trimmad 850 - går det med orginal spridare, lmm och soppapump ?

T5driver
8 november 2010 · 145 Inlägg

tjena! har bytt till mig en bil med helt nyrenoverad botten..
h- stakar och smidda kolvar, toppen renoverar jag nu med nya tätningar och ny inslipade ventiler,
det sitter glt kammar i den också.
19t turbo..
nu kommer jag till frågan, räcker org spridarna till (orangea) och orkar bränslepumpen med(org t5 pump)?
bilen är även chippad med steg2 och 3 tums system!
kan jag få ut 400hk ungefär med org pump och spridare? ska eventuellt byta turbo till en kkk27..

Senast redigerat av T5driver (8 november 2010)

Volvo 850 t5 "turbofemtiin" (1994)
beckstroem
8 november 2010 · 871 Inlägg

byt trådens namn till: trimmad 850 - går det med orginal spridare, lmm och soppapump ?

Eller liknande, för bättre och snabbare hjälp och för att ingen moderator ska låsa tråden. Mvh smile

T5driver
8 november 2010 · 145 Inlägg

beckstroem skrev:
byt trådens namn till: trimmad 850 - går det med orginal spridare, lmm och soppapump ?

Eller liknande, för bättre och snabbare hjälp och för att ingen moderator ska låsa tråden. Mvh smile

tackar!smile

Volvo 850 t5 "turbofemtiin" (1994)
Vitamin
8 november 2010 · 719 Inlägg

Nej spridare eller pump räcker inte

T5driver
8 november 2010 · 145 Inlägg

Vitamin skrev:
Nej spridare eller pump räcker inte

okej har du nå tips på vilken pump jag ska använda? har funderat på vita eller blåa spridare från en s60r..
passar andra spridare från andra bilmodeller?

Volvo 850 t5 "turbofemtiin" (1994)
Vitamin
8 november 2010 · 719 Inlägg

Ljusgröna spridare och bosch 044 bör funka

T5driver
8 november 2010 · 145 Inlägg

någon som har detta till salu?

Volvo 850 t5 "turbofemtiin" (1994)
Blyfot_Racing
10 november 2010 · 904 Inlägg

jag har spridare blåa 8000mil 1000kr kommer från s60t5

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
T5driver
10 november 2010 · 145 Inlägg

Blyfot_Racing skrev:
jag har spridare blåa 8000mil 1000kr kommer från s60t5

okej jag måste bara sälja mina org först:) räcker dom blåa till då? en annan sa till mig att jag ska ha dem ljusgröna för att uppnå 400+ hästar:)

Volvo 850 t5 "turbofemtiin" (1994)
Marlboroman
10 november 2010 · 8 234 Inlägg

T5driver skrev:

Blyfot_Racing skrev:
jag har spridare blåa 8000mil 1000kr kommer från s60t5

okej jag måste bara sälja mina org först:) räcker dom blåa till då? en annan sa till mig att jag ska ha dem ljusgröna för att uppnå 400+ hästar:)

Kör man med högt tryck i soppasystemet (inte rekommendabelt) och ohälsosam duty cycle så kan det kanske gå att pressa ut 400hk med såna. Men större spridare är en avsevärt bättre lösning. Gröna 968or elelr andra i samma storlek är ett bättre val. Dock gäller det att hålla koll på numret på dem då det finns flera olika storlekar av gröna spridare, har man otur kan man bli pålurad spridare i rätt färg men som är mindre.

Senast redigerat av Marlboroman (10 november 2010)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Blyfot_Racing
10 november 2010 · 904 Inlägg

jag hade min blå spridare till a tech steg plus 1,6bar orginal lmm och 044 eller 040 pump

Senast redigerat av Blyfot_Racing (10 november 2010)

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Marlboroman
10 november 2010 · 8 234 Inlägg

Blyfot_Racing skrev:
jag hade min blå spridare till a tech steg plus 1,6bar orginal lmm och 044 eller 040 pump

Steg +? Vad innebär det? Det bör ju vara nåt i stil med steg 4 om det fortfarande går att ha original lmm. Och jag antar att du hade/har en 040 pump som sitter i tanken.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Blyfot_Racing
10 november 2010 · 904 Inlägg

Marlboroman skrev:

Blyfot_Racing skrev:
jag hade min blå spridare till a tech steg plus 1,6bar orginal lmm och 044 eller 040 pump

Steg +? Vad innebär det? Det bör ju vara nåt i stil med steg 4 om det fortfarande går att ha original lmm. Och jag antar att du hade/har en 040 pump som sitter i tanken.

när jag har lämnat in bilen på A-tech så har inte jag gått efter dom stegen dom har, därav namnet steg plus, då körde jag med 19t 040 pump ljusblåa spridare ladda cirka 1,65.

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
T5driver
10 november 2010 · 145 Inlägg

Blyfot_Racing skrev:

Marlboroman skrev:

Blyfot_Racing skrev:
jag hade min blå spridare till a tech steg plus 1,6bar orginal lmm och 044 eller 040 pump

Steg +? Vad innebär det? Det bör ju vara nåt i stil med steg 4 om det fortfarande går att ha original lmm. Och jag antar att du hade/har en 040 pump som sitter i tanken.

när jag har lämnat in bilen på A-tech så har inte jag gått efter dom stegen dom har, därav namnet steg plus, då körde jag med 19t 040 pump ljusblåa spridare ladda cirka 1,65.

det jag har hört är att jag ska byta pump, fräsa upp org lmm eller bygga egen av 3 tums rör, och ljusgröna spridare:) min box är steg 2 chippad..

Volvo 850 t5 "turbofemtiin" (1994)
T5driver
10 november 2010 · 145 Inlägg

Marlboroman skrev:

T5driver skrev:

Blyfot_Racing skrev:
jag har spridare blåa 8000mil 1000kr kommer från s60t5

okej jag måste bara sälja mina org först:) räcker dom blåa till då? en annan sa till mig att jag ska ha dem ljusgröna för att uppnå 400+ hästar:)

Kör man med högt tryck i soppasystemet (inte rekommendabelt) och ohälsosam duty cycle så kan det kanske gå att pressa ut 400hk med såna. Men större spridare är en avsevärt bättre lösning. Gröna 968or elelr andra i samma storlek är ett bättre val. Dock gäller det att hålla koll på numret på dem då det finns flera olika storlekar av gröna spridare, har man otur kan man bli pålurad spridare i rätt färg men som är mindre.

vad är ''duty cycle''? vilket nr har dom gröna jag ska ha dåsmile?

Volvo 850 t5 "turbofemtiin" (1994)
Marlboroman
10 november 2010 · 8 234 Inlägg

T5driver skrev:
vad är ''duty cycle''? vilket nr har dom gröna jag ska ha dåsmile?

Duty cycle är tiden spridaren är öppen och mäts i procent. Dem gröna du ska ha heter: 0 280 155 968 och brukar kallas 968 som oftast.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
T5driver
10 november 2010 · 145 Inlägg

Marlboroman skrev:

T5driver skrev:
vad är ''duty cycle''? vilket nr har dom gröna jag ska ha dåsmile?

Duty cycle är tiden spridaren är öppen och mäts i procent. Dem gröna du ska ha heter: 0 280 155 968 och brukar kallas 968 som oftast.

tack! då vet jag! har du några sånna? har du någon erfarenhet om spm stakar och smidda kolvar är nått att ha?

Volvo 850 t5 "turbofemtiin" (1994)
Marlboroman
10 november 2010 · 8 234 Inlägg

T5driver skrev:

Marlboroman skrev:

T5driver skrev:
vad är ''duty cycle''? vilket nr har dom gröna jag ska ha dåsmile?

Duty cycle är tiden spridaren är öppen och mäts i procent. Dem gröna du ska ha heter: 0 280 155 968 och brukar kallas 968 som oftast.

tack! då vet jag! har du några sånna? har du någon erfarenhet om spm stakar och smidda kolvar är nått att ha?

Nej, jag har inga såna spridare. Har SPM-stakar i min motor men vanliga överdimensionskolvar som dels är billigare och dels håller för dem effekter jag siktar på. Stakarna har naturligtvis mätts upp (nåt man lär göra med stakarna oavsett vart man köper dem så man vet att dem är raka, och att hålen i ändarna är runda och har rätt storlek) och dem jag har är ombussade i lilländen i bättre material och bearbetade till rätt lagerspel.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
T5driver
10 november 2010 · 145 Inlägg

Marlboroman skrev:

T5driver skrev:

Marlboroman skrev:

Duty cycle är tiden spridaren är öppen och mäts i procent. Dem gröna du ska ha heter: 0 280 155 968 och brukar kallas 968 som oftast.

tack! då vet jag! har du några sånna? har du någon erfarenhet om spm stakar och smidda kolvar är nått att ha?

Nej, jag har inga såna spridare. Har SPM-stakar i min motor men vanliga överdimensionskolvar som dels är billigare och dels håller för dem effekter jag siktar på. Stakarna har naturligtvis mätts upp (nåt man lär göra med stakarna oavsett vart man köper dem så man vet att dem är raka, och att hålen i ändarna är runda och har rätt storlek) och dem jag har är ombussade i lilländen i bättre material och bearbetade till rätt lagerspel.

många häst siktar du på dåwink?

Volvo 850 t5 "turbofemtiin" (1994)
Marlboroman
10 november 2010 · 8 234 Inlägg

T5driver skrev:

Marlboroman skrev:

T5driver skrev:

tack! då vet jag! har du några sånna? har du någon erfarenhet om spm stakar och smidda kolvar är nått att ha?

Nej, jag har inga såna spridare. Har SPM-stakar i min motor men vanliga överdimensionskolvar som dels är billigare och dels håller för dem effekter jag siktar på. Stakarna har naturligtvis mätts upp (nåt man lär göra med stakarna oavsett vart man köper dem så man vet att dem är raka, och att hålen i ändarna är runda och har rätt storlek) och dem jag har är ombussade i lilländen i bättre material och bearbetade till rätt lagerspel.

många häst siktar du på dåwink?

Runt 550 i motorn.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang