Vad behövs för att fixa in 2st 18" baslådor i bilen? extrabatteri? vad för steg? kostnad?

Wida
20 november 2010 · 45 Inlägg

Sugen på att sätta in 2st 18" i bilen, vet ni något företag som säljer 18" med fabriksbyggd låda? annars om ni vet hur man ska bygga baslåda för dem, hur mycket kan det kosta att installera 2st 18" som kostar 3.000 st ?  tänker på priset på slutstegen, extrabatteri (?)  kondensator m.m..

Janneutanb
20 november 2010 · 7 272 Inlägg

Varför just 18"?

Wida
20 november 2010 · 45 Inlägg

Brains skrev:
Varför just 18"?

vad rekommenderar du?  har 2st 12:or nu, sugen på högre power

Janneutanb
20 november 2010 · 7 272 Inlägg

Beror ju helt och hållet på vad du har och vad du vill uppnå.
Stora basar är inte allt.

alindquist
20 november 2010 · 222 Inlägg

Du kan få mer tryck än du tror ur enbart en 10", storleken gör inte allt.
Vad vill du lyssna på?
Vad är det för bil?

/A

Senast redigerat av speeDs_ (20 november 2010)

BMW 135I "CSL" (2008)
Snippan91 Db-njutare
21 november 2010 · 246 Inlägg

Du får nog räkna med dubbla basarnas pris till slutsteg

2x DD1515 + DDM3 + 2x xs d2400 = 150.2db ....... Sen small det!
Volkswagen Lim 113 bubbla "Cal-looker" (1965)
stRaend
21 november 2010 ·

vad är det för 18" basar? och varför i fabriksbyggd låda? Det är bara bygga en vanlig låda, kanske får ha lite fler stag då volymen över förmodligen, helt beroende på vad det är för basar?

Wida
21 november 2010 · 45 Inlägg

speeDs_ skrev:
Du kan få mer tryck än du tror ur enbart en 10", storleken gör inte allt.
Vad vill du lyssna på?
Vad är det för bil?

/A

Lyssnar mest på hardstyle ,  det är en saab 900 -95 gamla karossen, just nu har jag 2st kicker 12:or  och ett 4 kanalsteg, total effekt 720W

inuzen
21 november 2010 · 168 Inlägg

Wida skrev:

speeDs_ skrev:
Du kan få mer tryck än du tror ur enbart en 10", storleken gör inte allt.
Vad vill du lyssna på?
Vad är det för bil?

/A

Lyssnar mest på hardstyle ,  det är en saab 900 -95 gamla karossen, just nu har jag 2st kicker 12:or  och ett 4 kanalsteg, total effekt 720W

Tror snarare på att behålla 12" då du även vill ha rätt snärtig bas i.o.m hardstylemusiken. Satsa istället på grövre steg, vad är det för serie på basar du har? Har själv en 10" i en saab 900 och har bas så de räcker o blir över..
Satsa på lite rejälare steg först & främst, eventuellt ett par bättre 12" subbar också.

Lycka till!

Wida
21 november 2010 · 45 Inlägg

inuzen skrev:

Wida skrev:

speeDs_ skrev:
Du kan få mer tryck än du tror ur enbart en 10", storleken gör inte allt.
Vad vill du lyssna på?
Vad är det för bil?

/A

Lyssnar mest på hardstyle ,  det är en saab 900 -95 gamla karossen, just nu har jag 2st kicker 12:or  och ett 4 kanalsteg, total effekt 720W

Tror snarare på att behålla 12" då du även vill ha rätt snärtig bas i.o.m hardstylemusiken. Satsa istället på grövre steg, vad är det för serie på basar du har? Har själv en 10" i en saab 900 och har bas så de räcker o blir över..
Satsa på lite rejälare steg först & främst, eventuellt ett par bättre 12" subbar också.

Lycka till!

Tjena! 
just nu har jag http://www.kenwood.eu/products/car/amplifiers/KAC-7404/ steget, men har även ett basrör som sitter under handsfacket på passagerarsidan fram..

Har denna baslåda http://www.dnbilradio.se/produkt/Kicker-DC-Comp-2x12  fast 4 Ohm

Janneutanb
21 november 2010 · 7 272 Inlägg

Jag föreslår att du skaffar ett riktigt framsystem och kör ditt nuvarande steg på det och skaffar ett monoblock till dina nuvarande basar.
Samt att du slänger ut basröret ifram.

Wida
21 november 2010 · 45 Inlägg

Brains skrev:
Jag föreslår att du skaffar ett riktigt framsystem och kör ditt nuvarande steg på det och skaffar ett monoblock till dina nuvarande basar.
Samt att du slänger ut basröret ifram.

Okej , rekommenderat RMS på monoblocket?  och i vilken prisklass ligger det?  så jag ska bara driva 2st 3.5" or på mitt slutsteg?

Janneutanb
21 november 2010 · 7 272 Inlägg

Nej, du stoppar i 6.5" i dörrarna som du driver på steget.
Sitter där orginal beroende på ljudpaket.
Tror även att det sitter kablar där om man saknar dessa högtalare.
Väldigt lätt att såga ut en träbaffel och skruva fast högtalarna.
Sen dämpar du dörrarna och lägger igen så många hål som möjligt.
Det kommer göra en ENORM skillnad på ljudet.

Eftersom baslådan du har ligger på 4ohm kan du faktiskt köra ett bryggat 2 kanaligt steg istället, lite billigare att få ut mer effekt.
Men det brukar låta bättre med ett monoblock som man slipper lasta ner.
Iofs KAN du köra det på 1 kanalpar på ditt nuvarande steg men jag tycker att det är lite väl lite effekt.

Senast redigerat av Brains (21 november 2010)

Wida
21 november 2010 · 45 Inlägg

Brains skrev:
Nej, du stoppar i 6.5" i dörrarna som du driver på steget.
Sitter där orginal beroende på ljudpaket.
Tror även att det sitter kablar där om man saknar dessa högtalare.
Väldigt lätt att såga ut en träbaffel och skruva fast högtalarna.
Sen dämpar du dörrarna och lägger igen så många hål som möjligt.
Det kommer göra en ENORM skillnad på ljudet.

Eftersom baslådan du har ligger på 4ohm kan du faktiskt köra ett bryggat 2 kanaligt steg istället, lite billigare att få ut mer effekt.
Men det brukar låta bättre med ett monoblock som man slipper lasta ner.
Iofs KAN du köra det på 1 kanalpar på ditt nuvarande steg men jag tycker att det är lite väl lite effekt.

okej, tyvärr hade jag inga sladdar llr högtalare i dörrarna original,vart själv lite besviken på det, men om jag bryggar mitt nuvarande steg blir det bara 180W , de skulle kunna gå att få mkt mer i ett monosteg antar jag?

Janneutanb
21 november 2010 · 7 272 Inlägg

Det är väldigt lätt att dra nya kablar i vilket fall som helst i dom där bilarna.
Sitter en stor anslutning till dörrarna, den tar du isär och borrar upp lediga hål sen trär du igenom en kabel bara.
Jag drog genom 2x4mm kabel till varje dörr på min 9-3.

Börja med att göra ett riktigt framsystem, dvs 6.5" i dörrarna, dämpa och täta ordentligt.
Sen kopplar du givetvis in dom på ditt nuvarande steg och hör vad du saknar.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 november 2010 · 8 744 Inlägg

En fråga bara, vad är det för basrör du har fram?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
stRaend
21 november 2010 ·
ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 november 2010 · 8 744 Inlägg

Aah hehe, se så enkelt det kan vara ja. wink Isåfall så hade nog jag behållt det ändå och sett till så det får nog med effekt, bryar man sig inte om korrekt ljudbild så låter det garanterat roligare än med ett par 6,5" midbasar i dörrarna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
BJonsson
25 november 2010 · 4 074 Inlägg

klart du ska ha 18" killen... smile
jag har en låda för dubbla 18" du kan få köpa billigt,plastad och lackad inuti..
avstämmd till ca 38hz

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Davidzzon DAVEO
25 november 2010 · 513 Inlägg

OM du behöver fler lådalternativ så har en dubbel 18" också.. Två kammare, ca 220liter i varje med 2st 4".

SM 2a i Super Street Nowall 2012. Personbästa 2012: 155,3db (@49hz), i Mk2an.
SM 3a i Bassrace 149.9 2012, i Mk2an.
SM 3a i Super Street 1-2, 2011. Personbästa 2011: 154,5db (@35hz), i Mk3an.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang