3990
Sök

Nissan s13 när bör man uppgradera

77 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
tja!
tänkte kolla lite om någon vet när man bör uppgradera kolvar stakar och lager i en ca18det
hur mkt kan jag ladda på med turbon? innan stakar osv säger upp sig? har nämligen en hx35 med intern wg liggandes tror den har ett grund tryck på ca 1,5-2bar. går det köra på denna eller blir det alldeles för mkt tryck för motorn? om det nu funkar att köra med den överhuvudtaget med nuvarande spec.

motorns spec just nu

Apexi Lutfilterkit
system 3" från turbo
Wallbro soppapump
Steg 3 chip
Xs-power ic kit
Setab 25raders oljekylkit
444cc spridare
kkk24 turbo
Greddy dump
Torque toppmonterad
Steg 1 Koppling 345hp
49,5 lmm
2 avgaskammar
Catch tank
pysventil
Z32 lmm

väldigt tacksam för svar!

Mvh

Majestas
1 319 Inlägg
2 november 2010
Har hört att  1,5 bar på orginal saker ska va nära gränsen.

Team VeboTrim

77 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
_MaCCe_ skrev:
Har hört att  1,5 bar på orginal saker ska va nära gränsen.

ok tacksam för svaret. du vet inte vad hx35 med intern wg har i ladd från grund och botten möjligtvis? om man skulle köra på en extern wg istället vilken dimension skulle passa bäst?

2 117 Inlägg
2 november 2010
Med original T25 snurra monterad så kommer du inte upp i det antal hästar som får kolvar /stakar att ge med sig. Även om du laddar mer än 1,5bar med original så blir det inte mer hästar av det, endast mängder av värme. T25:an är en rejäl flaskhals.

Med din setup och en T28:a kan du nå ca 300hk. Kolvarna kan klara mer än så men då med reducerat utrymme för ev misständningar mm som kan skada motorn.
Stakarna håller för en god bit över 400hk. Finns exempel där de använts lång tid i 500hk maskiner. Även original lager klarar sig bra om oljetrycket och oljetemperaturen hålls på nominell nivå. Ska du upp i högre nivåer så har ACL mycket bra lager (tänk på att original lager har gått långt). Viktigt att byta olja ofta. Systemet rymmer bara ca 4liter med oljekylaren monterad.

Kan även rekommendera dig att du monterar en tjockare aluminiumkylare. Original är supertunn.

Gå in i forumet här och läs vidare. www.nogs.se

77 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
ok tackar för svaret väldigt bra info big_smile . vill nämligen komma upp till 400 sträcket där då jag fortfarande vill ha den som vardagsbil men ändå något man kan leka av sig med på diverse helger och träffar roll med grejjerna som är i nu bör det vara runt 300hk? har jag för mig rätta mig om jag har fel tongue vad bör jag göra för att få dom här sista 100hk jag vill ha har funderat lite på nistune/ms sprut större spridare och turbo. räcke detta tro med en ordentlig mappning?

hittade till nogs sent inatt när jag spanade runt. grymt bra sida.
vet att det inte finns ngt färdigt recept på 400hk men säg att jag skulle uppgradera
det nämnda tror ni jag kan nå mitt effekt mål på det?

Sök