Saab 9-3 vector telefon och nu även högtalare.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
16 november 2010 · 8 744 Inlägg

Nja så svårt är det inte, men det är ju inte bara att koppla in dom och se glad ut, finns inga lågnivåutgångar så du måste använda hög/lågnivåomvandlare och den bör kopplas in på dörrhögtalarna (eller iaf kablarna till dessa). Men börja med att trycka i dämpmatta i dörrarna och byta högtalarna på brädan så får du se sen om du är nöjd eller vill ha mer. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Theonethe
17 november 2010 · 47 Inlägg

var få man tag på sånt då och äre jobbigt ? big_smile

Kör med lycka!
BMW 316d "Black Beauty" (2010)
Saab 9-3 "Mammas" (2005)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 november 2010 · 8 744 Inlägg

Jag har en AMP1 (förstärkaren under förarstolen som driver dörrhögtalarna samt centern) med omvandlare inbyggd samt remote ut som du kan få köpa om du vill, annars så kan jag rekommendera Audison Connection SLI2 som du koppla in på kablarna till dörrhögtalarna, antingen i AMP1 eller så på vägen från den till dörrarna. Kräver viss lödvana och en del jobb ja.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Theonethe
17 november 2010 · 47 Inlägg

måste man ha ett steg om man bara ska byta 6x9 orna bak i hyllan ? smile

Kör med lycka!
Saab 9-3 "Mammas" (2005)
BMW 316d "Black Beauty" (2010)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 november 2010 · 8 744 Inlägg

Beror på vad du ska byta mot och hur du ska göra, men varför ska du byta dom, är dom trasiga?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Theonethe
17 november 2010 · 47 Inlägg

nej inte trasiga men det är ingen bas alls i dom endra är det någe fel eller är dem trasiga.. för idag då ja va ute vred jag ner all diskant och vred bak ljudet till bakhötalarna och hörde inte ett dugg bas! däremot fram är grym bas därför jag tänkte byta bak:)

Kör med lycka!
Saab 9-3 "Mammas" (2005)
BMW 316d "Black Beauty" (2010)
Theonethe
17 november 2010 · 47 Inlägg

om man byter högtalare bak spelar dom endå ingen bas?  yikes

Kör med lycka!
BMW 316d "Black Beauty" (2010)
Saab 9-3 "Mammas" (2005)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 november 2010 · 8 744 Inlägg

Men har du verkligen 6x9or bak då? För isåfall så har du stora systemet och det ska då finnas lite tryck i det iaf, och då ska du även ha ett steg till vänster bak i skuffen. Om du inte har 6x9or så sitter det svarta täcklock där som ser ut som 6x9or, typ.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Theonethe
17 november 2010 · 47 Inlägg

jag ska ta en bild idag ska du få se jag vet inte riktigt om dom ser ut sådär smile

Kör med lycka!
Saab 9-3 "Mammas" (2005)
BMW 316d "Black Beauty" (2010)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 november 2010 · 8 744 Inlägg

Nej dina högtalare ser nog inte ut så där, för dom är bytta i Hamiltons bil, men dom högtalarna spelar iaf mest bara mellanregister, om du däremot har högtalare på sidorna av dom (6x9or) så är dessa basar och ska spela bas.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Theonethe
20 november 2010 · 47 Inlägg

Kan berätta att jag va ute i bilen idag och kolla bäkhögtalarna.. BESVIKELSE! men men dom var ynkliga och som sagt spelar bara diskant! ingen bas alls. men det finns plats för ett par 6x9 bredvid men hur ska man dra kablar för dom? ska man dra från framdörrarna om man vill slippa steg änså länge eller kan man dra från högtalarna bak? smile

Kör med lycka!
Saab 9-3 "Mammas" (2005)
BMW 316d "Black Beauty" (2010)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
20 november 2010 · 8 744 Inlägg

Koppla INTE om kablarna från framdörrarna till 6x9orna! Blir ju helt fel, är väl ändå fram du sitter? Isåfall så använder du signalen till ett steg som driver 6x9orna, det funkar. Men dom borde spela fullregister då, det gjorde iaf mina förut när jag kopplade så.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
sniperoddan User
20 november 2010 · 41 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Nya nya 9-3an (07-) är ju dock i princip lika enkel att bygga om som din 9-5a. smile Dock 9-3 03-06 är lite tråkiga när det kommer till ljudet, men det finns lösningar för allt.

ChriZtoffer: Rycker du stereon i 9-3an -07 så slocknar alla lampor och instrument i bilen. Du kan enbart starta bilen och köra till verkstad för att gifta in allt igen i och med att det är inte vanliga kablar utan fiber så det är inte lika enkelt att bygga i den som i 9-3 98-03 och 9-5. Så detta får man passa sig för när man ska in med t.ex. en Parrot som jag skulle rekommendera i detta fallet.

Theonethe: Ta reda på om det är fiber eller vanliga kablar som går till stereon. För annars blir det som i ovan nämnda exempel.

Senast redigerat av sniperoddan (20 november 2010)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
20 november 2010 · 8 744 Inlägg

Sniperoddan: På 9-3an med gamla systemet ja (typ den jag har), men faceliften (ny inredning, gammal utsida) som kom 2007 hade nya stereon utan fiberoptik så där ska man utan problem kunna byta. Men även om man rycker ur den i en äldre (03-06) så behöver man inte gifta in den, räcker med att sätta tillbaks så ska allt fungera.

Ett tips bara, jag har byggt i min 9-3SS -03 i ett par års tid och har koll på det mesta gällande ljudsystemet i den. wink Sitter numer en riktig huvudenhet där som funkar galant.

Senast redigerat av ChriZtoffer (20 november 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Theonethe
21 november 2010 · 47 Inlägg

jag har ju en årsmodel 05.. men kan man inte bara dra ut kablarna ur dom som sitter bak och byta ?

Kör med lycka!
BMW 316d "Black Beauty" (2010)
Saab 9-3 "Mammas" (2005)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 november 2010 · 8 744 Inlägg

Då har du lika som mig, med fiber. Jodå vist kan du väl ta ur kablarna från 4" i hatthyllan och koppla in i 6x9orna, men du tjänar inget på det. Varför måste du ha mer högtalare bakom dig?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Theonethe
21 november 2010 · 47 Inlägg

jag vill bara att det ska bli mer bas eftersom jag inte har någon baslåda..

Kör med lycka!
BMW 316d "Black Beauty" (2010)
Saab 9-3 "Mammas" (2005)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 november 2010 · 8 744 Inlägg

Isåfall så tycker jag du ska börja med att stoppa i dämpmatta i dörrarna och byta högtalarna på instrumentbrädan (dom två 3,5"arna längst ut på kanterna, låt centern vara) och se hur du tycker det låter sen, vill du ändå ha mer tryck så kompletterar du med ett par 6x9or som du driver med ett steg och låter spela bara bas.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Theonethe
21 november 2010 · 47 Inlägg

ok men jag har redan ett par 6x9 liggande jag tänkte bara stoppa i dem föratt.. därför jag undrar om det GÅR att koppla dom via kablarna som redan är dragna till småhögtalarna bak? men jag ska absolut förja ditt råd sedan med steg då jag fått in pengar! för jag märker juh att du kan ! smile

Kör med lycka!
BMW 316d "Black Beauty" (2010)
Saab 9-3 "Mammas" (2005)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 november 2010 · 8 744 Inlägg

Ja klart det går! Men du kommer inte få nån direkt bas ifrån dom och inte nå vidare tryck heller. Men sätt dit dom så länge du om du vill det. smile

Ja det vore väl tusan om jag inte kunde systemen i 9-3SS/SC när jag byggt i en i över två års tid och testat allt möjligt. tongue

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang