Köp av enkel bil som går minst sönder?

Navkapsel
17 november 2010 · 4 637 Inlägg

caromania skrev:
Jag är lite oförstående till detta eviga rekommenderande av gamla Volvobilar med 25 år på nacken. De är bevisligen inte speciellt säkra, och inte heller så pålitliga som alla och deras moster hävdar. Dessutom har de ofta gått väldigt långt vilket betyder att felsökning är svårt. Vad som helst kan vara trasigt när det väl strular.

För 20 år sedan så var begagnade bilar fortfarande ganska dyra. Jag köpte min första bil 1989. Det var en sjukt rostig Passat från 1979. Den helt kass och kostade då 9000kr vilket var en hyfsat normal halvtaskig månadslön och vad en billig och dålig bil kostade då. Nuförtiden får man otroligt mycket bil för en hyfsat normal månadslön på 25-30k, och en helt okej pålitlig, ganska rostfri bil för 15k.

Toyota, Honda, Mazda. Bäst bilar vad gäller pålitlighet.

Finns många som lätt hittar fel på gamla bilar oavsett märke. Är ju inga avancerade saker...
Jag skulle inte sitta i baksätet i en nyare, stenhård småbil som är byggd för att klara frontalkrock bra för framsätespassagerarna om det inte var samma diverse skyddsutrustning bak som fram, hårt är farligt men ett måste för mindre bilar.
Jag rekommenderade även andra bilar men ville svara på ett inlägg jag inte förstod mig på, därav ovanstående inlägg. Alla andra som rekommenderat Volvo kan jag inte svara för.

Senast redigerat av EmilHammarlund (17 november 2010)

caromania Forummoderator
17 november 2010 · 9 296 Inlägg

Men varför rekommendera en gammal bil om pålitlighet är det som efterfrågas? Och även om det finns många som hittar de fel som dessa gamla bilar drabbas av så är det ju knappast något som ökar intresset för att köpa bilen?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Navkapsel
17 november 2010 · 4 637 Inlägg

caromania skrev:
Men varför rekommendera en gammal bil om pålitlighet är det som efterfrågas? Och även om det finns många som hittar de fel som dessa gamla bilar drabbas av så är det ju knappast något som ökar intresset för att köpa bilen?

Ägt en Volvo av årsmodell 1981 i flera år. 26 000 mil på mätaren. Senaste halvåret har jag kört 300 mil minst i månaden. Inga problem. Vet fler exempel då jag bl a vuxit upp med sådana bilar.

Känner folk med betydligt nyare bilar av olika märken som krånglar emellanåt.

Volvo var en kvalitetsprodukt och i samband med normal skötsel anser jag att det är en pålitlig bil precis som flera andra äldre bilar.

Kommer dock köpa en till bil som dricker lite mindre plus att det är synd att slita på Volvon så mkt, inte för att den inte håller men lack mm är så pass fint och jag vill bevara den. Men det blir ingen ny opålitlig bil som verkstaden måste ha för minsta lampbyte elelr liknande, det känns otryggt, opålitligt och oekonomiskt. Vem har tid med det?

Senast redigerat av EmilHammarlund (17 november 2010)

turboforssen Telge Drifting Team
17 november 2010 · 5 398 Inlägg

hur länge tänkte du ha den ???? vad kan du göra själv på en bil ????
vilken bil som helst duger om man sköter om den och servar den och underredsbehandlar den nån gång.
+ att det handlar om att hitta ett bra exemplar från början

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
caromania Forummoderator
17 november 2010 · 9 296 Inlägg

Du har helt rätt med att Volvos gamla bilar var mycket bra, men faktum kvarstår att en Toyota från mitten av 90 talet eller nyare är en bättre, säkrare och mer pålitlig bil även om den kanske kostar 5000kr mer att köpa. Sedan kan man väga in saker som trivsel med servostyrning, bättre fungerande ventilation i samband med frostiga morgnar, bränsleförbrukning och skatt.

Och en annan viktig sak. Det finns en väldig massa Volvobilar som är 25+ och överlag är de slut i ett eller annat avseende. Det finns pärlor, men hittar du en har du inte bara tur, du ska dessutom acceptera alla brister en så gammal bil har i form av förlegad mekanik/teknik och att den kommer vara dyr att tanka.

Som sagt, inget ont om gamla Volvobilar men de är inte bättre än en 10-15 år gammal Toyota på någon punkt. Man får en 97a Carina för 15.000kr idag. Om jag fick välja mellan att köpa Carinan för det eller att jag fick en 240/740 gratis så skulle jag ta Toyotan 7 dar i veckan, oavsett hur fin Volvon var.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Navkapsel
17 november 2010 · 4 637 Inlägg

caromania skrev:
Du har helt rätt med att Volvos gamla bilar var mycket bra, men faktum kvarstår att en Toyota från mitten av 90 talet eller nyare är en bättre, säkrare och mer pålitlig bil även om den kanske kostar 5000kr mer att köpa. Sedan kan man väga in saker som trivsel med servostyrning, bättre fungerande ventilation i samband med frostiga morgnar, bränsleförbrukning och skatt.

Och en annan viktig sak. Det finns en väldig massa Volvobilar som är 25+ och överlag är de slut i ett eller annat avseende. Det finns pärlor, men hittar du en har du inte bara tur, du ska dessutom acceptera alla brister en så gammal bil har i form av förlegad mekanik/teknik och att den kommer vara dyr att tanka.

Som sagt, inget ont om gamla Volvobilar men de är inte bättre än en 10-15 år gammal Toyota på någon punkt. Man får en 97a Carina för 15.000kr idag. Om jag fick välja mellan att köpa Carinan för det eller att jag fick en 240/740 gratis så skulle jag ta Toyotan 7 dar i veckan, oavsett hur fin Volvon var.

Läste i en artikel att Finlands vanligaste bil är mkt krockfarlig. (Corolla 93-97.) 98- är säkrare men bra blev de först 02. http://www.hbl.fi/text/motor/2008/1/18/d9306.php

Finns ganska nya bilar som är slut och gamla bilar som är i topptrim även fast det är naturligtvis vanligast att ju nyare desto bättre kndition, framförallt om det handlar om normalmilare av naturligtvis hög kvalitet.

Senast redigerat av EmilHammarlund (17 november 2010)

Navkapsel
17 november 2010 · 4 637 Inlägg

Trots att Folksams statistik (länk till den senaste på sidan 2 i tråden) anses väldigt pålitlig och har mkt goda marginaler mellan olika säkerhetsklasser ska man naturligtvis inte stirra sig blind på den.

Men en rödmarkerad liten omodern Japan från 1993 jämfört med en stor grönmarkerad bil från ett företag med unik säkerhetshistoria är tillräckligt olikt för att alla hellre skulle krocka med exempelvis en Volvo 740.

Senast redigerat av EmilHammarlund (18 november 2010)

MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
17 november 2010 · 559 Inlägg

Om du funderar på en Corolla runt 88 års modell (säkert andra årsmodeller också) så kolla/känn efter vid bakre stötdämparfästet om det är rostigt. Vanligt fel att dom är rostangripna just där.

Köpte min Corolla för 1500:-, lagt ut cirka 3000:- under 2 års tid på vindruta, drivknut, diverse reservdelar, servicedelar (transmissionssats[kamrem+spännrulle], motor- och växellådsolja, stift etc etc.)

Försäkringen för mig ligger strax under 2000:-/år/halvförsäkring.

En driftsäker och billig bil, rätt stor invändigt för att vara "småbil".

Mvh Thomas
MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
17 november 2010 · 559 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

MCMLXXXII skrev:
Om du funderar på en Corolla runt 88 års modell (säkert andra årsmodeller också) så kolla/känn efter vid bakre stötdämparfästet om det är rostigt. Vanligt fel att dom är rostangripna just där.

Köpte min Corolla för 1500:-, lagt ut cirka 3000:- under 2 års tid på vindruta, drivknut, diverse reservdelar, servicedelar (transmissionssats[kamrem+spännrulle], motor- och växellådsolja, stift etc etc.)

Försäkringen för mig ligger strax under 2000:-/år/halvförsäkring.

En driftsäker och billig bil, rätt stor invändigt för att vara "småbil".

Vilka sommarminnen jag fick. Var och tittade på en "rostfri" Corolla 3-d 1,3 -90 tror jag.
Silvertejp, spackel, färg överallt även där det inte ska va men ändå som knäckebröd. lol
Men som sagt, rätt fräna.
Ägaren sålde den till någon annan och nyligen såg jag bilen igen på Blocket till salu för 14 000 tror jag det var...

Haha, några riktiga "hobbyfixare" varit i farten kanske smile

Mvh Thomas
JonR
17 november 2010 · 3 259 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Vilka sommarminnen jag fick. Var och tittade på en "rostfri" Corolla 3-d 1,3 -90 tror jag.
Silvertejp, spackel, färg överallt även där det inte ska va men ändå som knäckebröd. lol
Men som sagt, rätt fräna.
Ägaren sålde den till någon annan och nyligen såg jag bilen igen på Blocket till salu för 14 000 tror jag det var...

Han fick nog det också, grymt eftertraktade för export just corolla av dom där årsmodellerna...

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Navkapsel
17 november 2010 · 4 637 Inlägg

JonR skrev:

EmilHammarlund skrev:
Vilka sommarminnen jag fick. Var och tittade på en "rostfri" Corolla 3-d 1,3 -90 tror jag.
Silvertejp, spackel, färg överallt även där det inte ska va men ändå som knäckebröd. lol
Men som sagt, rätt fräna.
Ägaren sålde den till någon annan och nyligen såg jag bilen igen på Blocket till salu för 14 000 tror jag det var...

Han fick nog det också, grymt eftertraktade för export just corolla av dom där årsmodellerna...

Hur kommer det sig? Var visserligen en lågmilare, spann som en katt men lite plåtbyte krävdes när jag glodde på den.

Senast redigerat av EmilHammarlund (17 november 2010)

JonR
17 november 2010 · 3 259 Inlägg

Tydligen värda guld i Afrika, har en Corolla -90 som jag har som stubbracebil, och det är säkert 10st kamelryttare som har ringt och som velat köpa den under dom åren jag haft den ståendes! Dock är den ju bara skrot, men dom kollar upp hos vägverket vilka som äger corolla och sen ringer o frågar.. Har för mig att folk till och med fått lappar på sina Corollor på stan med en undran om bilen är till salu! big_smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Navkapsel
17 november 2010 · 4 637 Inlägg

JonR skrev:
Tydligen värda guld i Afrika, har en Corolla -90 som jag har som stubbracebil, och det är säkert 10st kamelryttare som har ringt och som velat köpa den under dom åren jag haft den ståendes! Dock är den ju bara skrot, men dom kollar upp hos vägverket vilka som äger corolla och sen ringer o frågar.. Har för mig att folk till och med fått lappar på sina Corollor på stan med en undran om bilen är till salu! big_smile

Mvh/Jon

En i världen känd bilmodell visserligen som säkert går att hålla liv i även där. Låter lite otroligt men får tro på dig. smile

Senast redigerat av EmilHammarlund (18 november 2010)

Performance_ Förjaevle Brao
17 november 2010 · 555 Inlägg

Volvo 240

JonR
17 november 2010 · 3 259 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

JonR skrev:
Tydligen värda guld i Afrika, har en Corolla -90 som jag har som stubbracebil, och det är säkert 10st kamelryttare som har ringt och som velat köpa den under dom åren jag haft den ståendes! Dock är den ju bara skrot, men dom kollar upp hos vägverket vilka som äger corolla och sen ringer o frågar.. Har för mig att folk till och med fått lappar på sina Corollor på stan med en undran om bilen är till salu! big_smile

