4126
Sök

Volvo v70 D3 chip?

253 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
är det nån som vet var man kan få tag i chip till v70 D3 2011 årsmodell i sverige som ger ganska mycket extra hästar??

Tvivlare
2 266 Inlägg
3 november 2010
armadakillen skrev:
är det nån som vet var man kan få tag i chip till v70 D3 2011 årsmodell i sverige som ger ganska mycket extra hästar??

kolla med volvotrimmarna. typ autotech, bsr m.fl.

Varför köpa en D3 om man vill köra fort?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

253 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
MantaRobin skrev:
armadakillen skrev:

okej, asså pappa har fått en ny firma bil och hade inte råd med nå mer än D3...

854 Inlägg
4 november 2010
MantaRobin skrev:
armadakillen skrev:

Varför betala 35k extra för v70 och 20k för XC-modellerna? Du får en annan programvara som ger 205 hk och ett emblem på bagagen. Lämnar du din D3 till BSR får du 245hk för 8k. Vill du absolut ha emblemet på bagagen fö att visa att du har en "stor" motor så finns det säkert hos din volvohandlare.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
4 november 2010
Hmmm

Verkar va många här som inte vet..

D3 e INTE en D5 med mindre effekt. Det e en 5a med 2 liters cylindervolym å singelturbo.

Men säkerligen finns det mjukvaror till den me. Men motorn e ju ny för 2011 modellerna så inte säkert att alla har den klar.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

854 Inlägg
4 november 2010
JaggaChafen skrev:
Hmmm

Verkar va många här som inte vet..

D3 e INTE en D5 med mindre effekt. Det e en 5a med 2 liters cylindervolym å singelturbo.

Men säkerligen finns det mjukvaror till den me. Men motorn e ju ny för 2011 modellerna så inte säkert att alla har den klar.

Kan sträcka mig till att båda har rätt/fel tongue

Jag har enbart kollat på XC70 och då självklart med AWD då detta har varit valet för oss.
Konstigt nog finns det två D3, en D3 och en D3 AWD. Den vanliga D3 är som du säger på 2 liter. Men D3 AWD är vad jag kan se på diverse tekniska specifikationer och grafer samma motor som D5 med annan programvara. När jag jämförde effektkurvorna var dom identiska upp till ett visst varvtal och sedan vek D3 av och D5 fortsatte att öka. Det är samma utsläpp, förbrukning m.m. Du får dessutom ut samma effekt vid chippning. Är det sedan skillnader som inte har med utsläpp, förbrukning, effekt och körbarhet att göra så anser jag att dom är irrelevanta.

Förutsatte att en D3 var samma oavsett om det var med AWD eller i vilken bil den satt.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
4 november 2010
Då kan jag säga så här.

Vad det står på luckan e beroende på antal hästar och det betyder inte att det e samma motor.

Men motorn som sitter i en V70 som det står D3 på e en 2litare Vad som sitter i XC kommer jag inte ihåg just nu.

Möjligen så va det så att vinkelväxeln inte fixk plats ihop med den nya turbon å placeringen av den kombinerade DPF/katalystaorn

854 Inlägg
4 november 2010
Okej, det visste jag inte.
Finns både 163 hk på 2 och 2,4 liter beroende på om man vill ha AWD eller inte till XC70.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
4 november 2010
Just det.

2,0 om det e FWD 2,4 om det e AWD samma effektuttag

668 Inlägg
4 november 2010
Off topic: Pappas 2,4d -10 har en d5 det står till och med på motorn. Och den motorn som pappa har var ju den som blev d3 om jag förstått det rätt.    Men volvo visar ju som vanligt up sin dumma sida och döper en 5 cylindrig motor till d3....

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
4 november 2010
henne_svenne skrev:
Off topic: Pappas 2,4d -10 har en d5 det står till och med på motorn. Och den motorn som pappa har var ju den som blev d3 om jag förstått det rätt.    Men volvo visar ju som vanligt up sin dumma sida och döper en 5 cylindrig motor till d3....

Volvo har ändrat sin emblemstrategi

Första bokstaven e bensin eller diesel. D = Diesel T = Bensin

Siffran e vilket effektområde den ligger i

Ingen siffra            90hk (finns inte just nu)
1:a                      90-115
2:a                    115-135
3:a                    135-165
4:a                    165-200
5:a                    200-250
6:a                    250-300
8:a                    300-

Att det står D5 på hans motor e beroende på att det har blivit monterrat fel motorkåpa från fabriken det skall inte stå nånting på den längre finns meddelande från Volvo att den skall bytas

Sen e ju 2,4D en D5a egentligen dock har den inte dubbelturbon.

Hoppas du blev lite klokare.

Sök