För er som missat de så bygger jag ett budgetprojekt tillsammans med en kompis. Det är en R33 som byggs med m70b50 (v12 som vi matar med dubbelturbo) motor och drivlina. Igår kom den ner på egna hjul för första gången.
Fick hjälp av min dotter igår att ratta bilen
Smidigt när man kan stå upp och köra
Ikväll är det träff på Åby MK och imorgon ska jag se om jag kan ägna några timmar åt mitt egna projekt.
Usch, lång kväll i garaget Helt slut nu, men har fått massor gjort. Kanske inte ser ut som mycket, men de tar längre tid än man tror att passa in rören
Satte även in en gammal sportstol så jag kunde sätta mig och torrgasa lite och fundera på bygget
Nu är alla längde med rör tyvärr slut, finns några snuttar kvar. Så måste vänta lite innan jag kan beställa mer.
Bättre sent än aldrig Imorgon (lördag) kommer jag ställa ut större delen av projektet på Bråvalla (F13) i Norrköping. Ställer ut den i samband med Racegruppen i Norrköpings event med strippenkörning och tidtagning.
Bråvalla ligger ungefär 1-2 km från mitt garage, så tyckte de kunde vara en kul idé att visa upp de lilla man gjort.
Byggde en motorvagn så jag kunde montera IC, kylare och oljekyl. Mest för skojs skull där med
Bilen väger inte mer än att den kunde köras på mitt 750 släp Dock så vände jag på karossen innan jag transporterade den, blev för mycket överhäng och baktungt
För er som vill besöka eventet så kan ni läsa mera om allt här:
Då var dagen äntligen över Uppe med tuppen för att ställa ut projektet på Bråvalla i samband med dagens strippen körning anordnat av RaceGruppen i Norrköping.
Var inget speciellt för min del men var bara kul att göra något annorlunda.
Blev många åk under dagen, fick hoppa in som personal i början för att hjälpa till att vinka fram bilarna till starten
Nitroz.se var inkallade för tidtagning. Riktigt bra jobbat!
Vi hamnade lite i skymundan. Men tanken var som sagt inte att synas mest, utan bara göra de "för att" I tältet sitter min far, mina två döttrar och min kära sambo
Då har jag varit ute och gjort lite småpyssel igen. Inga stora grejjer.
Fick loss alla rutorna, tyvärr sprack framrutan precis när den nästan var lös. Tog en jävla tid att såga med pianotråd, tyvärr gick pianotråden av efter ett tag, men 0.8 svetstråd funkade lika bra, bara de att den gick av lite oftare. Men finns mer utav de än pianotråd
Hade med mig tigersågen och tog bort lite mera kaross. Nu tror jag det börjar närma sig "färdigt" med kapandet.
Tanken var även att jag skulle bockat rören från huvudbågen och framåt, över dörrarna. Men fick inte tag i bockmaskinen.
Skulle behöva flytta bak hela bygget på jiggen så att däcken får fritt spelrum. Just nu tar dom tyvärr i jiggen.
S_Kekko skrev: Läst igenom hela tråden nu, kommer nog bli riktigt brutalt när den är klar hoppas att man får se den på Tierp arena eller nån annan plats nära när den är klar så man kan se den på nära håll
kul att du gillar tråden. jag hoppas folk inte har för stora förväntningar bara Själv har jag stora förhoppningar för att få en rätt så potent bil. Kommer aldrig att mäta mig med dom bättre, men hoppas i alla fall att man kan köra lagom snabba tider.
De går inte fort framåt. Men det går i alla fall framåt lite
Har byggt vidare på buren. Inte mycket, men i alla fall fått dit framstöttorna. Kanske inte bästa passformen, men dugligt för att ha bockat rören själv
I lördags blev det även en tripp till Örebro där jag mötte upp Tiurinen och hämta ett block jag köpt av han för att använda de som mall/plugg i bygget. Tillsammans med toppen jag haft liggandes sedan tidigare kommer de nog underlätta lite.
Har även precis lagt en order på en bakaxel från Moser Engineering. Om allt går som de ska borde jag ha den hemma inom 1 månad
Småtråkig uppdatering Händer inte så mkt då jag väntar på bakaxeln. Men alltid är de nått i alla fall.
Taksträva och den bakre övre strävan inpassade, den bakre är endast punktad på ett ungefärligt, kommer ta loss den och fixera på rätt höjd när 4-linkplattorna kommer hem
Inget är som väntans tider.... Tror det bara är en vecka kvar på leveransen av bakaxeln. I väntan på den så drog jag iväg en betalning till ATI Performance i USA på ett adapter kit för att matcha ihop 350 lådan med motorn.
I kittet ingår adapterplatta, flexplatta och de skruvar som behövs.
Idag kom min adapterplatta till utlämningsstället... Slutade tidigare från jobbet tillochmed för jag har längtat så mycket, hehe.
Hade tyvärr inte tid till att vara i garaget ikväll för att prova adaptern ordentligt. Men lyckades i alla fall att resta så den passade på både motor och låda.
Nu får bilderna tala för sig självt, det blev rätt så många
Tjockt aluminium
Inget jag tänkt på innan jag fick hem plattan. Men blev ju inte direkt besviken när jag insåg att startmotorn även passade och fick sitta på original platsen.
Motorn på bilden är min "mått motor". Alltså den jag använder för att mäta på. Inser här att jag kommer få problem med den extra utgången i bak på toppen.
Har funderingar på att lämna in plattan på kopiering. Bara för att ha en extra. Eller om någon är sugen på att köpa en.
I nästa vecka hoppas jag att min bakaxel kommer!!! Så stay tuned!
barenhoff skrev: är det inte tänkt att du ska skära ut som du vill ha den sen? tex efter svepet? kan ju inte tänka mig att du ska montera hela den där fyrkanten?
Jo de stämmer. Fyrkanten ska kapas ner till en mindre fyrkant. Så de kommer nog finnas plats för extra slangar baktill
Ska ut senare idag och se om jag inte kan bulta ihop motor och låda..
Här kommer lite bilder för den nyfikne över hur det ser ut när motor och låda sitter ihop.
Efter att jag fått hem bakaxeln och monterat den så kan jag börja måtta in hur motor och låda ska sitta i höjdled osv.. Än så länge är ju väldigt nöjd över plattan
Detta är vyn framifrån motorn genom alla överfall, längst bort syns ingående axel i växellådan. Centrerat var namnet
Plattan är inmätt så den står i exakt 90graders lutning, så såhär kommer de att se ut i bilen sedan + tråget på motorn. Funderar på att bygga ett tråg med sumpen baktill och även kapa ner plattan några cm. Måste även inhandla ett "dust cover" till växellådan. Dust covern är den undre delen av svepet kan man säga.
Hoppas på en första levernas av bakaxeln i mitten/slutet av veckan, uppdatering kommer när jag fått hem den
Xog skrev: Ser riktigt bra ut, ska du använda den som bakre motorplåt med?
Ja precis. Den kommer bli en del av torpeden, kommer göra plåten bultad i chassiet så man kan byta ut den om man vill byta motor helt eller något annat.
Har letat efter främre motorplåt för att sätta bakom vattenpumpen. Hittade en bild på en motor med en sådan, men har inte fått tag i ägaren till bilden.
Någon som har något tips på hur man eller vart man kan få tag i en främre motorplåt till RB motorerna?
Här är en exempelbild på hur jag tänkte med främre motorplåt. Åsikter?