och allas agerande.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Knegare
139 Inlägg
11 juli 2006
Trådstartare
Rapid skrev:

Jag håller med Phaetoon, o dessutom så gäller inte detta enbart helgens händelser, det är inte alltför sällan man får höra att bilister "gått till attack" mot polisen vid bilträffar, tex vält polisbilar o sådant.. Det är det beteendet som vi (dom som håller på)  måste lägga av med, annars kommer vårt rykte alltid ligga på botten!

Rapid skrev:
Du har en ganska så stor tro på Aftonbladet och liknande tidningar? Det är väldigt svårt att få in ens en insändare i tidningen. Ett klargörande av detta slag skulle inte locka läsare, så varför ens publicera den?
Däremot kan man ju i vissa fall kommentera artikeln.

Ok, har aldrig provat o ringa/skicka till dom, tänkte bara föreslå det, men nä'r du säger det så tvivlar ja inte en sekund på att de e svårt att få sin röst hörd i såna tidningar.. Lite synd men kasnke så det är..

En gång V6, alltid V6 =)

914 Inlägg
11 juli 2006
hehe ja tidningarna har alltför sällan helt rätt när dom skriver. De befinner sig på platsen en kort stund bara och överblickar situationen sen sticker dom hem igen till sitt skrivbord.

Finns ett flertal poliser som gillar att visa dom har makt. Men det är bara en liten del av alla poliser (så vitt jag märkt) som skulle förtjäna att få ägg och dyl kastade på sina bilar.

Är tråkigt att pro klubben i riksdagshuset uppe i sthlm inte kan sluta sitta och drömma om det glada 40-talet...

Finns ingen anledning att bli sur på polisen det är pro som måste se vart samhället är på väg och stödja utveklingen istället för att hindra den. För det har historien visat många ggr innan vill folk nåt så gör dom det kvittar vad staten/kungen (Då han fortfarande bestämde) än gör.

409 Inlägg
11 juli 2006
StiFf skrev:
polisen sköter bara sitt jobb???? snutar är bara maktmissbrukande jävlar som tror dom står över alla andra....
snutar respekterar inte oss eller andra för fem öre, va fan ska vi då respektera dom för?
deras jobb är att hjälpa allmänheten, inte göra allt för att bötfälla människor för att dra in mer pengar, för det är precis vad dom gör....
det är därför när en tjej ringer och har blivit våldtagen eller nån blir misshandlad, eller inbrott eller vad som helst så finns det inga tillgängliga poliser för alla är ute på vägarna i fartkontroller för att jävlas med svensson som kör 95 på 90väg.....

jaha?? men det är ju knappast poliserna som avgör vad dem skall göra jag förmodar att dem blir tilldelade jobb att vissa skall göra det och andra nått annat jag tror inte att poliserna får göra som de vill alltså så gör dem bara sitt jobb så man vinner ju knappast nått med att bråka å jävlas med dem!!!!! //johan

GÖr Som Ford KÖp Volvo!

409 Inlägg
11 juli 2006
WasteGate skrev:
Förbannat korkat inlägg!
Tänk efter innan du skriver något!
Svenska polisen är överlag VÄLDIGT bra, dock finns det såklart en liten skara
som missbrukar sin makt, men det är få.. Om du räknar ut hur stor procent som "missköter"
sitt jobb så kommer du bli förvånad!
Hur vill du ha det egentligen?  du kanske vill leva i ett land där snuten är korrumperad och köpt?
Klart att man kan bli arg om dem kommer och avbryter ett olagligt streetrace, men det är vad det heter, OLAGLIGT, de gör sitt jobb.. Om du bara visste hur MYCKET annat poliser jobbar med så skulle du nog inte öppna truten så fort.

vad det gäller att dem bara jagar oss "hederliga" bilister som ligger 130 på 110 väg någon gång
så är det rätt! ALLA vet villka regler som gäller, och är man med i leken, då får man också leken tåla dvs, böter eller indragen lapp. Det är för ALLAS säkerhet dem gör detta.
Om man alltid skulle kunna komma undan med att köra för fort så skulle det bli vansinnigt på våra vägar, tänk efter själv när du var 18, hur duktig bilförare var du då?
JAG personligen skulle inte vilja köra på motorvägen där massa färsklappar eller idioter kör som svin..

PM;A mig gärna om du vill diskutera saken närmre,

(Som jag skrev i texten ovan, självklart finns det poliser som inte är lämpade för det yrket, men skaran är ganska liten)

Kan också tillägga att jag INTE är polis, har ingen i min familj som är polis, men man måste växa upp, polisen finns för OSS, inte för att jävla med oss.. väx upp!

StiFf skrev:
polisen sköter bara sitt jobb???? snutar är bara maktmissbrukande jävlar som tror dom står över alla andra....
snutar respekterar inte oss eller andra för fem öre, va fan ska vi då respektera dom för?
deras jobb är att hjälpa allmänheten, inte göra allt för att bötfälla människor för att dra in mer pengar, för det är precis vad dom gör....
det är därför när en tjej ringer och har blivit våldtagen eller nån blir misshandlad, eller inbrott eller vad som helst så finns det inga tillgängliga poliser för alla är ute på vägarna i fartkontroller för att jävlas med svensson som kör 95 på 90väg.....

håller me dig helt wastegate...

GÖr Som Ford KÖp Volvo!

Wankel
1 080 Inlägg
11 juli 2006
N0kan skrev:
Ja, jag kan då inte säga att jag delar "stiffs" erfarenhet av bemötandet med poliser.. Jag hade en polisbil i baken när jag körde 150 på motorvägen, fick stanna, blåsa.. Och sen sa dem att jag klarar mig för den här gången.. Och då hade jag ändå mitt körkort på prövotid, har det fortfarande. Annars hade det bara varit att vänta 2 år till nästa chans. FAst iof är ju de också ett tjänstefel av polisen, men det visar ju bara att dem är medmänsklig. JAg körde trots allt 4 på morron och på e4an.

Sen att dem är maktmissbruakre är ju de dummaste jag hört. Visst, vissa är några riktiga rötägg men långt ifrån majoriteten. Det beror helt o hållet på vilken respekt man visar för polisen också, egentligen är det här ett påhopp, men jag kan tänka mig att du stiffs är en sån som gärna drygar sig mot polisen och försöker dra upp onödiga disskusioner även fast det inte är nåt snack om saken..

Jag läste att du inte gillade att dem verkar så överlägsna.. MAn hör ju driekt att du har attitydsproblem.. Så många korkade inlägg som du gjort i denna tråd. Och jag tror itne ens jag läst alla..

kul för dej, du har haft tur....många andra har knappast haft en liknande tur som dej!
man får inte ofta respekt från en polis, oavsett hur trevlig man är...är dom på dåligt humör får man ett helvete om man blir stoppad eller gör minsta fel...jag drygar mej inte gärna mot polisen, men jag tänker fan säga ifrån när jag tycker dom gör fel!
och varför har jag attitydsproblem för att dom tror att dom kan göra vad dom vill ???

MDS Västerås

Wankel
1 080 Inlägg
11 juli 2006
volvo_850_glt skrev:
StiFf skrev:

jaha?? men det är ju knappast poliserna som avgör vad dem skall göra jag förmodar att dem blir tilldelade jobb att vissa skall göra det och andra nått annat jag tror inte att poliserna får göra som de vill alltså så gör dem bara sitt jobb så man vinner ju knappast nått med att bråka å jävlas med dem!!!!! //johan

kul att du läser hela tråden innan du skriver........
jag har redan sagt det tidigare....deras jobb ska vara att skydda allmänheten, oavsett vad dom får för order så är det helt deras eget fel att dom ska vara så arroganta och överlägsna, tror att dom kan göra vad dom vill, det är ingen order uppifrån.........

MDS Västerås

409 Inlägg
11 juli 2006
StiFf skrev:
volvo_850_glt skrev:
StiFf skrev:

kul att du läser hela tråden innan du skriver........
jag har redan sagt det tidigare....deras jobb ska vara att skydda allmänheten, oavsett vad dom får för order så är det helt deras eget fel att dom ska vara så arroganta och överlägsna, tror att dom kan göra vad dom vill, det är ingen order uppifrån.........

sant: jag såg faktiskt inte de inlägget från dig men iså fall tar ja tillbaka de jag sagt! tongue

GÖr Som Ford KÖp Volvo!

59 Inlägg
11 juli 2006
En del säger att det är lugnt om man följer trafik rytmen. 100  - 110 på 90 väg. Visst det gör alla ? Men man kan inte utgå efter sig själv och säga att man är en bra bilförare. Dom ska inte stoppa dig för den hastigheten men en oerfaren förare i hastigheten ska stannas eller hur menar du :S.

Skulle jag köra i 110 på 90 väg och få en lapp klart ja hade blivit förbannad men mer på mig själv en polisen. Det är som sagt deras jobb. Och tror verkligen inte dom " njuter " av att åka och sätta dit folk.

Sen det där någon sa om flygande kontroll på träffar. Där går det till överdrift. Dom vill inte ha oss illegalt på vägar så vi annordnar legala träffar och så tar dom tillfället i akt att göra många bilförare ännu mer " ACAB " aktiga.

//Pk

Knegare
139 Inlägg
11 juli 2006
Trådstartare
Parkour skrev:
Sen det där någon sa om flygande kontroll på träffar. Där går det till överdrift. Dom vill inte ha oss illegalt på vägar så vi annordnar legala träffar och så tar dom tillfället i akt att göra många bilförare ännu mer " ACAB " aktiga

Men det är fortfarande ingen ursäkt för att vissa ska hålla på o elda o kasta ägg, enligt min mening..

En gång V6, alltid V6 =)

69 Inlägg
11 juli 2006
Type Roger skrev:

Om det nu var en demonstration som du skriver Type Roger, hade ni sökt tillstånd. Du verkar ju kunna lite om PL (polis lagen) och jag tänkte då att du också borde veta att man inte utan tillstånd får ordna demonstration. Om man inte gör det har polisen rätt att skingra folksamlingen för att den inte skall störa den allmäna ordningen.

Anledningen till varför man skall söka tillstånd är för att polisen skall kunna skydda dig/dina meddemomnstranter mot mot -demonstranter och att polisen skall kunna upprätthålla en allmän ordning.

Ps. polisen kan inte neka demonstration om den ansöks och inte kan anses orsaka ngn brottslig verksamhet. Ds

12 086 Inlägg
11 juli 2006
Mac G skrev:
JapMax skrev:
Får en utomstående fråga vad som hänt?!tongue Det är väl inget fel med o kefta lite mot snuten när de kommer o förstör? behöver ju inte ställa till med scen men vadå?

Enligt mig ligger felet i att vissa ballar ut o tex kastar ägg, eller kastar annat på poliserna eller deras bilar.. Det är nämligen sånt som gör att poliserna kan bli förbannade, och om det går för långt blir det skriverier i tidningen, som det blev nu i helgen i Helsingborg.

Här är artikeln från aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s … 24,00.html

Det är som sagt sånt som får svenska folket att tro att vi bilentusiaster bara är farthuliganer som kör som idioter o bråkar! Så är det ju inte! Eller har jag så fel??

Sen vill jag bara säga att denna tråden har en viss tendens till att spåra ur märker jag :S
Meningen var att diskutera varför vissa av oss bilentusiaster blir så förbannade att de ska mucka gräl me polisen, inte huruvida polisen är idioter eller inte! Bara så att ni inte glömmer detta..

Ok, samla sig utanför polishuset o kasta ägg kanske va lite mer än vad jag hade tänkt mig! smile

Sök