4014
Sök

Skumt ljud när jag höjjer till en viss nivå

263 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
Godagens godagens

Nu är de såhär dåva, skulle installera mitt slutsteg till bila. När jag skulle sätta in remote kabeln i radion råka jag klippa av den blå. Man skulle klippa av den blå/vita x)

Så nu när jag höjer i bilen över "volume 13" får jag ett konstigt ljud i högtalarna fram vid ruta. Misstänker att detta hänger ihop med den avklippta blåa kabeln.

Jag satte ihop den blå kabeln med en sockerbit men misstänker att sockerbiten är för stor?

Måste jag köpa ny isokabel eller finns det nån annan lösning?

Har en Saab 900!

stRaend
30 oktober 2010
vad är det för blå kabel? står det något på den? vart går den?

edit: använd aldrig sockerbitar i bilar då det finns vibrationer som kan orsaka glapp tillslut, vet att det finns dom som lyckats men jag rekommenderar och föredrar lödning och krympslang.
Senast redigerat av stRaend (30 oktober 2010)

263 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
Den blå går in i ISO dosan. Det står ingenting på den och inte heller när man läser på en gullapp vad alla kablar går från. Men jag misstänker att den blå kabeln har något med basen att göra pga. Detta uppstod när jag satte på basen då va.

4 693 Inlägg
30 oktober 2010
Vad är det för HU du har?

Känns långsökt att den kabeln ska ha något med basen att göra.

Booyakasha!

263 Inlägg
stRaend
30 oktober 2010
huvudenhet ...

263 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
Har vart å kollat nu då va.

Har en JVC KD-G531

6 851 Inlägg
30 oktober 2010
Nänä, den kabel du klippte av ska inte a något med ditt missljud att göra..

263 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
Kan de vara så att det är remote kabeln?

När jag koppla ihop min remote kabel från slutstega till radion satte jag ihop slutstegskabeln och radio remote kabeln med en liten sockerbit då va.

2 024 Inlägg
30 oktober 2010
Remotekabeln påverkar inte ljudet. Rita upp/förklara exakt hur allt är kopplat.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

263 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
Radion är en JVC KD-G531

Radion är ihop kopplad med en lågnivå kabel,ISO kabel och antennkabel.

Jag råka klippa av den blå kabeln på ISO:n s den är ihop satt med en sockerbit.
Har satt ihop remotekabeln från slutstega med en sockerbit där också.

De skumma bakgrundsljudet är i de främre där jag har ett par Kicker KS350.

Har aldrig haft detta problemet fören jag satt in det nya slutstega då va!

stRaend
30 oktober 2010
driver du dom högtalarna på steget? isåfall: hur har du ställt gainen? låter det fortfarande skumt ifall du drar ur lågnivåkablarna ur steget (stäng av allt först innan du drar ur)? är steget nytt / begagnat? Var har du jordat det?

263 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
Jag driver endast basen i bagaget med slutsteget så det borde ju inte påverka då va. Undrar va den blå kabel kan vara för nån för när jag lästa på radion vad varje kabel stod för så var inte den blåa med ens.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 oktober 2010
Kan du försöka beskriva det där ljudet eller kanske filma? Svårt att säga annars, kan vara vad som helst. Har du delningsfilter påslaget till högtalarna? Annars så SKA dom låta konstigt då ett par 3,5or knappast är gjorda för att spela ner till 20Hz.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

263 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
Mm skall filma, men det jag tycker är konstigt är att detta ljudet endast uppstår när jag sätter bas. Jag testa utan bas å då funka de prima... Men skall spela in ljudet då va.

stRaend
30 oktober 2010
vänta nu , utan bas? vad menar du då? utan slutsteget ikopplat eller sätter du igång någon bassboost på stereon?

263 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
När jag stänger av bas helt i stereon funkar de prima. Med bas blir de skit

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 oktober 2010
Du bör nog se över jorden till steg och huvudenhet (radio, stereo, what-ever), låter som att det är nåt vajsing där.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

263 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
Vart sitter jordkabel som går in i stereon?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 oktober 2010
Det är den svarta kabeln som går in i ISO-kontakten. Vart den sitter i andra änden varierar så klipp den och sätt den i en ny, ren och bra punkt så är du säker på att jorden är som den ska.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök