Hur många lastbilschaufförer finns de på Garaget? "Vilka ska på trucker meet i helgen?"

Janneutanb
3 december 2010 · 7 272 Inlägg

Munkens skrev:

Brains skrev:

Hool skrev:
Ska man inte ha ett så kallat yrkesförarbevis nuförtiden?

Jo, men dom som tog kortet innan september förra året behöver inte.
Sen är det en fortbildningskurs var 5e år tror jag.

Jo vi som haft kortet länge måste också skaffa YKB, men vi har på oss fram till 2016.

Men det är väl bara en kort fortbildningskurs som alla lär göra var 5e år?
Jag som tog YKB tidigare gjorde väl det helt i onödan ?

Masen_Racing Euro 6 vad e det?
4 december 2010 · 616 Inlägg

Brains skrev:

Munkens skrev:

Brains skrev:

Jo, men dom som tog kortet innan september förra året behöver inte.
Sen är det en fortbildningskurs var 5e år tror jag.

Jo vi som haft kortet länge måste också skaffa YKB, men vi har på oss fram till 2016.

Men det är väl bara en kort fortbildningskurs som alla lär göra var 5e år?
Jag som tog YKB tidigare gjorde väl det helt i onödan ?

Fortbildningskurs blir på 35 timmar. Närtog du ditt lastbilskort och när gjorde du ykb?

Janneutanb
4 december 2010 · 7 272 Inlägg

Masen_Racing skrev:

Brains skrev:

Munkens skrev:

Jo vi som haft kortet länge måste också skaffa YKB, men vi har på oss fram till 2016.

Men det är väl bara en kort fortbildningskurs som alla lär göra var 5e år?
Jag som tog YKB tidigare gjorde väl det helt i onödan ?

Fortbildningskurs blir på 35 timmar. Närtog du ditt lastbilskort och när gjorde du ykb?

Ja det var väl en 4 år sen nu.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
4 december 2010 · 5 650 Inlägg

Brains skrev:

Masen_Racing skrev:

Brains skrev:

Men det är väl bara en kort fortbildningskurs som alla lär göra var 5e år?
Jag som tog YKB tidigare gjorde väl det helt i onödan ?

Fortbildningskurs blir på 35 timmar. Närtog du ditt lastbilskort och när gjorde du ykb?

Ja det var väl en 4 år sen nu.

Beror ju på vad du har för YKB finns ju den som va förr om man va under 21 eller nått sånt sen finns de den här nya sen 2009 som gäller alla.

så har du gjort 35 timmars fortbildningskursen så haru nu nya YKBn vilket du då inte hade behövt ta än
men säkert bra och ha iaf

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Munkens
4 december 2010 · 349 Inlägg

Man bör nog passa på att gå YKB kursen så fort som möjligt, risken finns att alla väntar till 2016 och då kan det bli besvärligt att få plats på nån kurs.

Anders "Munken" Jonsson
Lexus LS400, Datsun 200SX S110, Chevrolet Chevelle
Projekttråd Chevelle: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=181653
Hallon1911
5 december 2010 · 122 Inlägg

Ja, och sen kan du bli nekad vissa utlandskörningar... om man är intresserad utav sådant för att de andra länderna kräver "YKB" tidigare.

CarpeDiem German Engineering
11 december 2010 · 9 083 Inlägg

Jag har inte lastbilskort men har praktiserat på ett åkeri i Sthlm, trivdes bra där smile Jobbade som lastare då, körde travers, motviktstruck, byggkran, lastmaskin osv. Är välkommen tillbaka till åkeriet så man kan väl säga att man har jobb i framtiden. Måste fixa C-kortet dock tongue

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
11 december 2010 · 5 650 Inlägg

Munkens skrev:
Man bör nog passa på att gå YKB kursen så fort som möjligt, risken finns att alla väntar till 2016 och då kan det bli besvärligt att få plats på nån kurs.

spelar ju ingen roll igentligen nu då ja räknar de mer lr midnre som 2011 då de inte är långt kvar av detta år

säg att man tar den 2011 ska de ändå förnyas 2016 vilket fall som helst så inget man kommer undan iaf
och de lär ju säkerligen finnas mer kruser då än vad de gör idag för då har ju de där systemet funnits 1 bra tag

så blir nog inga problem då heller

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Masen_Racing Euro 6 vad e det?
12 december 2010 · 616 Inlägg

Nu jobbar jag mera hos Hedemora Miljö till April är jag anställd och kör nu Tank/bulkbil med pellets mellan Norrsundet och Järfälla smile Riktigt roligt jobb! wink Fast man kan ha sina dagar som man får stå ut med!

