2850
Sök

Hylsa till vevtakens bult?

040 RedLine
1 219 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
Sitter i garaget och funderar på vad för hylsa som skall användas för att lossa vevstakarna från vevaxeln, ser ut som en torx eller vad de heter. Men dessa har 12 kuggar och den diameter på ca 11mm tror jag.

Måste ha snabba svar, tack på förhand!
Mvh BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

8 267 Inlägg
2 november 2010
Det är väl vanliga 12mm med 12-kants skalle. Finns att köpa överallt där man köper verktyg.

040 RedLine
1 219 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Det är väl vanliga 12mm med 12-kants skalle. Finns att köpa överallt där man köper verktyg.

Jaha, ser konstiga ut. Men en vanlig 11 hylsa sitter bra, men känns helt klart som att de är ett specialverktyg som skall användas.

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

8 267 Inlägg
2 november 2010
Köp eller låna hylsa med rätt skalle. Drar du bultskallen rund så blir det riktigt tråkigt.

152 Inlägg
2 november 2010
sådana hylsor finns att köpa på lite mer välsorterade affärer. köpte sådana en gång på tools

040 RedLine
1 219 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
Okej, men det är ju en vanlig b230fk, måste ju vara massvis som vet exakt vad det är man skall använda eller?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 november 2010
ja en helt vanlig hylsa med 12kantsskalle

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

152 Inlägg
2 november 2010
NITROUS skrev:

de va de då inte när ja skulle ha. skårorna i hylsan skulle va mkt djupare

235 Inlägg
2 november 2010
ja dra inte med vanlig 6 kants hylsa de är inte så lyckat, åk o köp rätt!

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 november 2010
_budde_ skrev:
NITROUS skrev:

men det har det vart till min 16v turbo samt polarens glt 16v...

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

152 Inlägg
2 november 2010
NITROUS skrev:
_budde_ skrev:
NITROUS skrev:

men det har det vart till min 16v turbo samt polarens glt 16v...

ja kanske råkade få reserv bultarna då:P haha

2 Inlägg
2 november 2010
Som sagt innan, jag har använt vanlig 12kants hylsa smile

040 RedLine
1 219 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
Hittade de till slut på biltema, trodde bara de fanns 6-kants, men fanns 12 kants med. Tack för hjälpen alla ändå smile

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … r-38-8-st/

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

496 Inlägg
5 november 2010
jag har såna hylsor å dem kostar 169kr typ, man måste köpa en hel sats dock

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 november 2010
såvitt jag vet så har alla lednycklar jag tittat på hittills varit 12kants nycklar... å de har gått fin fint å lossa mina vevstakar med helt vanlig lednyckel 11mm..

496 Inlägg
5 november 2010
Xuri skrev:
såvitt jag vet så har alla lednycklar jag tittat på hittills varit 12kants nycklar... å de har gått fin fint å lossa mina vevstakar med helt vanlig lednyckel 11mm..

Men det måste vara dock bra kvalitet på också så den inte slinter runt, som marlboromannen sa, inte kul om skruven blir rund!. + har du räknat alla lednyckels kanter eller wink

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 november 2010
haggen90 skrev:
Xuri skrev:

Men det måste vara dock bra kvalitet på också så den inte slinter runt, som marlboromannen sa, inte kul om skruven blir rund!. + har du räknat alla lednyckels kanter eller wink

en inoljad vevstaksbult rostar inte fast utan sitter bara lite i spänn..en lednyckel å ett välriktat slag med hammaren så lossnar dom riktigt lätt..även om vevstaksbulten skulle bli rund så är de inte speciellt svårt å få bort med tanke på att den knappast är fastrostad tongue

jag har väl skruvat lite i mina dagar wink

496 Inlägg
5 november 2010
Xuri skrev:
haggen90 skrev:
Xuri skrev:

en inoljad vevstaksbult rostar inte fast utan sitter bara lite i spänn..en lednyckel å ett välriktat slag med hammaren så lossnar dom riktigt lätt..även om vevstaksbulten skulle bli rund så är de inte speciellt svårt å få bort med tanke på att den knappast är fastrostad tongue

Använd rätt verktyg mannen tongue, ett spärrskaft,rätt hylsa och en förlängare på spärren så man får mer dragkraft , den sitter svin hårt ju , massa NW i dem skruvarna, håller med dig att dem inte fastrostade alls men dem är som fast svetsade nästan !

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 november 2010
haggen90 skrev:
Xuri skrev:
haggen90 skrev:

Använd rätt verktyg mannen tongue, ett spärrskaft,rätt hylsa och en förlängare på spärren så man får mer dragkraft , den sitter svin hårt ju , massa NW i dem skruvarna, håller med dig att dem inte fastrostade alls men dem är som fast svetsade nästan !

60 nm sitter mina vevstaksbultar med å de är inte så jävla hårt.
de bara knäpper till lite i nyckeln sen tar man dom med fingrarna ju.

496 Inlägg
5 november 2010
Xuri skrev:
haggen90 skrev:
Xuri skrev:

60 nm sitter mina vevstaksbultar med å de är inte så jävla hårt.
de bara knäpper till lite i nyckeln sen tar man dom med fingrarna ju.

det vart inte mycket mina sitter med först 50Nw sedan 140nw till så smile

Sök