4939
Sök

240 -88 b230ft Startar inte:( snälla hjälp mig!:)

220 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
hallå, jag har en 240 -88 som det har suttit en b230f (elektroniska spridare)och (luftmasse mätare)(trigger på fördelare ist för på svänghjulet)i men jag har en 760 med b230ft (elektroniska spridare) och  ''luftmängds mätare'') och (trigger på svänghjulet) jag har nu b230ft n i min 240 spridar kablarna var ju samma så dem är kvar, sen har jag bytt fördelare så fördelaren (trigger på fördelaren) från b230f en är det som sitter på b230ft motorn, sen var det olika kontakter på luftmasse mätaren och luftmängds mätaren så jag behöll luftmasse mätaren i 240n och förlängde kablarna:), och nu till felet, den vill inte starta om man sprutar in startgas så tänder den till men vill inte gå igång:(. motorn gick helt perfekt i 760n så den är inte trasig något annat fel måste det vara:), snälla hjälp mig:)! , Tack på förhand:D!

10 287 Inlägg
14 november 2010
1: Det sitter olika tempgivare till olika sprut på Volvo. En sorts givare till Motronic och en sort till lH2.2 och LH2.4. Om motorn som satt i 760:n satt i en bil Motronic så är det fel tempgivare i toppen givet att din 240 har LH 2. eller LH2.4.

2: Har du kollat så att apparataxeln (den som driver sidomonterad fördelare) har drivning för fördelaren. Nyare B230FT block har en axel utan drivning.

3: Om du kör med turbons lågohmiga spridare så måste du ha förkopplingsmotstånden från turbon annars bränner du upp bränsleboxen.

4: Om du har bränslebox fö en sugis och stoppar in turbons större spridare så kommer motorn att gå allldeles för fett.

5: Nu har jag inte koll exakt på alla kombinationer men vissa sprut kräver kallstartspridare.

Börja med att ta reda på om du har LH 2.2 eller LH2.4 i din bil. Räkna hur många stift som finns i kontakten till bränsleboxen. LH2.2 har 25 och LH 2.4 har 35. Ge oss även Bosch numret på bränsle och tändboxen så att vi kan dubbelkolla. Numren ser ut som "0 280 XXX XXX".

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Tvivlare
2 266 Inlägg
14 november 2010
Sharky skrev:
1: Det sitter olika tempgivare till olika sprut på Volvo. En sorts givare till Motronic och en sort till lH2.2 och LH2.4. Om motorn som satt i 760:n satt i en bil Motronic så är det fel tempgivare i toppen givet att din 240 har LH 2. eller LH2.4.

2: Har du kollat så att apparataxeln (den som driver sidomonterad fördelare) har drivning för fördelaren. Nyare B230FT block har en axel utan drivning.

3: Om du kör med turbons lågohmiga spridare så måste du ha förkopplingsmotstånden från turbon annars bränner du upp bränsleboxen.

4: Om du har bränslebox fö en sugis och stoppar in turbons större spridare så kommer motorn att gå allldeles för fett.

5: Nu har jag inte koll exakt på alla kombinationer men vissa sprut kräver kallstartspridare.

Börja med att ta reda på om du har LH 2.2 eller LH2.4 i din bil. Räkna hur många stift som finns i kontakten till bränsleboxen. LH2.2 har 25 och LH 2.4 har 35. Ge oss även Bosch numret på bränsle och tändboxen så att vi kan dubbelkolla. Numren ser ut som "0 280 XXX XXX".

/Göran

#2 kan du ju stryka direkt. tändning är där ju iochmed den vill tända till på startgas. felet kan nog ligga lite varsomhelst med tanke på att de verkar som elen är ihopklabbad med lite olika saker. jag hade lyft i en härva från en annan 240 som funkar med den maskinen. tror de ska finnas från nån viss årsmodell?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

220 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
Sharky skrev:

/Göran

okej tack för hjälpen!smile, ska ner till garaget imorgon så kan komma med svar då:), styrboxen sitter vid fötterna på passageraren va:))?

220 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
MantaRobin skrev:
Sharky skrev:

/Göran

#2 kan du ju stryka direkt. tändning är där ju iochmed den vill tända till på startgas. felet kan nog ligga lite varsomhelst med tanke på att de verkar som elen är ihopklabbad med lite olika saker. jag hade lyft i en härva från en annan 240 som funkar med den maskinen. tror de ska finnas från nån viss årsmodell?

precis:), jag vet inte någon som har en annan härva tyvärr:(, men det borde gå att ta kabel härvan från 760n utan jätte mycket konstigt jobb:)?

10 287 Inlägg
14 november 2010
Nej. Det är ett grisgöra.
För att ta hela insprutnings/motorhärva från en 740/760/940 så måste du ta all el i hela motorutrymmet och skarva dig vansinning inne i kupen.

Börja med att reda ut om du har LH2.2 eller 2.4. Utifrån det kan vi ta det steg för steg sedan.

Se till att du har ett universalinstrument så att du kan mäta. Det kommer att behövas.

/Göran

Grn_e34 skrev:
men det borde gå att ta kabel härvan från 760n utan jätte mycket konstigt jobb:)?

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
14 november 2010
Mea Culpa....

MantaRobin skrev:
#2 kan du ju stryka direkt. tändning är där ju iochmed den vill tända till på startgas.?

Njaaa. Inte någon Turbo-härva. Det blir alltid lite pill med en sugis-härva från en 240 men om Mr Grn tar det steg för steg så kan vi nog trassla ut det hela år honom

MantaRobin skrev:
jag hade lyft i en härva från en annan 240 som funkar med den maskinen. tror de ska finnas från nån viss årsmodell?

/Göran

(Groucho Marx).

220 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
Sharky skrev:
Mea Culpa....

MantaRobin skrev:
#2 kan du ju stryka direkt. tändning är där ju iochmed den vill tända till på startgas.?

Njaaa. Inte någon Turbo-härva. Det blir alltid lite pill med en sugis-härva från en 240 men om Mr Grn tar det steg för steg så kan vi nog trassla ut det hela år honom

MantaRobin skrev:
jag hade lyft i en härva från en annan 240 som funkar med den maskinen. tror de ska finnas från nån viss årsmodell?

/Göran

vilken är bränsle och tändboxen:)?, och det är bara nummer på den jag behöver veta va:)?

10 287 Inlägg
14 november 2010
Om en av boxarna har 35 stift så är det bränsleboxen (och då har du LH2.4). Om båda har 25 poler så kan vi med hjälp av numren säga vad som är vad (och då har du LH2.2).

Nu har jag aldrig rotat i orginal 240 (bara ombyggda) men boxarna bör sitta väldigt nära varandra genom att dom sitter på samma kabelhärva.

/Göran

Grn_e34 skrev:
vilken är bränsle och tändboxen:)?, och det är bara nummer på den jag behöver veta va:)?

(Groucho Marx).

Sök