3531
Sök

Volvo 745 -89 (B230F?) går fett

1 436 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
Okej min Volvo får en sista chans innan sista ombesiktningen.

Den går fett, bluddrar som fan och går dåligt under 3000 varv. Måste få ordning på avgasvärdena typ igår.

Idag byttes slangen mellan LMM och insug (vilken var ordentligt trasig), men den går fortfarande strunt.

Var ska jag börja felsöka? Pga besiktningen får jag körförbud på tisdag, vilket gör det lite tråkigt...

En extrafråga: Tempmätaren ligger alltid på noll i instrumenthuset, är det samma givare som till motorn? Den går bättre när den är kall än varm så jag funderar på om den alltid tror att motorn är kall.
Tomgången är låg, aldrig över 800 varv ens vid kallstart vilket borde tala mot att den tror motorn är kall, right?
Senast redigerat av Caffe (27 november 2010)

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

871 Inlägg
27 november 2010
tror det är 2 givare, en till mätaren och en till styenheten. finns någon/några mer trådar jag läst detta i.

Kollat så lmm är hel ? gick den så när du fick den eller blev den så under din ägo ? isåfall, vad gjorde du när detta hände ?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 november 2010
felkoder?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

1 436 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
NITROUS skrev:
felkoder?

Felkod 1-1-1 (inga fel) i uttag 6, ingen respons i uttag 2.

beckstroem skrev:
tror det är 2 givare, en till mätaren och en till styenheten. finns någon/några mer trådar jag läst detta i.

Kollat så lmm är hel ? gick den så när du fick den eller blev den så under din ägo ? isåfall, vad gjorde du när detta hände ?

LMM har jag kollat genom, men vet inte hur den ska se ut när den är hel. Sitter någon glödtrådsliknande tråd som är hel iaf.

Bilen har stått lite drygt ett år (i garage) därefter fick jag den, körde till besiktningen, fick avgas trasigt så inga värden uppmätta. Något som kan nämnas är att den har vid ett tillfälle tankats med 10L etanol, men det borde vara ute ur systemet nu och tändpolen har varit av så styrsystemen borde vara nollställda, utan resultat.

Mätte på lambdasonden när den var halvvarm (körd 2km, avstängd några minuter). 2.8, är det bra värde eller är den trasig? Lambdalampan i instrumenthuset varnar i alla fall inte.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

629 Inlägg
28 november 2010
Den är trasig om den stog stilla på 2.8v.

Låter som ett urtypiskt lambdasond fel med, hade EXAKT samma på min 940 nämligen, fast då stog volten stilla på 5.8 på tomgång.

Lambdasonden ska pendla mellan 0.2-0.8v eller nått sånt, om den funkar som den ska.
Detta när bilen är varmkörd.

Du mäter på lambdasonden när bilen är igång på tomgång.

Mröh

Sök