Turbo konvertera en Escort mk3?

MrJansson92
8 november 2010 · 536 Inlägg

Tjo!big_smile

Tänkte starta en lite tråd för att få lite hjälp och tips om en idé jag har om att turbo konvertera min Ford Escort mk3 -82:P

Vill få mer kräm i motorn men samtidigt inte vara som andra utan funderar på att turbo konvertera den.
Nu är det en 1,6L förgasar motor i den som har ca 79hk. lol

Har kollat runt men ser ingen som turbo konverterat en Escort mk3a med förgasar motor så skulle vara lite kul att bli den enda på garaget som har det:rolleyes:

Har tänkt att ha tex en original turbo från en volvo 740 eller liknande, någon man kan få tag på billigt, gäller egentligen alla delar, ju billigare ju bättre.wink

Grenröret funderar jag lite på om det skulle gå att bygga nån adapter eller så till så jag kan ha en turbo på original grenröret, om det är möjligt?

Intercooler från tex en äldre Saab eller så, vet att en del använder det när dom turbo konverterat och det har funkat fint, dom ska tydligen inte vara alls stora heller, minns inte vilken Saab det va ifrån men för mig det va från 900 eller 9000:/

Men det jag undrar mest är hur man ska "koppla" allt och sånt, skulle bli väldigt tacksam för hjälp och tips på hur jag kan göra:D

Toyota Auris Touring Sports Hybrid "Miljöpartietsstödfordon" (2015)
hyperspace
10 november 2010 · 138 Inlägg

du kan gå till vilken bonne somhälst och fråga smile desväre kan jag inte det sad skulle vilja turbo konventera min mazda 323 1986 men tyvär känner jag ingen bonne så pumpar frågor ja me på forumet smile

Självmord är det enda alternativet.
MrJansson92
10 november 2010 · 536 Inlägg

haha tongue oki:) får fråga bönnerna i trakten då och se om nån kan wink

Toyota Auris Touring Sports Hybrid "Miljöpartietsstödfordon" (2015)
hyperspace
10 november 2010 · 138 Inlägg

ok big_smile bra ide smile tro du ja kan få igenom min mazda me turbo? smile

Självmord är det enda alternativet.
ascona-tic
11 november 2010 · 1 496 Inlägg

hyperspace skrev:
ok big_smile bra ide smile tro du ja kan få igenom min mazda me turbo? smile

Är du seriös? och vet hur en turbo motor fungerar? Googla på förgasareturbo och läs allmänt om turbo/bränslesystem

Och det går inte igenom sbp.

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
turboforssen Telge Drifting Team
11 november 2010 · 5 398 Inlägg

ascona-tic skrev:

hyperspace skrev:
ok big_smile bra ide smile tro du ja kan få igenom min mazda me turbo? smile

Och det går inte igenom sbp.

om man inte äger en gammal volvo då förstås smile finns en at sats som är godkänd på besiktningen smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
mats757
11 november 2010 · 915 Inlägg

Om vi bortser från SBP, och att det är en skitkassmotor och allting annat som kan vara negativt.

Leta reda på EN förgasare från en Yamaha R1. Obs fallförgasare.
Gör en adapter så du kan montera den på insugsröret.
Trycktäta den enligt instruktionen som man kan hitta på Nätet. inte svårt när man vet.
Leta på en Turbo från en motor som från början är gjord för ca 130 hk.
Elektrisk bränslepump från någon Volvo.
En malpassi bränsletrycksregulator som är gjord för förgasare.
Byt till dubbla topplockspackningar.
Ladda försiktigt. 0,3-0,4 bar
Håll tummarna att det håller.
Men det är nog den enklaste och billigaste konverteringen man kan göra.
Har du öra för spikningar kanske det till och med håller.

Mats

MrJansson92
11 november 2010 · 536 Inlägg

mats757 skrev:
Om vi bortser från SBP, och att det är en skitkassmotor och allting annat som kan vara negativt.

Leta reda på EN förgasare från en Yamaha R1. Obs fallförgasare.
Gör en adapter så du kan montera den på insugsröret.
Trycktäta den enligt instruktionen som man kan hitta på Nätet. inte svårt när man vet.
Leta på en Turbo från en motor som från början är gjord för ca 130 hk.
Elektrisk bränslepump från någon Volvo.
En malpassi bränsletrycksregulator som är gjord för förgasare.
Byt till dubbla topplockspackningar.
Ladda försiktigt. 0,3-0,4 bar
Håll tummarna att det håller.
Men det är nog den enklaste och billigaste konverteringen man kan göra.
Har du öra för spikningar kanske det till och med håller.

Mats

okej, tackar mycket för tipset och hjälpen big_smile

Toyota Auris Touring Sports Hybrid "Miljöpartietsstödfordon" (2015)
hyperspace
11 november 2010 · 138 Inlägg

så det finns altså en turbo sats som är godkännd av bes kullarna? tongue

Självmord är det enda alternativet.
ascona-tic
11 november 2010 · 1 496 Inlägg

hyperspace skrev:
så det finns altså en turbo sats som är godkännd av bes kullarna? tongue

Nej!

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
hyperspace
11 november 2010 · 138 Inlägg

ok då är det bara o byta motor då.. sad

Självmord är det enda alternativet.
ascona-tic
11 november 2010 · 1 496 Inlägg

Ja till en motor som har katt orginal och rätt sida om max tillåtna effekt till bilmodellen.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
turboforssen Telge Drifting Team
12 november 2010 · 5 398 Inlägg

ascona-tic skrev:

hyperspace skrev:
så det finns altså en turbo sats som är godkännd av bes kullarna? tongue

Nej!

finns det visst det..... volvo sålda en förgasar turbo sats som va helt godkänd på besiktningen.

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
hyperspace
14 november 2010 · 138 Inlägg

denhär "satsen" kan ja meca på den på min bil? och säljs den ny fortfarande?

Självmord är det enda alternativet.
ascona-tic
14 november 2010 · 1 496 Inlägg

hyperspace skrev:
denhär "satsen" kan ja meca på den på min bil? och säljs den ny fortfarande?

Den satsen är en  R-sport sats för 240 med b21.
Enda sättet att ha turbo i 323/mk3 är att ta en komplett turbomotor från en bil nyare än 1988.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang