5482
Sök

Sönderdragna tändstiftsgängor B230F.

1 298 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
Problemet lyder som rubriken. Tre av tändstiftsgängorna är slut och något måste göras. Jag har funderat på om Biltemas reparationssats för tändstiftsgängor kan vara något.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … ftsgangor/

Har använt "helicoil" som insatsgängan kallas förut men inte till just tändstiftsgängor. Kommer man inte sopa ner massa skit i cylindrarna när man kör med tappen?

Alternativet är att investera i en 531-topp så man får ut något bra av det hela iallafall. Men då får man lägga mer tid och pengar också.

Jag är tacksam för svar.

MVH Christian

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

612 Inlägg
10 november 2010
Fett på tappen så fastnar spånen på den... och för övrigt är aluminiumspån rätt mjuka. wink

Själv så hade jag nog hellre bytt topp. Kostar inte särskilt mycket och är gjort på några timmar. Har tre gängor gett upp kan man anta att geniet som våldat sönder dom inte varit snäll mot nummer fyra heller...

1 298 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Det rätta är väl att lyfta toppen, annars får du lossa t.ex sprutet, se till att insugsventilen är öppen i den cylinder du arbetar på och trycksätta genom insprutarens hål med tryckluft så att smuts/spån blåser uppåt i tappen medans du gängar.

Det var ingen dum idé. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

1 298 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
G-sson skrev:
Fett på tappen så fastnar spånen på den... och för övrigt är aluminiumspån rätt mjuka. wink

Själv så hade jag nog hellre bytt topp. Kostar inte särskilt mycket och är gjort på några timmar. Har tre gängor gett upp kan man anta att geniet som våldat sönder dom inte varit snäll mot nummer fyra heller...

Jag hittade lite om det med fett på tappen igår när jag sökte och de mesta borde ju iallafall följa med upp då tycker man. Det lilla som kanske blir kvar skadar nog inte en evighetsmaskin som B230 ändå. wink

Jo, geni kan man kalla honom, detta är inte det enda underverket jag upptäckt på denna bil jag köpte nyligen. Snacka om att köpa grisen i säcken.

Hittar jag en 531 för vettig peng köper jag den och byter. Annars är det bara en röten vinterbil och så länge det fungerar så är jag nöjd. smile

Sök