HanzzoN900
9 februari 2011 · 89 Inlägg

Varför du blev lastbilschaufför?
Alltid vart intresserad utav tunga maskin/bilar m.m. och länge velat jobba som yrkeschaufför!

Vart jobbar du?
Är för tillfället en ny chaufför på marknaden som väntar på sista uppskrivningen utav YKB:n.
Har BE-CE kort, ADR och tryck A 1-6/B 1-6/ C1 C2 C6

Hur länge har du jobbat inom yrket?
Ny på området, arbetssökande.

Vart tog du ditt BE-CE kort?
På trafikskola i Kungälv.



PS! Bra och intressant tråd du skapat smile

Senast redigerat av HanzzoN900 (9 februari 2011)

AMAZON-68
10 februari 2011 · 53 Inlägg

Varför du blev lastbilschaufför?
Farsan kör timmer och där har man åkt med mycket, har väl varit intresserad av både bilar å lastbilar mm sen man föddes.

Vart jobbar du?
Har jobbat hos Skanska i 6 månader, nu arbetslös men ska börja på samma ställe i början av mars.
Kör asfalt och flyttar vältar och läggare med en Volvo FH12 420 8x2 97a lastväxlare.

Hur länge har du jobbat inom yrket?
6 månader gick ut skolan i förra året, fick jobb direkt efter.

Vart tog du ditt BE-CE kort?
Fordon/Transport-teknik i Ö-vik

Nitrometanskada Gött mos
6 maj 2011 · 1 096 Inlägg

Hejsan alla lastbilschaufförer!

Hoppas det är okej att låna tråden till detta..

För o göra en lång historia kort jag gick först fordonsprogrammet med inriktning på personbilar, valde det på ren instinkt eftersom jag är bilintresserad. Kände efter ett år jag det räcker nog att ha bilmecket som intresse så jag bytte.. till bageri och konditori utbildning av någon anledning.. Nu idag har jag kommit på att ja inte alls trivs, det är massa "fusk" me halvfabrikat och mixer, trots detta så börjar man mycket tidigare än vad jag trott.. har börjat allt mellan 0100 och 0300. Jag har inga problem med att börja tidigt, typ 0500 eller 0600. Sen är det iprincip omöjligt att komma ifrån att jobba mer sällan helg än varannan helg, OM man inte vill stå och sköta en maskin som spottar ut gräddbullar eller negerbollar exempelvis.

Fick jobb direkt efter studenten på ett ställe där ägarn inte kunde betala mig allt som jag skulle ha haft, skulden bara växte och efter ett och ett halvt år så slutade jag där. Hade då fått ett annat jobb, på ett city gross bageri, efter 6 veckor fick de direktiv från ägarna att de skulle skära ner.. jag var sist in och enda med provanställning så jag fick gå. Nu har jag extrajobb som bagare och går i tankarna att läsa till lastbilschaufför på komvux/yrkes vux. Första året på fordonsprogrammet är samma för både personbil och transport så det året har jag redan, har ju B kortet också o de e något de lägger tid på på skolan också.

Så jag skulle vilja veta hur era arbetsdagar ser ut och vad ni kör.. jobbar ni helg? Hur ofta isåfall? Hur vanligt är det att en lastbilschaufför jobbar helg och hur ofta jobbar man helg isåfall ungefär era egna uppfattningar från branschen.

Mvh

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
--Larsson--
6 maj 2011 · 51 Inlägg

Det där med att jobba helg beror väl på vad man kör.

Jag jobbar helg själv, mest på grund av att jag ännu inte gått ut skolan och jobbar därmed extra. Har varit med på praktik under vardagar och började olika lite beroende vilken körning som jag åkte med.
07-16 var det på liftdumper, åkte runt och tömde containrar på olika byggen och så.
06-17 var oftast arbetstiderna när man var med och tömde återvinningsstationer i sopbilar.

På helgerna samlar jag in pantflaskor och burkar. Då brukar det bli runt 12 timmar per dag.

Jag tycker att det är ett riktigt skönt jobb, visst blir det stressigt ibland, men säg vilket jobb som inte är det? Man får se mycket, träffa folk och det är en speciell känsla att köra en stor lastbil.

Något du undrar så är det bara att fråga.

/Larsson

Saab 9-3 Aero SportSedan "Originalet" (2005)
Nitrometanskada Gött mos
6 maj 2011 · 1 096 Inlägg

--Larsson-- skrev:
Det där med att jobba helg beror väl på vad man kör.

Jag jobbar helg själv, mest på grund av att jag ännu inte gått ut skolan och jobbar därmed extra. Har varit med på praktik under vardagar och började olika lite beroende vilken körning som jag åkte med.
07-16 var det på liftdumper, åkte runt och tömde containrar på olika byggen och så.
06-17 var oftast arbetstiderna när man var med och tömde återvinningsstationer i sopbilar.

På helgerna samlar jag in pantflaskor och burkar. Då brukar det bli runt 12 timmar per dag.

Jag tycker att det är ett riktigt skönt jobb, visst blir det stressigt ibland, men säg vilket jobb som inte är det? Man får se mycket, träffa folk och det är en speciell känsla att köra en stor lastbil.

Något du undrar så är det bara att fråga.

/Larsson

Ett bra svar, Tack! Fler får gärna berätta om deras erfarenheter smile

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Masen_Racing Euro 6 vad e det?
6 maj 2011 · 616 Inlägg

Tjena..

Jag har nu jobbat cirkus 5-6 månader på ahola lite små företag som jobbar åt Ahola närmare sagt big_smile Detta är alltså riktigt fjärrkörning och sover i lastbilen. Då kan vi börja på en söndag ef och bli ledig till fredag kväll eller lördags morgon, vi säger att jag börjar en vardag kl 07 och stanner bilen för att sova, då kanske klockan är mellan 18-19 beroeende på lossning/lastning.

Men som sagt detta yrke bör du testa, alla dagar är inte andra lik kan jag lova dig! big_smile Så satsa hårt, chauförer behövs verkligen! Lycka till med att ta kortet:)


//Joas

Masen_Racing Euro 6 vad e det?
6 maj 2011 · 616 Inlägg

Jobbade åt Breås Åkeri som jobbar åt Ahola Transport, slutade där pga dålig koll på löner, arbetsdagar osv sad Mest jobbade jag åt dem för en Scania R620 big_smile

Fick erbjudan av styvfarsan att få börja på Ahola transport (Special körning) för några veckor sedan men var osäker på detta med trailersläp och en 7m kalv bakom. Men har nu fått kört lite med han nu och fått lärt mig knepen wink

Så nu på söndag den 8 Maj börjar jag på special körning på Ahola transport, 20m långt rör som ska köras ner till Skåne trakten, det roliga är att det är med styrande trailersläp på big_smile

http://forumbilder.se/images/4a2011104411Pd75f.jpg

JessiicaM
2 juli 2011 · 32 Inlägg

Såååå, nu kan jag äntligen hoppa in i tråden igen och säga att jag faktiskt är färdigutbildad lastbilschaufför!

Har sommarjobb hos DSV, där jag kör papper (A4-lådor staplade på pallar).
Har jobbat två veckor nu och trivs jättebra, visserligen kan det nog bli lite enformigt att köra mellan punkt A och B i längden men det känns som ett perfekt "förstajobb" när man är 19år och nyutbildad och ett stort plus är att det blir mycket övning på att backa till brygga och trånga trailerlås....
Verkar dock finnas många som inte tycker att tjejer hör hemma bak ratten på ett 25,25meters ekipage tongue

aha_100
2 juli 2011 · 535 Inlägg

Vi kan lägga till mig på listan över lastbilschaffisar på garaget också.

http://oi52.tinypic.com/j8ig6b.jpg

Masen_Racing Euro 6 vad e det?
3 juli 2011 · 616 Inlägg

JessiicaM : Grattis till kortet och jobbet. Behåll jobbet, och träna med trailer, så kanske du kommer in på norge körning, något som nästan alla vill köra. Det där med bil och släp är för nollor wink Du kanske till och med kommer in på Trailersläp och en 7m kalv bakom! De är sjukt skoj.....

JessiicaM
7 juli 2011 · 32 Inlägg

Tacktack! Njaa, det där med trailer är nog inte riktigt min grej.. Lite mer utmaning med släp anser jag smile
Får väl se vad det blir för jobb till hösten, för tillfället finns det ingen ledig tjänst på denna körningen och jag har några mil att köra till företaget.. Men något roligt ska jag väl lyckas hitta, om inte annat så har ju DSV fler körningar än just dessa smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang