4072
Sök

Köra utan evap-ventil och turboreglerventil volvo 850 t5

245 Inlägg
12 november 2010
Trådstartare
Hej hopp!
Kör utan evap-ventil och magnetventil i min 760 t5 vilket resulterar i felkoderna 5-4-1 och 5-3-5, påverkar detta boxen/motorn/effekten eller gör det inget?
/mvh erik

Pedal To The Metal
750 Inlägg
18 november 2010
Hur kommer det sig att du åker utan det?

Är det inte så på dessa kärror att den går ner i Limp Home när den får felaktig funktion på EVAP?

Kör du utan magnetventilen till Laddet??

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

8 287 Inlägg
18 november 2010
Båda dem koderna var för sig gör att den går öber i lh-läge med fäljden att boxen försöker sänka laddtrycket + att den går fetare än normalt och tändningen sänks. Så ja, det påverkar effekten klart negativt.

396 Inlägg
18 november 2010
magnetventilen skapar väl inte limp home läge? är ju hur många som helst som åker utan den?

evap ventil gör det däremot, som sagt.
Senast redigerat av Tommy_P (18 november 2010)

8 287 Inlägg
18 november 2010
Tommy_P skrev:
magnetventilen för inte limp home läge? är ju hur många som helst som åker utan den?

Den ska gå över i lh-läge. Och många som kör med pysventil istället har den bara inkopplad i kontakten (men alltså inte slangarna) för att slippa få felkoden. Alternativet är att sätta dit ett motstån istället för ventilen.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
18 november 2010
Men varför åka utan magnetventil och med "pysventil" ?  Varför inte göra det den "rätta" vägen och Mappa om istället?

396 Inlägg
18 november 2010
Marlboroman skrev:
Tommy_P skrev:
magnetventilen för inte limp home läge? är ju hur många som helst som åker utan den?

Den ska gå över i lh-läge. Och många som kör med pysventil istället har den bara inkopplad i kontakten (men alltså inte slangarna) för att slippa få felkoden. Alternativet är att sätta dit ett motstån istället för ventilen.

aha okej visste jag faktiskt inte

245 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
vad jag har hört så gillar inte magnetventilen om man kör me extern wastegate vilket jag gör, nu har jag iaf köpt en å kopplat in för att slippa felkoden, går även å väntar på att en evap-ventil ska komma på posten.

8 287 Inlägg
19 november 2010
eferm skrev:
vad jag har hört så gillar inte magnetventilen om man kör me extern wastegate vilket jag gör.

Den som sagt det ska du inte lyssna så noga på i framtiden. För ventilens del spelar det ingen roll vilken sorts wastegate man har, den gör samma sak i vilket fall. Dessutom är ju en elektrnoisk styrning som oftast överlägsen eftersom man får helt andra möjlighetr att styra laddtrycket för att uppnå bättre prestansdaoch hållbarhet.

245 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
på så vis minsann, då kanske man skulle vara duktig å koppla in ventilen ordentligt med slangarna åxå

8 287 Inlägg
19 november 2010
eferm skrev:
på så vis minsann, då kanske man skulle vara duktig å koppla in ventilen ordentligt med slangarna åxå

Det är ju aldrig fel, men tänk att det kräver att boxen är mappad för att använda magnetventilen. Annars kommer den ju bara ladda original om inget i dem tabellerna är ändrat.

245 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
har du någon aning om vad ett steg 3 chip ger för laddtryck? jag tänkte köra på ca 1bar tills jag har fått i den nya motorn med riktiga stakar m.m

8 287 Inlägg
19 november 2010
Steg 3 om man har 0,4 bar i grundtryck på wastegaten ger ungefär 1,3 bar om man kör med magnetventilen

1 062 Inlägg
19 november 2010
Varför skulle CE tändas pga att magnetventilen är urkopplad? Motorn får ju den mängd luft som LMM ger signal om??  Jag tvivlar inte! Men är fundersam över nyttan med att tända CE pga utebliven laddtrycksökning från grundläge...
Och EVAP påverkar ju inte Lambda speciellt mycket men där förstår jag ju självklarheten med att tända en lampa smile

M.V.H.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
19 november 2010
AndreasPlars skrev:
Varför skulle CE tändas pga att magnetventilen är urkopplad? Motorn får ju den mängd luft som LMM ger signal om??  Jag tvivlar inte! Men är fundersam över nyttan med att tända CE pga utebliven laddtrycksökning från grundläge...
Och EVAP påverkar ju inte Lambda speciellt mycket men där förstår jag ju självklarheten med att tända en lampa smile

M.V.H.

Handlar väl främst om att alla komponenter ska fungera.. Gör de inte det så tänder man ju CE.

1 062 Inlägg
20 november 2010
Revotech skrev:
AndreasPlars skrev:

M.V.H.

Handlar väl främst om att alla komponenter ska fungera.. Gör de inte det så tänder man ju CE.

Fast det finns annars ju fel på motorer som inte tänder CE och magnetventilen påverkar ju ingalunda motorns emissioner eller gång utan enbart prestandan.
Och det lär man ju märka tycker jag.
Går alltså inte att rycka kabeln till magnetventilen om man råkar ha en lite för påställd bil som ska till SBP så alltså?

Det verkar ju urbotadumt att sätta motorn i limp-home pga dessa fel!
M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (20 november 2010)

Pedal To The Metal
750 Inlägg
20 november 2010
AndreasPlars skrev:
Revotech skrev:
AndreasPlars skrev:

M.V.H.

Fast det finns annars ju fel på motorer som inte tänder CE och magnetventilen påverkar ju ingalunda motorns emissioner eller gång utan enbart prestandan.
Går alltså inte att rycka kabeln till magnetventilen om man råkar ha en lite för påställd bil som ska till SBP så alltså?

M.V.H.

Jo absolut är det dumt... Men det är väl en fuktion för gemeneman kan ja tänka mig. Men som tur väl är så finns inte detta problem för oss med Trionic 5 xD

8 287 Inlägg
20 november 2010
AndreasPlars skrev:

M.V.H.

Att lampan tänds är inte så konstigt. Betänker man hur nummersysteet i felkoderna är uppbyggt så vore det konstigt om den inte gjode det. Desto högre nummer, desto allvarligare kan man förenkla det att säga.

Och dessutom så så tänker du bara på 50% av problemet. Nämligen att ventilen går sönder och man inte får upp laddtrycket. Men den kan lika gärna fastna och ge skenladd. Och boxen kan ju inte alltid vara säker på vad som hät och då tar den det säkra före det osäkra.

Sök