4171
Sök

T-rör trim till v40?

4 Inlägg
12 november 2010
Trådstartare
hej jag har en v40 2.0T 01. och jag undrar om t-rör trim e bra för bilen och vad som kan hända, om man måste byta nåt för det ska gå,
plus så har jag en kompis som kan chip trimma bilen så undrar jag om det är nån bra kombination om man chipar den och t-rör trimar den? :p

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 november 2010
T-rör = pystrim?

Fel bil att pystrimma.
Chippa bara istället, chippet sköter laddtryck och bränslet.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 Inlägg
12 november 2010
Trådstartare
okey men vad händer om man gör pystrimm ?

3 860 Inlägg
13 november 2010
sök på pystrim så hittar du nog en hel del info... Chippa o håll inte på med några T rör...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

3 295 Inlägg
13 november 2010
du kan spika hål i kolvarna, men det kanske är tillräcklig info?

7 282 Inlägg
13 november 2010
Chippa den så ökar laddet iaf.

3 860 Inlägg
13 november 2010
enkelt ... öka inte ladd utan att öka soppa... alltså chippa!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

904 Inlägg
13 november 2010
när jag hade min s40, då fanns det inga chipp å köpa. då köpte jag två tre kors som sitter på vindrute spoliningen klippte slangen den som är markerad gul finns röd å en färg till satte på korsen på dom korsen så satte jag två slangar som va 10,5centemeter långa bilen gick bättre kände inga spikningar körde treusen mil utan att det hände nått. MEN  köp ett chipp mycket bättre å billigare i längden

AUTOTECH S60 power

Rejsa ?
2 959 Inlägg
13 november 2010
Blyfot_Racing skrev:
när jag hade min s40, då fanns det inga chipp å köpa. då köpte jag två tre kors som sitter på vindrute spoliningen klippte slangen den som är markerad gul finns röd å en färg till satte på korsen på dom korsen så satte jag två slangar som va 10,5centemeter långa bilen gick bättre kände inga spikningar körde treusen mil utan att det hände nått. MEN  köp ett chipp mycket bättre å billigare i längden

Du kanske hade en 98:a, dom e inte lika känsliga.
Pysa den röda slangen ger inget.
Pysa den gula är det som gäller och det är storleken på hålet i T-korset som är avgörande hur mycket man lurar upp trycket.
Bilarna klarar av att kompensera för 0.2 bar extra ungefär för så långt sträcker sig orginalmappen men det är lätt att få laddpikar vid växlingar och det är inte bra.

Till trådskaparen så ja, chippa.
Då ändras både laddtryck, tändning och bränsle och bilen kommer gå mycket bättre än bara att pysa upp laddet och dessutom behöver du inte tänka på ev motorras.

Autotech

904 Inlägg
13 november 2010
Busgrabb skrev:
Blyfot_Racing skrev:

Pysa den gula är det som gäller och det är storleken på hålet i T-korset som är avgörande hur mycket man lurar upp trycket.
Bilarna klarar av att kompensera för 0.2 bar extra ungefär för så långt sträcker sig orginalmappen men det är lätt att få laddpikar vid växlingar och det är inte bra.

Då ändras både laddtryck, tändning och bränsle och bilen kommer gå mycket bättre än bara att pysa upp laddet och dessutom behöver du inte tänka på ev motorras.

det va ju det jag skrev att jag klippte den gula det va en helt ny 00 jag hade

AUTOTECH S60 power

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
13 november 2010
Bilen är ju pystrimmad orginal! så nej, 2pys efter varandra hade jag inte gjort...

904 Inlägg
13 november 2010
Xoff skrev:
Bilen är ju pystrimmad orginal! så nej, 2pys efter varandra hade jag inte gjort...

det va så jag gjorde det va det tippset jag fick den killen som jag fick det i från sa att dom två slangarna inte fick vara kortare än 10,5 för då spikar det sönder han hade gjort det misstaget

AUTOTECH S60 power

Rejsa ?
2 959 Inlägg
13 november 2010
Xoff skrev:

Pystrimmad orginal ?
Sitter en slang från kompressorhuset till en magentventil som sedan styr hur mycket luft som ska gå till tryckklockan eller tillbaka in i insuget.

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
13 november 2010
Blyfot_Racing skrev:
Busgrabb skrev:
Blyfot_Racing skrev:

Ahaa okay, var så osammanhängande utan punkter eller kommatecken så det var inte riktigt självklart.
Dethär med slang på 10.5 försår jag inte hur det ska hänga ihop med spikningar ?

Autotech

904 Inlägg
13 november 2010
Busgrabb skrev:
Blyfot_Racing skrev:
Busgrabb skrev:

Ahaa okay, var så osammanhängande utan punkter eller kommatecken så det var inte riktigt självklart.
Dethär med slang på 10.5 försår jag inte hur det ska hänga ihop med spikningar ?

punkte ska man inte slösa på =P enligt han så hade man kortare slangar så ladda den mer å spikningar tillföld

AUTOTECH S60 power

Rejsa ?
2 959 Inlägg
13 november 2010
Blyfot_Racing skrev:
Busgrabb skrev:
Blyfot_Racing skrev:

punkte ska man inte slösa på =P enligt han så hade man kortare slangar så ladda den mer å spikningar tillföld

Haha okay.
Alltså det hela handlar ju bara om hur mycket luft man lurar systemet på.
Ju mer luft man pyser ut ju mer laddar den. Större hål i T-korset = mer luft ut.

Autotech

904 Inlägg
13 november 2010
jo det är sant, men har man två små hål så blir det ett stort ihop.

sen hade jag en 2,0t kanse skilnad till t4

AUTOTECH S60 power

Rejsa ?
2 959 Inlägg
13 november 2010
Blyfot_Racing skrev:

Ja sant.
Samma princip på 2.0T med, likadant system.

Autotech

904 Inlägg
13 november 2010
Busgrabb skrev:
Blyfot_Racing skrev:

Ja sant.
Samma princip på 2.0T med, likadant system.

då är vi på samma linje i allfall =P jag gjorde detta för att det fanns inga chipp att köpa till dom två år senare öppnade autotech sina portar å då hade jag redan sålt bilen

AUTOTECH S60 power

429 Inlägg
14 november 2010
Kort sagt, fuck pystrim! det är en osäker snåltrimning som rimmar på spikning.
Ska man ställla på laddet utan chip så är det byta wg klocka som gäller, för då får man en jämn laddkurva som inte varierar hälften så mycket som en pysventil gör! big_smile

Sök