Saab 9-3 vector telefon och nu även högtalare.

Theonethe
14 november 2010 · 47 Inlägg

Hej, jag har en saab 9-3 vector årsmodel 05 och jag har ett simkort jag skulle vilja instalera och man ska ju ha en låda därbak som man ska stoppa kortet i. Jag har en låda där bak men inte någon ingång för kortet. Hur gör man måste man skruva upp eller ? yikes

Kör med lycka!
Saab 9-3 "Mammas" (2005)
BMW 316d "Black Beauty" (2010)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
14 november 2010 · 6 170 Inlägg

Har du TEL 2 med integrerad telefon i bilen så har du som sagt en låda i skuffen som det ska in ett SIM-kort i. Det här SIM-kortet ska vara ett "helt" kort och inte som dagens lilla plastbit man bryter ur det "bankkortsstora" för att få in i en modern mobiltelefon.

Du är alltså ganska rökt om du har brutit ut det lilla kortet från det större och inte lyckas sätta ihop dom igen wink

EDIT: Kopierat från EAC: "Minimumkraven för installation är: ES1-7 + TEL1+ läderratt eller PRE-TEL2. Ett stort SIM-kort krävs."

Senast redigerat av TBOC_Razor (14 november 2010)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Theonethe
15 november 2010 · 47 Inlägg

jo jag har en sån, men ingen stans att stoppa in simkortet:O

Kör med lycka!
Saab 9-3 "Mammas" (2005)
BMW 316d "Black Beauty" (2010)
Jimmu
15 november 2010 · 744 Inlägg

Din bil är nog som min, endast telefon förberedd, du får köpa en ny låda om du vill ha tele smile

Theonethe
15 november 2010 · 47 Inlägg

Kan ta en bild idag och visa hur det ser ut får vi se vad ni säger.. yikes

Kör med lycka!
Saab 9-3 "Mammas" (2005)
BMW 316d "Black Beauty" (2010)
Jimmu
15 november 2010 · 744 Inlägg

Theonethe skrev:
Kan ta en bild idag och visa hur det ser ut får vi se vad ni säger.. yikes

Troligtvis är det bara en svart plåtlåda som det går några kablar in i, men det finns inget att sätta sim-kortet i, finns det plats för sim-kortet så syns det klart och tydligt, och eftersom du inte ser något tydert det på att den är telefon förberedd dvs. alla kablar är fördragna, bara att byta ut lådan.

Theonethe
15 november 2010 · 47 Inlägg

var kan man köpa sådan låda dåsmile?

Kör med lycka!
BMW 316d "Black Beauty" (2010)
Saab 9-3 "Mammas" (2005)
Theonethe
15 november 2010 · 47 Inlägg

då känns det nästan bättre att skita ire!yikes

Kör med lycka!
BMW 316d "Black Beauty" (2010)
Saab 9-3 "Mammas" (2005)
Jimmu
15 november 2010 · 744 Inlägg

Theonethe skrev:
då känns det nästan bättre att skita ire!yikes

Precis så har jag gjort! big_smile

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
15 november 2010 · 6 170 Inlägg

Vilket ljudsystem har du i bilen ??

För har du tex bara minsta systemet och TEL 1 så är det en hel del som måste göras, ICM2 ("rattstyrdonet"), CU, monteringssats, ledningsnät och antennkabel. Och då blir det ganska dyrt även om du köper allting på skroten vilket man också kan göra.

För att veta lite mer exakt vad det skulle kunna kosta att fixa så skulle jag behöva veta lite mer om din bils tillval etc, såsom PRE-NAV, PRE-TEL2, ljudsystem osv. Men kan ju nästan säga att priserna går ifrån "ganska mycket" till "astronomiskt"...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 november 2010 · 8 744 Inlägg

TBOC-Razor: Vet inte om jag missförstod eller om det var du som skrev luddigt men ICM2 är inte nåt rattstyrdon utan själva synliga enheten på panelen, den med monokrom skärm.

Hur som, nej det är inte värt att eftermontera telefonsats, dyrt dyrt dyrt...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
15 november 2010 · 6 170 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
TBOC-Razor: Vet inte om jag missförstod eller om det var du som skrev luddigt men ICM2 är inte nåt rattstyrdon utan själva synliga enheten på panelen, den med monokrom skärm.

Hur som, nej det är inte värt att eftermontera telefonsats, dyrt dyrt dyrt...

Haha nej jag vet, brukar bara kalla den för det själv tongue

Det är en lång historia bakom det hela men ja, ICM är "stereon" man ser i panelen.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 november 2010 · 8 744 Inlägg

Hehe okej. tongue Ja jo, fast egentligen bara en panel, allt annat sitter ju i EHUn nere vid CD-spelaren (du vet det säkerligen redan men skriver för dom som inte vet).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
15 november 2010 · 6 170 Inlägg

MM, jag vet det med, därför jag skrev "stereon".

Men dom flesta skulle ju kalla den enheten för stereon eftersom det är den dom pillar på för att styra stereon, sen att det bara är en skärm och lite knappar vet ju inte den stora massan.


Jag är iaf extremt glad att jag har en 9-5:a, mindre strul om man vill byta något i bilen då den inte är lika nerlusad med styrdon hit och dit som nya 9-3:an är....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 november 2010 · 8 744 Inlägg

Nya nya 9-3an (07-) är ju dock i princip lika enkel att bygga om som din 9-5a. smile Dock 9-3 03-06 är lite tråkiga när det kommer till ljudet, men det finns lösningar för allt.

Senast redigerat av ChriZtoffer (15 november 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Theonethe
16 november 2010 · 47 Inlägg

Nej!!yikes är dom inge bra att instalera ljud i ? hmmhmm

Kör med lycka!
Saab 9-3 "Mammas" (2005)
BMW 316d "Black Beauty" (2010)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
16 november 2010 · 8 744 Inlägg

Haha ne, kan jag inte påstå. Vist placeringen av elementen är väl rätt bra men att få det att låta bra är en annan femma. För normalt bruk så duger det väl att byta högtalarna på brädan, dämpa dörrarna och kanske koppla på ett steg, men vill man att det ska låta BRA så lär det till en ny huvudenhet (stereo) och då börjar det bli krångligt. Men allt går, handlar bara om hur mycket jobb & pengar man är villig att lägga ner. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Theonethe
16 november 2010 · 47 Inlägg

Jo det är sant men jag vill ändå hålla den ganska original så mkt som möjlig efter som jag ska byta bil senare! men funderar på att byta högtalare i framdörrar och i hyllan bak tror du man behöver ett steg för det ? smile

Kör med lycka!
Saab 9-3 "Mammas" (2005)
BMW 316d "Black Beauty" (2010)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
16 november 2010 · 8 744 Inlägg

Varför byta högtalarna i dörrarna? Kommer inte låta bättre för det, tro mig, jag har testat. wink Köp dämpmatta och stoppa i istället, gärna ett steg till dom också så blir det helt okej tryck. Högtalarna i hatthyllan tycker jag också du kan låta vara, du sitter väl ändå fram? Nej lägg istället pengarna på ett par sjysta 3,5" koaxialer att sätta på instrumentbrädan, DET kommer ge ett lyft!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Theonethe
16 november 2010 · 47 Inlägg

är det inte svårt att instalera steg och grejor jag är inte så duktig..hmm

Kör med lycka!
Saab 9-3 "Mammas" (2005)
BMW 316d "Black Beauty" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang