Jag har fått tag i en turbo från en audi.. gör det skillnad på Dieselturbo och Bensinturbo?

st4rmine_junkie Honda freak
10 november 2010 · 137 Inlägg

Någon som vill hjälpa mig med det?!

Det är en KKK BV50

Funderar på om jag ska stoppa ner den i min Honda Prelude....

Senast redigerat av st4rmine_junkie (10 november 2010)

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
turboforssen Telge Drifting Team
10 november 2010 · 5 398 Inlägg

ät upp kanelbullen och redigera din rubrik så att folk förstår va det handlar om

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
st4rmine_junkie Honda freak
10 november 2010 · 137 Inlägg

Men ursäkta mig! Du förstod ju uppenbarligen vad jag menade....

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
turboforssen Telge Drifting Team
10 november 2010 · 5 398 Inlägg

st4rmine_junkie skrev:
Men ursäkta mig! Du förstod ju uppenbarligen vad jag menade....

okey ??? då säger jag att en kanelbulle inte ger några mer hästar............

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
st4rmine_junkie Honda freak
10 november 2010 · 137 Inlägg

Jaja, jag har ändrat tråden nu.. Kan du snälla svara mig? Om det nu är så att du vet svaret på min fråga?

Mvh Robin

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
Wobbert
10 november 2010 · 74 Inlägg

Det är ingen skillnad på uppbyggnaden. Turbo-aggregat för bensin- och dieselbilar fungerar på samma sätt. Lite svårt att avgöra hur och när du kommer få laddtryck men det går nog att avgöra från aggregatets specifikationer.

st4rmine_junkie Honda freak
10 november 2010 · 137 Inlägg

Wobbert skrev:
Det är ingen skillnad på uppbyggnaden. Turbo-aggregat för bensin- och dieselbilar fungerar på samma sätt. Lite svårt att avgöra hur och när du kommer få laddtryck men det går nog att avgöra från aggregatets specifikationer.

okej! smile Tack för svaret! Jag har sett att det sitter en databox på BV50 Normalt.. Den finns inte med på den jag har fått tag på, kommer det göra att turbon inte fungerar?! Måste man verkligen ha databoxar till turbon?! Jag trodde att det var rent mekaniskt????????????

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
Wobbert
10 november 2010 · 74 Inlägg

Turbo-aggregat är helt mekaniska. Ofta har de en inbyggd, mekanisk laddtrycksreglering men inte alltid. Du får nog kolla hur mycket bränsle dina spridare kan leverera och sedan chippa eller justera upp bränsleblandningen och skruva in ditt laddtryck så att det passar den blandningen. Om du bara matar på laddtryck så kommer bränsleblandningen bli för mager och då händer det massor av tråkiga saker som tömmer plånboken.

turboforssen Telge Drifting Team
10 november 2010 · 5 398 Inlägg

det är ju inte bara att kasta på en turbo . sen är ju frågan hur mycket hk du vill ha och vad får det kosta ????
det går ju att bontrimma men då kan det hålla en repa eller hur länge som helst

du kommer få byta stakar, kanske kolvar, spridare, grenrör, fixa kompet, fixa chip anpassade för turbo eller annat sprut,koppling ( den gamla lär börja slira)m.m  + att du kommer få återställa allt till besiktningen för du kommer inte kunna besikta med turbon

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
st4rmine_junkie Honda freak
10 november 2010 · 137 Inlägg

turboforssen skrev:
det är ju inte bara att kasta på en turbo . sen är ju frågan hur mycket hk du vill ha och vad får det kosta ????
det går ju att bontrimma men då kan det hålla en repa eller hur länge som helst

du kommer få byta stakar, kanske kolvar, spridare, grenrör, fixa kompet, fixa chip anpassade för turbo eller annat sprut,koppling ( den gamla lär börja slira)m.m  + att du kommer få återställa allt till besiktningen för du kommer inte kunna besikta med turbon

Till skillnad från Wobbert så verkar du vara en väldigt negativ själ turboforssen.

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
turboforssen Telge Drifting Team
10 november 2010 · 5 398 Inlägg

st4rmine_junkie skrev:

turboforssen skrev:
det är ju inte bara att kasta på en turbo . sen är ju frågan hur mycket hk du vill ha och vad får det kosta ????
det går ju att bontrimma men då kan det hålla en repa eller hur länge som helst

du kommer få byta stakar, kanske kolvar, spridare, grenrör, fixa kompet, fixa chip anpassade för turbo eller annat sprut,koppling ( den gamla lär börja slira)m.m  + att du kommer få återställa allt till besiktningen för du kommer inte kunna besikta med turbon

Till skillnad från Wobbert så verkar du vara en väldigt negativ själ turboforssen.

ha ha ha man måste ju veta va de negativa är för att se det possitiva smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Wobbert
10 november 2010 · 74 Inlägg

Det beror ju på hur mycket man vill ladda. Håller man sig på nivåer under 0,4 så ska väl original kolvar och stakar orka med. Kopplingen behöver man ju inte byta för en mindre effektökning om man inte planerar att bränna däck och stå i. Besiktning blir ju mycket riktigt ett problem dock så en besiktningsmotor kan ju vara bra att ha i garaget.

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
10 november 2010 · 3 180 Inlägg

st4rmine_junkie skrev:

turboforssen skrev:
det är ju inte bara att kasta på en turbo . sen är ju frågan hur mycket hk du vill ha och vad får det kosta ????
det går ju att bontrimma men då kan det hålla en repa eller hur länge som helst

du kommer få byta stakar, kanske kolvar, spridare, grenrör, fixa kompet, fixa chip anpassade för turbo eller annat sprut,koppling ( den gamla lär börja slira)m.m  + att du kommer få återställa allt till besiktningen för du kommer inte kunna besikta med turbon

Till skillnad från Wobbert så verkar du vara en väldigt negativ själ turboforssen.

Men han har rätt i det han säger, en turbo är inte bara att "koppla in" och köra, det är massor med saker som ska lira ihop för att det ska fungera.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Mr_Vic
10 november 2010 · 15 Inlägg

Köp en c6 eller z06 då behöver du ingen turbo utan har 400-512hk från början smile

Att inte köra bana med sin sportbil är som att ha en tjej o inte ligga med henne..
Ford Focus "Titanium" (2014)
BMW 435d "Msport xdrive" (2014)
bumpe Lastbilsmekaniker
10 november 2010 · 3 878 Inlägg

Mr_Vic: Det hade han säkert gjort om det inte var för den högst marginella prisskillnaden mellan en Prelude och en C6:a smile

Vad som kan vara värt att tänka på är att om den är en VNT-Turbo du hittat så lär den inte tycka om den ökade temperaturen som blir om man monterar den på en bensinare!

schnauz
10 november 2010 · 1 758 Inlägg

Vad gäller själva dimensioneringen av turbon är det egentligen bara två saker som är intressanta: laddtryck och flöde in och ut. Turbon har förstås ingen aning om vad motorn går på för bränsle, hur många cylindrar den har, cylindervolym etc!
En sak som kan vara viktig att tänka på är också temperaturen. I en dieselmotor handlar det inte om lika höga temperaturer och således kan en turbo från en dieselmotor ha vissa komponenter som inte är lämpliga vid de temperaturer man uppnår med bensin som bränsle.

Mr_Vic
10 november 2010 · 15 Inlägg

robbin: plantera en orkidé i den och sätt den i fönstret, vattna 1 gång i månaden eller durscha den. Låt den stå så att solen inte lyser hela dagen. Stöd upp med pinnar vart efter ... smile

Att inte köra bana med sin sportbil är som att ha en tjej o inte ligga med henne..
BMW 435d "Msport xdrive" (2014)
Ford Focus "Titanium" (2014)
AndreasPlars
10 november 2010 · 1 062 Inlägg

Mr_Vic skrev:
Köp en c6 eller z06 då behöver du ingen turbo utan har 400-512hk från början smile

Dagens dummaste kommentar?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
kenny_s Im Awesome!!
11 november 2010 · 281 Inlägg

Mr_Vic skrev:
robbin: plantera en orkidé i den och sätt den i fönstret, vattna 1 gång i månaden eller durscha den. Låt den stå så att solen inte lyser hela dagen. Stöd upp med pinnar vart efter ... smile

Och dagens bästa kommentar big_smile

Men du st4rmine_junkie försök bli klar med bilen i övrigt först, bes osv.. Sen köper du en motor till isf och pillar dit turbon på den. Kommer bli ett större projekt än vad det låter som, tro mig. Min lilla b20 turbo trodde jag att det bara var att.... men det är så mycket småpill man måste fixa.

Du behöver inte lägga ner planerna på turbo men det kommer bli större projekt en vad du tror, om det ska hålla. wink

Senast redigerat av kenny_s (11 november 2010)

Åk på rätt sätt, åk brett :D
Volkswagen Passat "2.0 Tdi 4 motion" (2017)
Sharky
11 november 2010 · 10 287 Inlägg

Det är som Kenny_s säger. Det är ett större projekt än vad (dom flesta) tror. Visst kan man teoretiskt stoppa ner en turbo och ladda måhända 0.3 - 0.4 i dom flesta motorer och få det att lira men jag tror inte att låter det stanna vid dessa 0.3 - 0.4 utan man vill ha mera och då blev det helt plötsligt mera komplicerat.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang