4118
Sök

Konvertera till weber

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
hej jag har en saab 9000, med insprut osv,( 2,0l, motor) och de krånglar helat tiden så jag har gett upp.
nu ska jag installera ett par weber 45 mm förgasare istället .

jag håller på att bygga insugsrör mellan förgasare och motor , men hur ska man koppla ihop webrarna , med varandra , kalibrera dem rätt och hur hög bränsletryck ska dem ha, och finns det något mer jag borde tänka på ?

jag kommer att elektroniskt begränsa varvtalen till cirka 5000, för att inte spränga motorn direkt

förgasare :
2 * weber 45mm dcoe

motor :
saab 9000
2,0l
motorkod  B202l
år 1992
effekt 130hk, ( senare förhoppningsvis 150-180)

( nej jag ska inte försöka fixa insprutet)
och insuget håller jag på att tillverka själv från "scratch"
Senast redigerat av offfroad (20 november 2010)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

1 867 Inlägg
20 november 2010
Bränsletrycket i såna där ska vara bra mycket lägre än på en insprutarmotor, så du lär behöva byta bränslepumpen till en förgasarpump

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

10 287 Inlägg
20 november 2010
Nu kan jag inte SAAB. Men är bränsle och tändning integrerat i sprutet?
I så fall blir det väl ont om gnista och man tar bort sprutet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

595 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Koop skrev:
Bränsletrycket i såna där ska vara bra mycket lägre än på en insprutarmotor, så du lär behöva byta bränslepumpen till en förgasarpump

am just nu fungerar ju det så att pumpen pumbar fram bränsle till insprutet , sedan sitter e en tryckregulator och släpper genom bensinen tillbaks när trycket har kommit till ca 3 bar,

ok ifall jag gör samma loop med pumpen och tar bort regulatorn och sätter returledningen över taket , så vill bensin först gå till förgasare men sedan rinner de tillbaks till tanken, frågan är hur högt över förgasa sak returledningen sitta?

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

595 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Sharky skrev:
Nu kan jag inte SAAB. Men är bränsle och tändning integrerat i sprutet?
I så fall blir det väl ont om gnista och man tar bort sprutet.

/Göran

am de sitter flera datorer i nuvarande elsystem och hoppningsvis sitter dem inte ihop så noggrant , annars får jag hitta på något

(ska testa detta imon)
Senast redigerat av offfroad (20 november 2010)

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
21 november 2010
På din bil så har du separat tändning och insprut. Så gnista kommer du få smile det är vanlig fördelare med hallgivare och tändmodul, precis som på vilken volvo eller dylikt.

//Per-Arne

1 867 Inlägg
21 november 2010
Pumpen som sitter i bilen idag flyttar smått otroliga mängder soppa jämfört med en förgasarpump, jag tror inte du lyckas ta ner trycket såpass(0.3bar) genom att blöda bort bränsle med en returledning.
Visserligen finns det regulatorer för förgasarapplikationer, men jag tror flödet blir övermäktigt för dom. Trycket kommer skena.

595 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
Koop skrev:
Pumpen som sitter i bilen idag flyttar smått otroliga mängder soppa jämfört med en förgasarpump, jag tror inte du lyckas ta ner trycket såpass(0.3bar) genom att blöda bort bränsle med en returledning.
Visserligen finns det regulatorer för förgasarapplikationer, men jag tror flödet blir övermäktigt för dom. Trycket kommer skena.

nja den pumpen som jag har , kan ju leverera 2-3 bra , men den är ganska trög asso , och med ca 6mm slang den kommer inte kunna pumpa sååååå hög flöde att de byggd upp över 0,3 bar

1 867 Inlägg
22 november 2010
Jo.

Sök