2115
Sök

Byte av kol?

33 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Hej, skulle vilja ha en person som har mer erfarenhet av det här och undrar om jag behöver byta kol smile

Okey det hela börja med att batteriet ladda ur av okända anledningar sen börja lampan i bilen om batteriet lysa och jag felsökte men lyckades inte släcka den + varvräknaren funkade inte sen helt plötsligt så dog bilen medans den var igång, märkte då att det fanns 0% batteri kvar och nu idag så hade jag laddat batteriet till 100% men dog igen efter 10min i drift. Kollade då kolet och laddar upp bilder här så får ni se själva men kan förklara också. Kolet är slitet ojämnt i toppen dom är slitna mer i mitten än kanterna och ca 2-3cm långa.

http://img253.imageshack.us/i/imag0032u.jpg/
http://img600.imageshack.us/i/imag0034i.jpg/

Är detta mitt problem eller kanske även något annat?

21 761 Inlägg
10 november 2010
Att kolen är slitna mer i mitten är ganska normalt eftersom de ligger emot runda släpringar, då nöts ju mitten av naturliga skäl. Huvudsaken är att kolen inte är repiga/trasiga eller att det skiljer mycket i längd, i så fall kan släpringarna inuti generatorn vara dåliga.

Kika inuti generatorn hur släpringarna ser ut, om de inte ser repiga ut så kan det hjälpa att byta kol. Personligen ser jag dock ingan anledning att enbart byta kol på en generator som har en sån där regulator, jag anser att det är lika bra att byta hela regulatorn eftersom även den slits med åren. Den brukar inte kosta skjortan heller, kanske 200 spänn eller så. smile
Senast redigerat av Drönirettab (10 november 2010)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
10 november 2010
dom kostar 109:- på biltema och dom funkar riktigt bra  smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

33 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Att kolen är slitna mer i mitten är ganska normalt eftersom de ligger emot runda släpringar, då nöts ju mitten av naturliga skäl. Huvudsaken är att kolen inte är repiga/trasiga eller att det skiljer mycket i längd, i så fall kan släpringarna inuti generatorn vara dåliga.

Kika inuti generatorn hur släpringarna ser ut, om de inte ser repiga ut så kan det hjälpa att byta kol. Personligen ser jag dock ingan anledning att enbart byta kol på en generator som har en sån där regulator, jag anser att det är lika bra att byta hela regulatorn eftersom även den slits med åren. Den brukar inte kosta skjortan heller, kanske 200 spänn eller så. smile

Självklart tänkte jag det, tror inte det går att byta bara kolen (eller det kanske går tongue) men huvudsaken är om det kan vara det som är mitt problem eller inte?

21 761 Inlägg
10 november 2010
Jag tror att kolen/regulatorn kan vara orsaken till att den inte laddar, däremot ska ju inte bilen "dö" redan efter 10 minuter med fulladdat batteri även om inte generatorn laddar. Det är kanske så att batteriet inte tog emot laddning som det skulle fastän laddaren visade på fullt, på så sätt finns en rimlig förklaring att bilen dog redan efter 10 minuter utan fungerade laddning.

Men det är bara spekulationer, du skulle behöva få reda på om batteriet verkligen är helt uppladdat. Ny regulator är ändå vettigt tycker jag, oavsett batteriets skick. smile
Senast redigerat av Drönirettab (10 november 2010)

33 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag tror att kolen/regulatorn kan vara orsaken till att den inte laddar, däremot ska ju inte bilen "dö" redan efter 10 minuter med fulladdat batteri även om inte generatorn laddar. Det är kanske så att batteriet inte tog emot laddning som det skulle fastän laddaren visade på fullt, på så sätt finns en rimlig förklaring att bilen dog redan efter 10 minuter utan fungerade laddning.

Men det är bara spekulationer, du skulle behöva få reda på om batteriet verkligen är helt uppladdat. Ny regulator är ändå vettigt tycker jag, oavsett batteriets skick. smile

Jättebra, tack för infon. Ska ladda om batteriet och byta kolen sen testa igen smile

33 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
Hur kollar man kablarna på en generator med en multimeter?

Och hur många kablar ska det vara?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 november 2010
UglyCoolboy skrev:
Hur kollar man kablarna på en generator med en multimeter?

Och hur många kablar ska det vara?

du kollar bara att alla kablar ser friska ut + att dom inte är av + att jordpunkterna inte har rostat eller oxiderat

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

33 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
Bytte nu kolen och nu när jag skulle starta bilen så lyste inte varnings lampan för batteriet (Whoohoo)

Men märkte att alla lysen började bli svagre efter varje sekund och att instrumenten funkade inte :S

Så  jag stängde av bilen efter ca 30 sekunder och kollade lite men såg inga kortslutningar eller så smile
Sen skulle jag starta igen men då var det slut på batteri på mindre än 1 min xD

Ska jag byta batteri för att lösa detta eller är det kortis? smile
Senast redigerat av UglyCoolboy (11 november 2010)

21 761 Inlägg
11 november 2010
Bara för att batterilampan inte lyser så innebär det inte att generatorn laddar som den ska.

Gnistrade det mycket när du kopplade batterikablarna på batteriet?

Om det inte gnistrade märkbart så bör det inte vara kortslutning tycker jag, åtminstone inte när bilen är avslagen. Gör först en mätning på batteriet och se vilken spänning det är när motorn är avslagen, om spänningen är mer än 12,2 V så låter du motorn fortfarande vara avslagen men vrid på halvlyset en stund (1-2 minuter). Mät hur spänningen beter sig.

Om spänningen sjunker väldigt snabbt så kan du nog tillfälligt prova ett annat batteri, annars går det troligen inte att fortsätta felsökningen. När du har ett annat batteri så startar du bilen och mäter vilken spänning det är på batteriet, mät sedan direkt på generatorn. Skriv vilka värden det visar. smile
Senast redigerat av Drönirettab (11 november 2010)

33 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Jag har nu nytt batteri och regulator och värdena visar 12,40 V med tändningen av och 11,90 med motorn på "/

Och varvräknaren funkar fortfarande inte (vet inte om resten av instrumenten inte häller funkar)

Hur går jag tillväga nu?

21 761 Inlägg
20 november 2010
Vad har du för bil, bensin eller dieselmotor?
Lyser batterilampan i instrumenthuset när tändningen är påslagen?

33 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vad har du för bil, bensin eller dieselmotor?
Lyser batterilampan i instrumenthuset när tändningen är påslagen?

Bensin motor och nej lampan lyser inte smile

21 761 Inlägg
20 november 2010
Eftersom batterilampan inte lyser så kan inte generatorn börja ladda normalt sett. I vissa fall kan man tvinga igång laddningen genom att ha 3000 varv eller mer på motorn, men när man stänger av motorn och startar den igen så finns ju problemet kvar och man får varva upp motorn igen.

Kolla upp om batterilampan i instrumenthuset fungerar och om det kommer spänning dit när tändningen är påslagen, lampan lyste ju förut. smile

Att jag frågade om motorn beror på att dieselmotorer brukar få signalen till varvräknaren från generatorn (så vitt jag vet iaf), dvs om varvräknaren inte fungerar så kan man kanske misstänka fel inuti eller omkring generatorn.
Senast redigerat av Drönirettab (20 november 2010)

33 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Händer inget inte äns vid full gas och lampan i instrumentbräden lyser ibland och ibland inte :S

21 761 Inlägg
20 november 2010
Okej, gör ett till test genom att koppla bort kabeln vid generatorn (alltså D+) och starta motorn+varva upp. I detta läge ska aldrig batterilampan kunna tändas, om den gör det så har du troligen kortis i den kabeln någonstans på vägen mellan instrumenthus och generator. När du gör testet så se till att den bortkopplade kabeln vid generatorn inte kan fastna i drivremmar eller liknande. smile

33 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
BTW, vart sitter laddlampan?

21 761 Inlägg
20 november 2010
UglyCoolboy skrev:
BTW, vart sitter laddlampan?

Det är ju batterilampan i instrumenthuset. smile

33 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Jag har ju precis bytt regulator och hittade denna sida: http://www.audi200.se/aladdin/generator.htm

Läste att: "Lyser inte laddningslampan vid stillastående generator så får man börja med att felsöka tillhörande krets. Lossa anslutningen från D+ på generatorn. Mät resistansen mellan D+ och generatorjord, är den större än några ohm så är antingen regulatorn trasig eller så har den dålig kontakt."

Och mätte resistansen till runt 500 ohm, vad räknas som lite? (ca 2,5k ohm utan regulator)

Kan det vara dålig kontakt då?

21 761 Inlägg
20 november 2010
Mätte du alltså på generatorns anslutning där det står D+?

I så fall är det antagligen dålig kontakt om resistansen var 500 Ohm, prova dock att skrapa litegrann med mätpinnarna för säkerhets skull. Jag har en 80 A generator liggande och mätte nyss vilken resistans det är mellan D+ och generatorchassi, det visade 69-70 Ohm med en fungerande regulator monterad. smile

Sök