Mvh/Jon

En i världen känd bilmodell visserligen som säkert går att hålla liv i även där. Låter lite otroligt men får tro på dig. smile

Hittade tråden om en kille som inte trodde sina öron när han annonserade sin gamla corolla! smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=145675

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Navkapsel
17 november 2010 · 4 637 Inlägg

JonR skrev:

EmilHammarlund skrev:

JonR skrev:
Tydligen värda guld i Afrika, har en Corolla -90 som jag har som stubbracebil, och det är säkert 10st kamelryttare som har ringt och som velat köpa den under dom åren jag haft den ståendes! Dock är den ju bara skrot, men dom kollar upp hos vägverket vilka som äger corolla och sen ringer o frågar.. Har för mig att folk till och med fått lappar på sina Corollor på stan med en undran om bilen är till salu! big_smile

Mvh/Jon

En i världen känd bilmodell visserligen som säkert går att hålla liv i även där. Låter lite otroligt men får tro på dig. smile

Hittade tråden om en kille som inte trodde sina öron när han annonserade sin gamla corolla! smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=145675

Den var lång, får se om jag unnar mig intressant läsning genom att läsa lite av den. smile

caromania Forummoderator
17 november 2010 · 9 296 Inlägg

Annars om du är lässugen kan du ju kolla första sidan på Garagets eminenta empiriska "Generell felsökning" där i skrivande stund 24 trådar handlar om Volvobilar, tre om japanska men ingen om någon Toyota.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Navkapsel
17 november 2010 · 4 637 Inlägg

caromania skrev:
Annars om du är lässugen kan du ju kolla första sidan på Garagets eminenta empiriska "Generell felsökning" där i skrivande stund 24 trådar handlar om Volvobilar, tre om japanska men ingen om någon Toyota.

Inget konstigt då många här kör/mekar med gamla slitna Volvo.
Själv är jag inte så skuvandekåt och nöjer mig med service en gång om året och det brukar någon annan fixa.
Moget inlägg som håller sig till ämnet...
Själv är jag för gammal och mogen för att berätta hur Fordar är, tråden handlar inte om det nämnligen.

Senast redigerat av EmilHammarlund (17 november 2010)

twin_cam Smålänning
17 november 2010 · 7 877 Inlägg

caromania skrev:
Annars om du är lässugen kan du ju kolla första sidan på Garagets eminenta empiriska "Generell felsökning" där i skrivande stund 24 trådar handlar om Volvobilar, tre om japanska men ingen om någon Toyota.

Japanerna har rostat bort, så då blir de inga fel wink

Nä, men kollar man igenom trådarna så är det mest skitfel orsakade av dåligt underhåll.
Men det är fakta att japanerna är dom enda som kan bygga bilar ordentligt.

Men ang. volvo jag rekommenderar inte 240, inte för att den är sämre, utan för att det är väl omodernt...
240 rostar mer än 740/940 och är omodernare i allt, trängre inuti, skramlig inredning, och framförallt börjar många delar försvinna. Sen drar den mer bensin än 740/940.

Kollar på Skoda Felicia 1,3. Dom är bensinsnåla, ganska nya, och enkelt byggda. Rätt rostkära dock, framförallt dom efter 98, dock är det bara 98> som har servo som standard.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
caromania Forummoderator
17 november 2010 · 9 296 Inlägg

Ja det är onekligen tråkigt att äga en Toyota. Om man gillar att meka alltså. Jag vet, jag nämligen har haft en. En gammal -88 Carina II som hade gått 24.000 mil när jag köpte den. Jag hade den i 2 år och gjorde.... Ja, du har vunnit en målarlåda: Ingenting. Jag köpte den för 14.000 och sålde den för 16.000 och då hade den gått 27.000 mil.

Men du och jag tycker olika och det är helt okej.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang