Felsöka el i fordon

experior
23 november 2010 · 47 Inlägg

hej jag har en fråga som jag funderat över ett tag.
när jag ska felsöka el som inte fungerar i min bil, i vad ska jag mäta då? hur vet jag ifall jag ska mäta i ohm eller i ström osv osv. och mellan vilka punkter ska jag mäta?? tacksam för svar smile

Evil_90 +Uppfinnare+
23 november 2010 · 643 Inlägg

Det beror helt på vad du har bekymmer med. Men vill du endast veta om det kommer ström fram dit du vill så bör du mäta spänning, alltså volt. om du till exempel vill mäta om det kommer ström från omkopplaren ut till lamporna så lossar du kabeln på lampan och sätter multimetern (eller vad du nu har) mellan dessa två. kommer det fram ett minustecken på multimetern så är det bara att skifta sladdarna på multimetern mellan lampan och sladden. Lycka till!

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
experior
23 november 2010 · 47 Inlägg

jaha okej tack smile vad menas med omkopplaren?
saken e den att jag inte har nått problem med bilen nu. vill bara veta hur ja ska gå till väga ifall något händer.
tex när ska jag ohm-mäta? vid vilka fel eller komponenter? när ska jag mäta volt? det är det jag vill veta, så jag vet vad jag ska göra när jag väl måste felsöka nått elektriskt så man inte bara står där som ett frågetecken. är mycket intresserad och vill veta hur man hur man går till väga smile

Evil_90 +Uppfinnare+
23 november 2010 · 643 Inlägg

vissa saker kräver expertis, när det till exempel börjar krångla med motorsensorer eller annan styrelektronik så  bör man nog inte ge sig på det om man inte kan det grundligt. Men sådana enkla saker som att mäta om du har ström fram till en viss komponent (som exempelvis en lampa eller fläktmotorn) kan du ju lätt göra själv. Då gör du som jag beskrev ovan och lossar strömkällan/kabeln på komponenten och sätter multimetern däremellan och har multimetern inställd på volt. Ohm mäter man när man vill ha fram hur mycket elektriskt motstånd komponenten ger, och det behöver man inte så ofta. Om du ska mäta ström(Ampere) så måste komponenten fungera och vara igång. Kom ihåg att elektronik är en hel vetenskap försig!

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
experior
23 november 2010 · 47 Inlägg

Jaha så ohm kan man tex använda i fall komponenten fungerar men kanske inte till 100 % så vill man se ifall det är komponenten det är fel på? spelar det nån roll vars jag sätter kablarna? måste tex röd vara på sladden och svart på lampan osv? när han man användning för amperemätning?vad har man för användning av "pip-funktionen" på en multimeter?  förlåt att jag frågar mycket men är ganska ny på ämnet..

Drönirettab
23 november 2010 · 21 761 Inlägg

experior skrev:
när han man användning för amperemätning?

Exempelvis om man vill mäta ifall någonting drar "tjuvström" i elsystemet, eller att se om en komponent drar någon ström.

experior skrev:
vad har man för användning av "pip-funktionen" på en multimeter?

Den funktionen är till för att enkelt se (höra) om det är kontakt mellan två punkter, tex om man mäter på ett svåråtkomligt ställe så att man inte kan kika på displayen. Dock får man komma ihåg att pipfunktionen inte innebär att kontakten är perfekt, dvs noll Ohm, mätaren kan pipa fastän det är typ 5 Ohms resistans.

Exempel på användning av pipfunktionen är om man har en kabel som man inte vet om den är hel. Då sätter man mätpinnarna i varsin ände av kabeln, piper det så är kabeln åtminstone inte av. Vill man kolla om en strömbrytare fungerar så är pipfunktionen också bra.

Vid resistansmätning, alltså även "pipmätning", ska det inte finnas någon spänning påkopplad där man mäter. Då fungerar inte mätningen. smile

experior
27 november 2010 · 47 Inlägg

tack så mycket för svaren båda två! smile

Drönirettab skrev:

experior skrev:
när han man användning för amperemätning?

Exempelvis om man vill mäta ifall någonting drar "tjuvström" i elsystemet, eller att se om en komponent drar någon ström.

förklara mer,. hur ser man att den drar tjuvström genom att bara mäta ampere??

Dirq
27 november 2010 · 305 Inlägg

för att kolla om bilen drar tjuvström(lite drar nog alla nya bilar)så ska du koppla av en polen från batteriet sen hålla en testpinnen från multimetern på batteriet och den andra på polskon som inte sitter på, sen multimetern på ampere mätning. Bilen får inte var på eller ha tändning tillslagen. drar den mer än 0,1 ampere borde man funderar vidare om det är för mycket beroende på bil/batteri m.m.

Ampere mätning skall alltid göras i serie och man kan lätt bränna säkringar i multimetern om man inte tänkte efter innan.

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
experior
27 november 2010 · 47 Inlägg

Dirq skrev:
för att kolla om bilen drar tjuvström(lite drar nog alla nya bilar)så ska du koppla av en polen från batteriet sen hålla en testpinnen från multimetern på batteriet och den andra på polskon som inte sitter på, sen multimetern på ampere mätning. Bilen får inte var på eller ha tändning tillslagen. drar den mer än 0,1 ampere borde man funderar vidare om det är för mycket beroende på bil/batteri m.m.

Ampere mätning skall alltid göras i serie och man kan lätt bränna säkringar i multimetern om man inte tänkte efter innan.

okej tack:) spelar det roll vilken pol man tar bort? hur gör man i fall man märker att den drar tjuvström, hur vet man vad det är som drar tjuvström?

Dirq
27 november 2010 · 305 Inlägg

tror inte det skall spela direkt roll vilken pol men ta plus så är du på den säkra sidan.
Sen är det väll bara fortsätta felsökningen genom att börja gå igenom säkringar var det drar ström.

Kan dock säga som lite kuriosa att vi har en volvo på skolan som drar 1,5amper i tjuvström och vi har gått igenom varenda säkring och inte hittat än vad det är som drar. Den vet jag inte hur vi skall lösa än tyvär.

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
experior
28 november 2010 · 47 Inlägg

Okej tack smile hur kan man se på säkringarna i fall den drar tjuvström?

Drönirettab
28 november 2010 · 21 761 Inlägg

Det man är ute efter är om tjuvströmmen minskar när man tar bort någon säkring, gör den det så har man "omringat" felet och kan göra en mer noggrann felsökning på alla saker som är kopplade till just den aktuella säkringen. smile

Senast redigerat av Drönirettab (28 november 2010)

experior
28 november 2010 · 47 Inlägg

Okej tack så jätte mycket för alla svar! smile högre upp i tråden stod det att ampere alltid ska mätas i serie.. vad menas med det?

Dirq
28 november 2010 · 305 Inlägg

att du kopplar bort en pol på batteriet tillexempel sen ska strömen gå igenom multimetern.
Du kan tillexempel inte ta på olika sida om en lampa och leta ampere, utan du måste ta av en kabelskon(om det finns)på ena sidan om lampan och sätta multimetern imellan kabelskon och lampan.

Men som sagt var tänk efter före hur mycket ampere det går genom kretsen/kabeln för det är ganska lätt att bränna säkringen i multimetern och det är tråkigt och byta den hela tiden.

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
experior
28 november 2010 · 47 Inlägg

Dirq skrev:
att du kopplar bort en pol på batteriet tillexempel sen ska strömen gå igenom multimetern.
Du kan tillexempel inte ta på olika sida om en lampa och leta ampere, utan du måste ta av en kabelskon(om det finns)på ena sidan om lampan och sätta multimetern imellan kabelskon och lampan.
Men som sagt var tänk efter före hur mycket ampere det går genom kretsen/kabeln för det är ganska lätt att bränna säkringen i multimetern och det är tråkigt och byta den hela tiden.

Okej, men nu förstod jag inte. du sa såhär förut:
koppla av en polen från batteriet sen hålla en testpinnen från multimetern på batteriet och den andra på polskon som inte sitter på, sen multimetern på ampere mätning

det e ju inte samma sak som du beskrev nyss? hur ska jag kunna sätta en testpinne på lampan i fall jag har ena testpinnen på kabelskon och andra på batteripolen?

Dirq
28 november 2010 · 305 Inlägg

experior skrev:

Dirq skrev:
att du kopplar bort en pol på batteriet tillexempel sen ska strömen gå igenom multimetern.
Du kan tillexempel inte ta på olika sida om en lampa och leta ampere, utan du måste ta av en kabelskon(om det finns)på ena sidan om lampan och sätta multimetern imellan kabelskon och lampan.
Men som sagt var tänk efter före hur mycket ampere det går genom kretsen/kabeln för det är ganska lätt att bränna säkringen i multimetern och det är tråkigt och byta den hela tiden.

Okej, men nu förstod jag inte. du sa såhär förut:
koppla av en polen från batteriet sen hålla en testpinnen från multimetern på batteriet och den andra på polskon som inte sitter på, sen multimetern på ampere mätning

det e ju inte samma sak som du beskrev nyss? hur ska jag kunna sätta en testpinne på lampan i fall jag har ena testpinnen på kabelskon och andra på batteripolen?

För att det är två helt olika exempel(kanske var lite otydligt).

Ska du testa tjuvström så gör som jag först skrev vid batteriet, koppla bort och en pinne på varje del.

Men sen om du skall kolla hur många ampere det går till en lampa i bilen eller vilken sak som hällst, så kan du inte sätta en pinne på varje sida om lampan utan du måste plocka bort kopplingen till lampan och sedan hålla pinnarna den ena mot lampans pol och den andra mot kabeln som man just kopplat bort. Det är att koppla i serie och strömen skall gå igenom multimetern och vidare den banan den gick innan. Man får altså inte skapa en genväg för elen genom multimetern och runt förbrukare(lampor m.m.).

Men som tillexempel volt behöver du inte serie koppla för att läsa ut, då kan du ta på var sin sida om lampan och få ut hur många volt det är till lampan.

Hoppas det klarnade något iaf. Lycka till

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
experior
28 november 2010 · 47 Inlägg

ja nu förstod jag bättre smile tack så jätte mycket än en gång!

experior
19 december 2010 · 47 Inlägg

hallå igen
nu har jag nya frågor haha. det är om ampere mätrning igen.. varför mäter man ampere på vissa saker och spänning på andra? är det inte alltid lite störm när det är spänning? varför mäter man inte amperen direkt i stället fär att mäta spänningen? och ampere är ju motstånd, varför är det bra att veta det?

och sista frågan, kan jag amperemäta alla saker i bilen eller är det något som inte går att mäta eller tar skada av det?
tacksam för svar! big_smile

smokeytorque
19 december 2010 · 36 Inlägg

Så här är det; Ström är Ampere. Den kan jämföras med ett vattenflöde i ett rör. Hög hastighet på vattnet är många ampere. Sätter man ett vattenhjul i änden på röret får man en motor. Är röret smalt blir trycket på hjulet litet.Ett bautarör med samma vattenhastighet ger jättetryck. Det motsvarar Volt. Lågvolt ger litet tryck. Hjulets förmåga att driva en dynamo eller en ryggkliare eller vad du vill är ju det arbete som utförs. Kallas Watt och används också i reklamsyfte...  Allt detta-röret, hjulet och föremålet som drivs går ju mer eller mindre tungt, alltså det har visst motstånd. Detta är Ohm.
Nu kommer vi till det roliga. Troligtvis vet du hur många volt du har i systemet, och för att göra det mer enkelt när du räknar säger vi att du har 12 volt "märkspänning". Har du nu en amperemeter så kan du räkna ut watt och Ohm via enkla formler. Detta gäller oavsett vad du vet för värde innan (oftast volt och watt), och vad du kan mäta dej till (oftast Ampere och Ohm)

Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!
experior
19 december 2010 · 47 Inlägg

smokeytorque skrev:
Så här är det; Ström är Ampere. Den kan jämföras med ett vattenflöde i ett rör. Hög hastighet på vattnet är många ampere. Sätter man ett vattenhjul i änden på röret får man en motor. Är röret smalt blir trycket på hjulet litet.Ett bautarör med samma vattenhastighet ger jättetryck. Det motsvarar Volt. Lågvolt ger litet tryck. Hjulets förmåga att driva en dynamo eller en ryggkliare eller vad du vill är ju det arbete som utförs. Kallas Watt och används också i reklamsyfte...  Allt detta-röret, hjulet och föremålet som drivs går ju mer eller mindre tungt, alltså det har visst motstånd. Detta är Ohm.
Nu kommer vi till det roliga. Troligtvis vet du hur många volt du har i systemet, och för att göra det mer enkelt när du räknar säger vi att du har 12 volt "märkspänning". Har du nu en amperemeter så kan du räkna ut watt och Ohm via enkla formler. Detta gäller oavsett vad du vet för värde innan (oftast volt och watt), och vad du kan mäta dej till (oftast Ampere och Ohm)

så för att få reda på i fall nånting fungerar räcker det med att mäta spänning, men för att veta hur pass bra det fungerar måste ja mäta strömmen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang