Problem med laddning Skoda Felicia - 00. HJÄLP!

Branden
5 december 2010 · 27 Inlägg

Senaste nytt angående problemet är att det nog inte är något problem. Det verkar ju i alla fall så.
Har varit långledig från jobbet så åkte hem till släkt och vänner i värmland. En resa på cirka 50 mil enkel väg.
Har med jämna mellanrum kollat batteriet och får exakt samma resultat som vi den första mätningen.
Laddspänningen på tomgång kommer fortfarande inte över 13V men det verkar ju åtminstonde på kort sikt
inte ha någon större betydelse. Men ska hålla det under uppsikt och se vad som händer.

Tackar så mycket för din/er hjälp så kommer jag krypandes och grinar
snart igen, då skodan rasar på andra delar. För rasa, det kommer den göra.
Den lever på lånad tid. Tjekisk jävla skit smile haha

Tack i alla fall!

Skoda Felicia -00
Rätt missnöjd Ändå.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 december 2010 · 17 622 Inlägg

Branden skrev:
Senaste nytt angående problemet är att det nog inte är något problem. Det verkar ju i alla fall så.
Har varit långledig från jobbet så åkte hem till släkt och vänner i värmland. En resa på cirka 50 mil enkel väg.
Har med jämna mellanrum kollat batteriet och får exakt samma resultat som vi den första mätningen.
Laddspänningen på tomgång kommer fortfarande inte över 13V men det verkar ju åtminstonde på kort sikt
inte ha någon större betydelse. Men ska hålla det under uppsikt och se vad som händer.

Tackar så mycket för din/er hjälp så kommer jag krypandes och grinar
snart igen, då skodan rasar på andra delar. För rasa, det kommer den göra.
Den lever på lånad tid. Tjekisk jävla skit smile haha

Tack i alla fall!

Den laddar ju lite dåligt tycker jag. Nytt laddrelä eller generator i värsta fall hade nog gjort underverk. Du har väl inte GEL-batteri? De kräver lite mer sås om man säger så. Spänning alltså! Som jämförelse kan nämnas att vår Arbetsbil en VW Caravelle -93:a går cirka 10 minuter per väg (max!) 2 ggr om dagen och den har alltid fläkt på för fullt så klart plus bakruta och extrafläkten för passagerare. Efter 3 månader visar fortfarande batteriet att det är fullt! Laddar bra kan man säga!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Branden
7 december 2010 · 27 Inlägg

Jag kan bara inställa i det du säger. Helt klart.
Var och kikade på ett laddrelä på mekonomen idag så under helgen sätter jag i ett sådant.
Risken är ju att det är hela generatorn som strular men tänkte att jag börjar med det billigaste smile
Det är inte ett Gel-batteri. Idag kollade jag återigen för att ha lite koll på det och nu visar den 12,80 ungefär då bilen är helt avstängd och stiger rätt så exakt 1,0 vid tomgångskörning. Det är inte bra, så något får jag göra åt det helt klart. Men nu har jag kontroll på läget och vet hur jag ska beteé mig för att inte batteriet ska suga ut direkt.

Mvh David.

Skoda Felicia -00
Rätt missnöjd Ändå.
Branden
20 december 2010 · 27 Inlägg

Hallå igen..Hoppas någon fortfarande följer tråden annars får jag försöka med ett nytt inlägg.
Tydligen så slutade min förbannade skoda inte att krångla, den som trodde det är ju naiv fullt ut.
Men denna gång är det annat fel, inte batteriet och inte laddningen.

I Söndags var jag ute och körde en sväng på förmiddagen. Bilen gick som den brukar och är alltid lika lättstartad.  Kom hem, ställde av bilen och var hemma i ungefär 2-3 timmar.
När jag skulle ge mig iväg sen så ville den inte starta. Startmotorn drar igång hela maskineriet.
Bilen går upp emot 3000 varv ungefär och sen stendör den. Spelar ingen roll om jag ger mer gas eller inte.
Ungefär vid vart femte försök fick jag igång bilen såhär. Övriga gånger gick det enbart på startmotorn och tände inte.
I morse innan jag drog till jobbet stoppade jag i motor och kupévärmaren, hade en liten föraning
om att det kanske frusit vid insprutet, eller insuget eller någonstans mellan cylindern och tanken.
Då jag kört kupéfläkten och motorvärmaren hela dagen så vill den starta på varje försök.
Men samma fel som förut. Den varvar upp till ca 3000 varv och sedan stendör den. Precis som i söndags eftermiddag.  Under en period har vi haft det kallt i Blekinge, kallare än det aldrig varit under sommaren.
Har aldrig använt k-sprit för det har aldrig egentligen behövts och inte gjort det under vintern heller.

Så vad tror ni som är mer eller mindre proffs?
Kan det vara en isplugg eller liknande som sitter taskigt till och inte släpper fram nog med bensin?
Misstänker att det kan vara tuesentals olika fel på bilfanskapet. Men lite tips om vart man kan börja felsöka är ju alltid trevligt.

Som jag gjort nu är att koppla in kupévärmaren i motorutrymmet och riktat denna mot insprutningen
och startmotorn i hopp om att felet skall vara så enkelt även om det kanske är naivt att tänka så.
Är det något som varit med om liknande och vad gjorde ni då?

Hemskt tacksam för svar så snabbt ni kan smile

// David

Skoda Felicia -00
Rätt missnöjd Ändå.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang