3826
Sök

Motorolja i volvo 850 t5

878 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
Tja!
har köpt mig en volvo 850 t5 nu och tänkt byta motorolja i bilen.

Det är 5.3 liter som gäller ?

Vad ska jag ha för olja?

5w 10 eller vad?, asså tjocklecken och så, tänkte eftersom det är turbo bil.

10w 40 är det för tunt?

Har gått lite över 20 mil.

Tack i förhand wink
Senast redigerat av ejon_850 (6 november 2010)

All The best
MVH
Jonas .L

1 562 Inlägg
6 november 2010
5w 40 eller 10w 40 blir bra.

930 Inlägg
6 november 2010
1 Kolla i instruktionsboken där står vilken specifikation du ska ha på oljan Api, A3, B3 B4 osv osv... Även viskositet står där. Står det som exempel 10W-40 som du nämner, så SKALL du använda det också.

2 Du har ingen instruktionsbok. Kolla på Mekonomens hemsida. Slå in ditt regnummer och där står det vilken kvalitet på olja du ska ha. Gör inga egna experiment med andra hokus pokus blandningar.

3 Turbo eller inte spelar ingen roll hur "Tunn" oljan ska vara. Det är konstruerat på fabrik, och rekommendationen ska följas.

4 Säger någon annan att det "fungerar lika bra med selleri" Lyssna inte på sådana råd.. Följ fabrikens rekommendationer.

Mats

1 562 Inlägg
6 november 2010
mats757 skrev:
1 Kolla i instruktionsboken där står vilken specifikation du ska ha på oljan Api, A3, B3 B4 osv osv... Även viskositet står där. Står det som exempel 10W-40 som du nämner, så SKALL du använda det också.

2 Du har ingen instruktionsbok. Kolla på Mekonomens hemsida. Slå in ditt regnummer och där står det vilken kvalitet på olja du ska ha. Gör inga egna experiment med andra hokus pokus blandningar.

3 Turbo eller inte spelar ingen roll hur "Tunn" oljan ska vara. Det är konstruerat på fabrik, och rekommendationen ska följas.

4 Säger någon annan att det "fungerar lika bra med selleri" Lyssna inte på sådana råd.. Följ fabrikens rekommendationer.

Mats

skulle rekomendera å kolla i en eventuell servicebok om de står vad de fyllt motorn med tidigare.

UNDERGROUND
649 Inlägg
6 november 2010
ejon_850 skrev:
Tja!
har köpt mig en volvo 850 t5 nu och tänkt byta motorolja i bilen.

Det är 5.3 liter som gäller ?

Vad ska jag ha för olja?

5w 10 eller vad?, asså tjocklecken och så, tänkte eftersom det är turbo bil.

10w 40 är det för tunt?

Har gått lite över 20 mil.

Tack i förhand wink

castol 10- 40 är bra olja körde de på min

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 november 2010
Moonfury skrev:
castol 10- 40 är bra olja körde de på min

Dåligt svar...Castrol har ju ett "antal" oljor som är 10W40, både hel & delsyntet, kanske till o med mineral? Jag är ingen Volvo expert men jag skulle kört på en 5W40 eller 5W50 olja, speciellt vintertid. En olja med lägre kall-visko flyter lättare o har således lättare att smörja vid låga temperaturer. Sen om du köper Biltema,Castrol,Mobil,Shell eller vad det nu blir kan kvitta då samtliga nämnda leverantörers syntetoljor uppfyller din motors oljekrav med råge...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök