Byta toppen på 740 tic

jimbom
5 november 2010 · 55 Inlägg

Hej
Har en b230et motor i min tic den är helt orginal i stortsätt förutom att jag har höjy laddtrycket till 0,9 bar.

Har en topp med ventiler men utan kamaxel. Den är planad och uppslipade förbräningsrum. Är det värt att byta till den ? Kommer det ge mycket?

Jag kommer kunna höja laddtrycket för kompen sänks pga uppslipningen? Men hur mycket ?

Vad ska jag ha för kam och spridare ? Skulle det funka med båda eller någon orginal?



Tacksam för svar !

fåååågel
turboforssen Telge Drifting Team
5 november 2010 · 5 398 Inlägg

jimbom skrev:
Hej
Har en b230et motor i min tic den är helt orginal i stortsätt förutom att jag har höjy laddtrycket till 0,9 bar.

Har en topp med ventiler men utan kamaxel. Den är planad och uppslipade förbräningsrum. Är det värt att byta till den ? Kommer det ge mycket?

Jag kommer kunna höja laddtrycket för kompen sänks pga uppslipningen? Men hur mycket ?

Vad ska jag ha för kam och spridare ? Skulle det funka med båda eller någon orginal?



Tacksam för svar !

det sitter ju en 531topp på din original.
att plana en turbo topp är ju inte bra .
tror inte toppen kommer att göra nånting.
det kommer nog ge mer om du bara byter till en bättre kamaxel+ chippar den

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
jimbom
5 november 2010 · 55 Inlägg

turboforssen skrev:

jimbom skrev:
Hej
Har en b230et motor i min tic den är helt orginal i stortsätt förutom att jag har höjy laddtrycket till 0,9 bar.

Har en topp med ventiler men utan kamaxel. Den är planad och uppslipade förbräningsrum. Är det värt att byta till den ? Kommer det ge mycket?

Jag kommer kunna höja laddtrycket för kompen sänks pga uppslipningen? Men hur mycket ?

Vad ska jag ha för kam och spridare ? Skulle det funka med båda eller någon orginal?



Tacksam för svar !

det sitter ju en 531topp på din original.
att plana en turbo topp är ju inte bra .
tror inte toppen kommer att göra nånting.
det kommer nog ge mer om du bara byter till en bättre kamaxel+ chippar den

Okej tack, vilken kam tycker du jag ska byta till? Och en bra billig sida? Sen har jag inte hittat något ställe som kan chippa min än.

fåååågel
Tinjection Stabil som fan
5 november 2010 · 304 Inlägg

Men du kan ju peta i ett vikingchip? bsr chippar 740 om du inte kan sätta i det själv smile

jimbom
5 november 2010 · 55 Inlägg

Tinjection skrev:
Men du kan ju peta i ett vikingchip? bsr chippar 740 om du inte kan sätta i det själv smile

Okej vart får tag på viking chip och vad kostar det ungefär? Vart stoppar man in det ? smile

fåååågel
turboforssen Telge Drifting Team
5 november 2010 · 5 398 Inlägg

http://www.vikingchip.com/ 1000:- för eco chip 1500:- ecomax 2000:- för anpassat för 968och 3tums lmm
har för mig att det va dom priserna

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
jimbom
17 februari 2011 · 55 Inlägg

turboforssen skrev:
http://www.vikingchip.com/ 1000:- för eco chip 1500:- ecomax 2000:- för anpassat för 968och 3tums lmm
har för mig att det va dom priserna

Lite långt efter men, vilken kam skulle du rekomendera ?

fåååågel
turboforssen Telge Drifting Team
17 februari 2011 · 5 398 Inlägg

jimbom skrev:

turboforssen skrev:
http://www.vikingchip.com/ 1000:- för eco chip 1500:- ecomax 2000:- för anpassat för 968och 3tums lmm
har för mig att det va dom priserna

Lite långt efter men, vilken kam skulle du rekomendera ?

k-kam eller nån eftermarknads kam...

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
17 februari 2011 · 3 180 Inlägg

en ET skulle jag inte rekommendera högre ladd än runt 1 bar, dom brukar få väldigt bra vevhusventilation då.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang