5468
Sök

Mindre remskiva till vattenpumpen. Volvo B230

871 Inlägg
12 november 2010
Trådstartare
hej!

Som topic lyder, vart kan jag köpa en mindre remskiva till vattenpumpen ? (redan kollat på folkraceshop.se)

Och tjänar jag någon hk överhuvetaget på detta ?

Mvh

1 513 Inlägg
12 november 2010
hur mycket ska du varva??? men brukar byta när man tokvarvar för att inte skapa luft fickor i vattnet.. tjäna häst på de nja tror inte du märker något större på de..

930 Inlägg
12 november 2010
beckstroem skrev:
hej!

Som topic lyder, vart kan jag köpa en mindre remskiva till vattenpumpen ? (redan kollat på folkraceshop.se)

Mvh

Du ska väl ha en större remskiva på vattenpumen om du vill sänka varvtalet på den.

Många bäckas små! Men så mycket tjänar du inte på det.

Mats

1 513 Inlägg
12 november 2010
mats757 skrev:
beckstroem skrev:
hej!

Mvh

Du ska väl ha en större remskiva på vattenpumen om du vill sänka varvtalet på den.

Mats

ja där sa du något tur man läser allt hmm  givetvis större jag menade men men skallen e ju inte alltid med

871 Inlägg
12 november 2010
Trådstartare
evo_krolle skrev:
mats757 skrev:
beckstroem skrev:
hej!

Mvh

Mats

ja där sa du något tur man läser allt hmm  givetvis större jag menade men men skallen e ju inte alltid med

Nu hänger jag inte med.. Jag tjänar väl mest hk på att sätta på en mindre remskiva (om jag tjänar något alls). Detta ska även kompletteras med att ta bort nuvarande fläkt och sätta på en el-fläkt.

8 287 Inlägg
12 november 2010
beckstroem skrev:
Nu hänger jag inte med.. Jag tjänar väl mest hk på att sätta på en mindre remskiva (om jag tjänar något alls). Detta ska även kompletteras med att ta bort nuvarande fläkt och sätta på en el-fläkt.

Borde snarast bli tvärs om. Med mindre remskiva och högre varvtal på vattenpumpen så får den jobba mer och stjäl mer effekt. Hade skippat hela idenmed remskivan och antingen inte gjort nåt eller byggt ett system med en elektrisk pump istället.

21 761 Inlägg
12 november 2010
Med mindre remskiva så höjs utväxlingen på pumpaxeln. Gäller det saker som går trögt att driva så blir det ännu trögare att driva när utväxlingen höjs, men hur motorn påverkas av av att pumpen får höjd utväxling vet jag inte.

Eftersom du tänker plocka bort den ordinarie fläkten så tycker inte jag att det finns någon anledning att sätta annan remskiva, men jag kanske missar någonting. smile

871 Inlägg
12 november 2010
Trådstartare
Okej, får väl skita i remskivan då :p tack för alla svar! smile

415 Inlägg
12 november 2010
Det finns mindre remskivor på tex kgtrimning. det blir samma effekt med en mindre remskiva som med en större skiva på vattenpumpen. Kolla på en mountainbike så förstår du vad jag menar.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

Sök